• Steg 3 – Tryggare vård utan köer

Steg 3 Tryggare vård utan köer - steg3
    Köer hör inte hemma i sjukvården. Kristdemokraterna har halverat vårdköerna, men vi nöjer oss inte med det. Vi kommer aldrig att kompromissa med säkerheten eller kvaliteten inom vården. Den som behöver vård ska känna sig trygg och veta att vården betalas gemensamt. Men trygghet är också att kunna välja var och av vem man ska vårdas.

Under allt för många år har vi betalat höga skatter för en vård vi inte fått. Istället för hjälp har vi fått en kölapp med ett skyhögt nummer. Inga jämförelser i övrigt, men nog är det helt orimligt att det går snabbare att få in bilen på verkstaden än att träffa en läkare? Det första vi tog tag i när vi kom till makten var tillgängligheten i vården. Vi har anslagit en miljard kronor mot villkor om kraftiga förbättringar hos landstingen och har därigenom halverat vårdköerna för planerade insatser. Det är ett stort steg framåt, men vi nöjer oss inte med det.

Trots det ägnar sig de rödgröna vänsterpartierna mest åt att klaga på att vi har fått fler sjukhus och vårdcentraler som drivs av företag och frivilligorganisationer. Som om det vore företagen och frivilligorganisationerna som var problemet. När tusentals människor i ovisshet och lidande tvingas vänta månad efter månad på starroperationen eller en ny höftled, och när småbarnsfamiljer tillbringar hela dagar på akuten eller i telefonkö till vårdcentralen, då är det köerna som är problemet, inte att vi fått fler utförare och en bättre mångfald i vården. De rödgröna vänsterpartierna går till val på att avskaffa eller begränsa företags och frivilligorganisationers möjlighet att bedriva vård. Vi går till val på att få bort köerna i sjukvården. En skillnad värd att fundera på.

Vårdvalet har inneburit att det blivit enklare och går snabbare att komma till en doktor. Antalet vårdcentraler ökar i hela landet och därmed valfriheten för patienten. Men även akutsjukvården måste börja leva upp till sitt namn. Valfrihet, kvalitet och säkerhet är bra för alla som kommer i kontakt med vården, oavsett om det handlar om enstaka tillfällen eller vid mer konstanta vårdbehov. Den pågående reformeringen av psykiatrin ska förstärkas ytterligare.

Att vården finansieras solidariskt är viktigt. Vi är för ett system där alla som blir sjuka eller skadade ska få samma kvalitet på vården oavsett i vilken del av landet de bor, och oavsett hur mycket pengar de har. Man ska inte behöva höja rösten för att få rätt vård i tid.