• Steg 1 – Låt familjerna bestämma mer!

Steg 1 Låt familjerna bestämma mer! - steg1
    För att Sverige ska fungera är det nödvändigt att familjerna fungerar. Vi vill göra det lättare för familjer att själva planera sin vardag. Vi tror på färre pekpinnar och mer valfrihet. Vi vill att rätt till vårdnadsbidrag ska finnas i hela Sverige. Och att alla familjer ska få stöd i den utsträckning som behövs för att klara vardagen. Barn mår bra av att vara med sina föräldrar. En trygg uppväxt ökar chanserna till ett bra liv.

Det är i familjen vi kommer allra närmast varandra. I familjen får vi stöd och kan utvecklas som människor. I familjen kan vi känna oss trygga med att vi har ett värde bortom hur vi ser ut och vad vi åstadkommer. Alla familjer är olika och alla barn är olika. De allra flesta föräldrar vet vad som är bäst för deras barn. Märkligt nog är detta något
    av det mest radikala som går att påstå i dagens Sverige. Det finns nämligen många politiker som menar att föräldrar borde få mindre att säga till om, att de som politiker vet bättre än familjerna. Att politiska beslut ska förhindra att familjer väljer ”fel”. Det tycker inte Kristdemokraterna – vi vill istället ge familjer mer utrymme och större frihet att bestämma själva. Det ska gå att välja barnomsorg och skola.

Föräldrar som vill vara hemma längre med sina barn ska ha möjlighet att vara det. De pappor och mammor som vill dela lika på föräldraförsäkringen ska uppmuntras att göra det. De som inte vill dela lika ska få låta bli. Alla som vill vara hemma med sina små barn ska ha tillgång till vårdnadsbidrag. För kristdemokrater är familjepolitik och frihet för familjer samma sak.

Vi vill göra föräldraförsäkringen mer flexibel. I dag kan föräldrarna vara hemma tillsammans med sitt nyfödda barn i tio dagar. Vi tycker att de som vill ska kunna vara hemma samtidigt under längre tid. Vi vill höja lägstanivån i föräldraförsäkringen för att stödja de föräldrar som har de lägsta inkomsterna. Den sjukpenninggrundade inkomsten ska skyddas under längre tid än idag så att inte ekonomin styr när man försöker bli med barn igen.

Vi vill att föräldraförsäkringen ska kunna användas under hela barndomen och inte som idag frysa inne när barnet fyller åtta år. Barn behöver tid med sina föräldrar under hela uppväxten. Många tonåringar och skolbarn mår dåligt. Depressioner, skolk och drogmissbruk innebär stora problem för många. Att vuxna har tid och kraft att tidigt göra något åt situationen är ofta helt avgörande. Eftersom alla familjer är olika ska familjepolitiken stödja alla familjer. Det finns familjer med problem, och föräldrar som från tid till annan inte förmår att ta sitt ansvar. Självklart har samhället ett ansvar att gripa in när barn far illa. Men det kan inte innebära att familjer som sådana ska dömas ut. Istället ska politiken utformas så att varje familj, oavsett hur den ser ut eller vilka svårigheter den står inför, får det stöd den behöver.