• Valfolder 1998

Ett kryss för vården? Kristdemokraterna!

”Personal är viktigare än kvadratmeter”
    img98_NG
    Nils-Ingvar Graan,
    säljare, Borensberg

säger Nils-Ingvar Graan, förstanamn för kristdemo-kraterna, när det blir tal om riktmärke för äldrevården, och han fortsätter:
    ”Vad hjälper det med stora rum om man inte har tillräckligt med personal? Därför tycker jag det är viktigare med personal än kvadratmeter.”

Fler händer i vården!
    I kristdemokraternas budget i riksdagen finns förslag på mer pengar till kommuner och landsting för att förstärka vården. Vi har formulerat behovet ”Fler händer i vården”.
    Det har försvunnit c:a 40 000 vårdplatser under de senaste tio åren. Vi föreslår att vi tar tillbaka 20 000 av dessa under kommande tioårsperiod. Vi ser ingen annan möjlighet om vi ska klara vårdbehovet, som dessutom ökar varje år.
    För att det ska vara möjligt för oss i Motala att tillskapa vår andel av detta krävs en ändring av regeringspolitiken och det vill vi kristdemokrater vara med och bidra till.

”Förutsättningen för ett bra liv är en bra start”.
    Ovanstående är ett tänkvärt citat. När det gäller barnen så är det naturligtvis föräldrarna som känner sina barn bäst och därmed är de mest lämpade att avgöra vilken start som är bäst för dem. Därför tycker vi till exempel att det är viktigt att föräldrarna får bestämma vilken barnomsorg deras barn ska ha.

img98_BL

En förutsättning är förstås att det finns något att välja på, som olika barnomsorgs former eller att ta hand om barnen själv. Därför hoppas vi att kristdemokraterna får så stort inflytande efter valet så att vårdnadsbidraget återinförs. Det är en förut-sättning för många om de ska ha en ekonomisk chans att välja att ta hand om barnen själva.

ÖKDN
    Vi tycker att Östra kommundels-nämnden, ÖKDN, varit ett positivt inlag i den kommunala demokratin. Därför anser vi att den ska vara kvar.

img98_RH
    Rebecka Henriksson, studerande, Fornåsa

Glöm inte ungdomen
    Det talas mycket om hur viktigt det är att skapa bra äldreboende. Visst är det viktigt, men vi får inte glömma ungdomen!

Vid renoveringar och nybyggnation är det jätteviktigt att tänka på att få fram små billiga lägenheter så ungdomar har någon chans till egen bostad!

Miljöarbete
    Miljöarbetet har gått framåt i kom-munen. Agenda 21 är nu ganska be-kant bland både kommunens anställda och invånare.
    Nu gäller att gå vidare så Agenda-arbetet blir en del i all verksamhet redan på planeringsstadiet.

img98_RF

Varamon
    Som ett första steg i att göra Varamon till ett dragplåster för turister bör Mariebergsbadet kombineras med en campingplats. Den kunde med fördel placeras i anslutning till badet och Folkparken.
    Med ett sådant läge, som skulle ge utsikt över Varamoviken, skulle många besökare inte bara göra en snabbvisit utan stanna en längre period.
    Det vore bra för både kommun och näringsliv då det skulle ge både arbete och skatteinkomster.

Varv skola
    Vid planeringen av Fågelsta skola har frågan om hur det ska bli med Varvs skola kommit upp. Då har det sagts att ”Först ska vi bygga Fågelsta skola, sedan får vi se hur det blir med Varvs skola”. Det tycker vi är dålig planering! Har man tänkt att lägga ned Varvs skola ska man säga det.
    Vi kristdemokrater tycker att den ska vara kvar.

img98_PW
    Pernilla Willemsen, lärare, Motala

Skolstarten viktig
    Att sex- och sjuåringar går tillsam-mans ger en mjuk och bra start med möjlighet för sexåringen att prova på skolgång utan att behöva känna tvång att fortsätta. Fungerar det inte är det bara att återgå till lekisgruppen. Det tycker vi är en bra modell.

Etik och moral, behövs det?
    Allt sedan kristdemokraterna bildades 1964, har det i partiets arbete betonats att etik och moral är viktigt på alla plan i samhället. Partiet har emellertid fått vidkännas mycket spott och spe för detta under de här drygt 30 åren.
    Nu, efter vad som framkommit i den så kallade ”Motala-skandalen” och liknande händelser på andra håll, har vi inte fått några fler gliringar. Istället har allt fler slutit upp bakom vår uppfattning att det är viktigt att diskutera var som är rätt och fel. Det är inte alltid självklart och om frågan aldrig diskuteras finns det risk för att tillämpningen av regler glider iväg.
    Det räcker dock inte att gå en etikkurs en gång och sedan tro att ”nu kan vi det här”. Nej, debatten om dessa frågor måste hållas vid liv kontinuerligt.
    Vi kristdemokrater kommer att fortsätta att betona vikten av etik och moral och hoppas att vi får ditt stöd för detta den 20:e september.

img98_info