Ebba Busch Thor föreslås som ny partiledare

Ebba Busch press1_580

En enig valberedning föreslår Ebba Busch Thor som ny partiledare för Kristdemokraterna.
– Jag är oerhört glad och tacksam för det förtroende som de kristdemokratiska medlemmarna och valberedningen har gett mig, säger Busch Thor.

Valberedningen kallade till presskonferens under fredagen för att meddela sitt beslut.
– Jag har idag glädjen att meddela att valberedningen enhälligt beslutat att föreslå Ebba Busch Thor till ny partiledare för Kristdemokraterna. Hon är en klok, kompetent och kunnig kristdemokrat, säger valberedningens ordförande Chatrine Pålsson Ahlgren.
– Med ett starkt och brett stöd över hela landet kommer hon att bli en utmärkt kapten för den kristdemokratiska skutan.

Valberedningen fortsätter nu sitt arbete med att ta fram presidium och partistyrelse inför det extra rikstinget den 25 april i Stockholm, där valen till partiledare och övriga funktioner ska ske.
– Det är ett fantastiskt uppdrag att med 21 000 kristdemokrater bidra till en starkare kristdemokratisk röst och öka familjers inflytande, säger Ebba Busch Thor.

Frihet och gemenskap

I dag presenterade Göran Hägglund Kristdemokraternas valmanifest för mandatperioden 2014-2018.
– Vi lyfter bland annat upp statligt ansvar för sjukhusvården, rätt till äldreboende för personer över 85 år och mindre barngrupper i förskolan och på fritids. Nytt i manifestet är bland annat att Kristdemokraterna säger att småbarnsgrupperna ska bestå av max 12 barn, säger Göran Hägglund.

Läs valmanifestet här

Flankerad av valaffischer presenterade Göran Hägglund på måndagen hela valmanifestet. ”Jämlikhet, inte tvångskvotering”, ”Små barn behöver små barngrupper” och ”Värna patienterna, inte landstingen” var några av budskapen. Valmanifestet har rubriken ”Frihet och gemenskap” och som är grunden för partiets politik.

”Kristdemokraterna vill verka för ett samhälle där varje person ges förutsättningar att forma sitt eget liv och förverkliga sin fulla potential” står det bland annat i inledningen.
Friheten står dock aldrig ensam. Vi är alla beroende av gemenskap och har ansvar för varandra. ”Vi vill bygga ett Sverige som håller samman” betonas.

– Det ger väljarna klara besked om vad en röst på Kristdemokraterna innbär och vilka frågor vi garanterat kommer att driva i kommuner, landsting och på nationell nivå, säger Göran Hägglund.

goranhagglund-04

KD framåt i Mönsterås

Namnlös

Efter att alla valdistrikt är räknade kan vi glädja oss åt en 1,23% ökning för Kristdemokraterna i Mönsterås Kommun enligt de siffror som presenterats idag på förmiddagen. Vi är det partiet bland Allianspartierna som ökar mest. Vi är tacksamma för förtroendet och lyckoönskar Lars Adaktusson i Europaparlamentet. Nu blickar vi framåt mot höstens val och en ny spännande valrörelse.

EU-valrörelsen i full gång

untitled

Måndag förmiddag och vi går in i sista veckan med EU-valrörelse och vi kristdemokrater vill se fd. journalisten Lars Adaktusson i Bryssel. Förra veckan gästade han Kalmar län och talade om att politik handlar om männsikosyn och vikten av att lyfta fram  frihet i kombination med medmänsklighet. EU ska ägna sig åt miljön, brottslighet  och annat som sker över våra gränser. Övriga beslut ska fattas i varje land som gurkans storlek, ostkakans vara eller inte vara samt om hur många vagar vi ska ha i Sverige.

EU-valrörelsen igång, i Mönsterås!

– Den här helgen startar valrörelsen för mig som Kristdemokraternas Kalmarlänskandidat, inför valet till Europaparlamentet om tre veckor. Det är viktigt att få våra väljare att gå och rösta, så att partier med goda, demokratiska värderingar och med människovärdet som grund behåller majoriteten i parlamentet.
Det säger Gudrun Brunegård (KD), Vimmerby, som står som kandidat nummer 14 på valsedeln.

– Sedan kristdemokrater en gång tog initiativet till det som blev EU har det i vissa avseenden utvecklats på ett sätt som vi inte gillar. Parlamentet ägnar sig åt för mycket klåfingriga detaljer, som bättre sköts i de nationella parlamenten, om det över huvud taget

Anders andersson och GudrunBrunegård var i helgen med och sparkade igång EU-valkamanjen i Kalmar län.

är politiska beslut, t ex svenskt snus, småländsk ostkaka och gurkböjar. Kvoterad föräldraförsäkring är ett annat exempel, som varken EU-parlamentet eller riksdagen ska besluta om. Det ska föräldrarna göra själva. Med parollen ”Rätt agenda i Bryssel” vill vi återföra rätt beslut till rätt nivå, säger Gudrun Brunegård.

-Den största utgiftsposten i EU är jordbruksstödet, men den största delen går inte till att stödja till lantbruken i Norden, där grödorna växer långsamt och man bara kan ta en skörd om året, eller till jordbruk i de lågt mekaniserade nya medlemsländerna i öst. Nej, 85 % av jordbruksstödet går till ett litet antal franska storbönder.

-Vi vill reformera EU och styra om jordbrukssubventionerna, så att svenska bönder får betalt för sin goda djurhållning, med gott om plats för kor och grisar. Det ska löna sig att ha glada grisar med knorr på svansen.

Glada kristdemokrater som EU-kampanjar på Mönsterås marknad

-Övergödningen av Östersjön måste stoppas. Om inte alla länder runt Östersjön lägger lika stor möda på att minska kväve- och fosforutsläpp som våra svenska lantbrukare kommer bottendöden fortsätta att breda ut sig. Alla länder måste hjälpas åt att rädda Östersjön. Det är viktigare att föra över jordbruksstöd till sådana åtgärder än att fortsätta göda franska storbönder, säger Gudrun Brunegård.

mas.gb_

Gratis parkering vid länets sjukhus

Igår skrev Eric Dicksson och Madeleine Rosenqvist i Östan/Nyheterna om att Kristdemokraterna i Kalmar Län vill ha gratis parkering vid länets alla tre sjukhus.

Gratis parkering vid länets sjukhus!

Vi kristdemokrater vill ha fri parkering vid länets alla tre sjukhus. På senare tid har det uppstått en livlig diskussion om parkeringsmöjligheterna i anslutning till sjukhusen. Landstingets inriktning är att allt fler persontransporter ska ske med kollektivtrafik. Det är en god ambition, men behöver verkställas med sans. Fungerar kollektivtrafiken väl minskar såklart trycket på parkeringsplatser men i dag har inte alla möjlighet att ta sig till sjukhuset med kollektivtrafik.
Men det är inte rimligt att ifrågasätta vuxna människors beslut angående vilket man bedömer som det bästa sättet att ta sig till sjukhuset. Den senaste tidens kaos visar på ett behov av att förbättra och förenkla för alla som av något skäl väljer att ta bilen till sjukhuset. Om du idag ska besöka något av länets tre olika sjukhus och är i behov av en bilparkering är tillgången till gratisparkeringar dålig. De få platser som finns ligger långt ifrån sjukhuset eller utanför sjukhusområdet. Att besöka sjukhuset vid ett tillfälle under några timmar kanske inte utgör någon större kostnad medan för den som regelbundet behöver besöka sjukhuset kommer det i längden att medföra en större summa pengar. De personer som är inne på sjukhuset och besöker en anhörig eller är på eget sjukvårdsbesök ska inte behöva känna sig stressade över att parkeringstiden håller på att ta slut och bli oroliga över att få dyra parkeringsböter. Man ska i lugn och ro kunna finnas närvarande hos en anhörig eller koncentrera sig på den behandling som man ska få.
Därför anser vi kristdemokrater att det ska vara gratis parkering vid länets alla tre sjukhus.

Eric Dicksson (Kd) och Madeleine Rosenqvist (Kd)

Kandidater till Landstingsvalet

KD-stämma i Oskarshamn, KD-Mönsterås på plats

Idag var det dags för KD-stämma för Kristdemokraterna i Kalmar län, och KD-Mönsterås var självklart på plats. IMG_0215

Inbjuden som gästtalare var Kristdemokraternas andranamn på EU-vallistan, Ebba Busch Thor. EU behöver reformeras, sa Ebba. Det behövs en ny generations EU som också innebär ett värderingsskifte. EU behöver på nytt förknippas med kristdemokratiska värderingar om frihet, ansvar och medmänsklighet.

EU:s budget behöver omprioriteras. Den omfattar idag 132,8 miljarder Euro. 40 procent av den läggs till jordbrukssubventioner främst till rika franska bönder. En mycket liten del går till svenskt jordbruk eller till fattiga rumänska bönder. Dessutom konkurrerar de subventionerade franska jordbruksprodukterna med länder som inte åtnjutit motsvarande subventioner. EU:s budget behöver därför omprioriteras för att komma ur en snedvriden konkurrenssituation.

Efter Ebbas tal gick alla deltagare ner till Flanaden för att kampanja. Det blev en härlig kampanj med många intressanta och givande samtal med oskarshamnsborna. IMG_0235IMG_0226IMG_0229

Efter kampanjen fortsatte vi med förhandlingarna där från Mönsterås Chatrine Pålsson Ahlgren omvaldes till 1:a vice ordförande för Kristdemokraterna Kalmar Län och Eric Dicksson till KDU-ersättare i distriktsstyrelsen.

Årsmöte Kristdemokraterna i Mönsterås

Foto: Eric Dicksson

På bilder från vänster: Lars-Jonny Andersson, Anna-Lena Lindstedt, Felicia Andersson, Madeleine Rosenqvist, Rune Carlsson, Chatrine Pålsson-Ahlgren

Idag har Kristdemokraterna i Mönsterås haft årsmöte. Inledningstalade gjorde vår ordförande Chatrine Pålsson-Ahlgren och inbjuden som gäst var Jimmy Loord. Jimmy är vår politiska sekreterare i Landstinget och bjöd på ett mycket inspirerande tal samt musikunderhållning. Under årsmötet fastslogs vår kommunfullmäktigelista. Vi kan nu stolt presentera en lista blandad med både nya och mer erfarna kandidater till kommunvalet 2014. Kommunfullmäktigelista nummer 1 -5:

1. Madeleine Rosenqvist
  2. Lars-Jonny Andersson
  3. Chatrine Pålsson-Ahlgren
  4. Rune Carlsson
  5. Felicia Andersson

Mötet avslutades med våfflor, lotteri, intressanta samtal och mycket skratt. Nu laddar vi inför en spännande valrörelse.

Utbildningsdag i Hultsfred

Kristdemokraternas utbildningsdag på Valhall i Hultsfred besöktes av 80-tal deltagare och var en tydlig valupptakt inför såväl EP-valet som de allmänna valen i höst.
Bland deltagarna fanns personer som varit med i många valrörelser samtidigt som ett antal deltagare nu förberedde sig för att delta i sin första valrörelse. Det fanns till och med deltagare som blivit medlemmar under veckan och som nu hängde på. Alla deltog med liv och lust i samtal om politiska profilfrågor och strategi för att nå nya väljare och bryta ner fördomar som finns om kristdemokraterna. Många frågor handlade om barns uppväxt och skola samt äldres trygghet och valfrihet.

20140113-112329

– I valet 2014 kommer vi kristdemokrater att vara familjens röst och det politiska alternativ som med tydliga åtgärder vill göra det enklare för barn och föräldrar att få ihop det. Ett av våra politiska krav är mindre barngrupper i förskolan, sa riksdagsledamot Anders Andersson under valkonferensen.

20140113-1656512