• Valmanifest 2014

Företag och arbete
    En första förutsättning för att en kommun ska må bra är att befolkningen har arbete. Därför är det viktigt med ett bra företagsklimat så företagen stannar i kommunen och för att nya ska komma hit. Det kommunen kan göra för detta är att se till så det finns lokaler och mark att bygga på.
    Sedan kommer en viktig detalj, och det är bemötandet! När en företagare hör av sig ska alla berörda, politiker och tjänstemän, stå på tå när det gäller service! Anvisningar om mark, lokaler, bygglov och i de fall det behövs, ändring av detaljplaner, ska handläggas med engagemang och snabbhet. Sådant har betydelse för hur många arbetstillfällen vi får i kommunen, och det i sin tur hur bra det blir att bo i Motala.
    Alla, som vill bo i vår vackra kommun, kanske ändå inte kan hitta jobbet de vill ha lokalt, utan behöver pendla. Där har pendeltåget, utöver bussarna, fått en stor betydelse. Det finns dock många som det inte passar för att åka kollektivt, och bussarna går ju inte överallt, och för dem är bra vägar av betydelse. Därför anser vi att den nya dragningen av 34:an, mellan Björkakorset och Borensberg, behöver snabbas på. Överklagande som har lämnats in behöver handläggas snabbt, så bygget kommer igång så snart som möjligt.

Sänkt väntetid för dagisplats
    Motala kommun ska erbjuda bra barnomsorg och en skola där varje barn får utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Väntetiden för en dagisplats är 4 månader. Vi vill sänka den till 3 månader, så den sammanfaller med en vanlig uppsägningstid, för att folk inte ska behöva tacka nej till ett jobb pga. för lång väntetid.
    Vi jobbar också för att minska barngruppernas storlek. För att underlätta detta har Kristdemokraterna förslag på ökat statsbidrag, riktat till just detta.
    En annan åtgärd, som skulle underlätta minskningen av barngrupperna, är att återinföra valfrihet i barnomsorgen. Förra mandatperioden, då Kristdemokraterna ingick i styret, infördes möjlighet att välja vårdnadsbidrag. Ett antal gjorde det och därigenom minskade trycket på dagisplatser. Tyvärr tog Socialdemokraterna bort detta och kommunen har nu problem att hitta platser till alla. Får människor välja så väljer de olika. Det gör att det blir lättare att lösa situationen för alla! Vårdnadsbidraget är således bra även för dem som vill ha dagisplats, då trycket på dagis minskar för varje person som väljer vårdnadsbidrag istället för dagis.

Äldreomsorg
    Valfrihet ska naturligtvis gälla även inom äldreomsorgen. För att man ska kunna välja måste det finnas något att välja på. Därför är vi positiva till att fler är med och utför kommunal verksamhet, detta gäller allt ifrån barnomsorg, skola till äldreomsorg.
    Hittills har det endast varit möjligt att få plats på äldreboende efter myndighetsbeslut. Vi föreslår att den som fyllt 85 år ska har rätt till plats på äldreboende.
    Vi vill också att maten ska lagas lokalt, helst på varje enhet.

Skolan
    Basresursen till skolan drogs ned för några år sedan. Då det visat sig att detta inte blivit bra, vill vi återställa den.
    Resultatet i skolan har diskuterats en hel del, då det inte är tillfredställande. Forskningen har visat att fysisk aktivitet förbättrar inlärandet. Därför vill vi att skolan ska ha idrott på schemat varje dag.
    Hällaskolans, i Borensberg, idrottshall kan inte användas fullt ut beroende på brister i brandskyddet. Det skulle kosta 1,2 miljoner att åtgärda. Det ser vi som något som ska åtgärdas omedelbart!
    På gymnasienivå vill vi ha en ökad satsning på lärlingsutbildning samt mer arbetsplatsförlagd tid för yrkesprogrammen.

Stadsbyggnad
    En fråga som diskuterats mycket är hur det ska se ut i kvarteret Linden, parkeringsplatsen mellan stationen och genomfarten. Socialdemokraterna vill ha en så kallad COOP-lada där, en platt affärslokal, som dessutom kommer att medföra mycket extra trafik, till ett område som redan är hårt belastat.
    Vi vill istället ha en högre byggnad med bostäder, och kanske några kontor. Det är ett perfekt läger för boende och kontor då det är nära till både pendeltåg och bussar, samt i övrigt ett centralt läge.
    Ser man sedan till stadsbilden så skulle en lådliknande butikslokal inte passa in. Ett så centralt läge ska naturligtvis ha en byggnad som passar in i övrig bebyggelse! För affärslokaler, av lådmodell, har vi områden som exempelvis Bråstorp, där de passar in och därför bör hänvisas till.

Investeringar
    På väster behövs en ny skola, Varamoskolan. Den ska ersätta Råssnässkolan, som är i skick så det är lämpligt att riva den, och lämpligen utformas den nya skolan ihop med befintliga Mariebergsskolan.
    Simhallen är den idrottsanläggning som vi sätter i första hand. Det är viktigt, inte minst för att kunna uppfylla skolans mål om att alla ska lära sig simma.
    Mängden pengar för investeringar är begränsad så därför ser vi inte en bandyhall/aktivitetshall i närtid, men avvisar den inte på sikt.

Underhåll, cykelvägar
    Det som inte underhålls förstörs. En enkel, men viktig sanning. Det krävs ett ökat underhåll av kommunens gator. Sker inte detta kommer det att bli dyrare i framtiden att restaurera gatorna.
    Det finns planer på att öka antalet cykelvägar i kommunen. Vi tycker att man först ska se till att underhålla de som finns. Det låter så bra, med fler cykelvägar, men underhålls de inte så blir de obekväma att cykla på, och i nästa skede farliga.

Socialt ansvar
    Det drogförebyggande arbetet är viktigt. Bäst sker det i en bred samverkan med ideella och privata verksamheter. En av dessa är RIA, som vi anser ska få fortsatt stöd av kommunen.

KDMotala_valmanifest2014 (pdf)