• Steg 5 – Fler företag ger fler jobb!

steg5
    Nya och växande företag skapar arbetstillfällen, bättre ekonomi och mer välfärd. Därför vill vi att fler ska våga satsa på sina idéer och starta eget. Arbetslösheten kan bara bekämpas med hjälp av fler och växande företag. Vi har infört RUT – och ROT -avdrag, sänkt skatter och avgifter och förenklat regler. Vi vill fortsätta att förbättra företagsklimatet så att Sverige ska kunna fortsätta utveckla välfärden.

Vad kan vara värre än att väckarklockan ringer klockan halv sju en mörk och regnig måndagsmorgon i november? Kanske att den inte gör det. Arbetslöshet är ett slöseri med mänskliga resurser. Att ha ett arbete handlar om pengar, naturligtvis, men också om gemenskap, om vänner, om att vara behövd, om tillfredställelsen i att göra ett bra jobb. Därför måste arbetslösheten bekämpas.

Nya jobb kan inte kommenderas fram av politiker. Fler utbildningsplatser, pengar till kommunerna och bättre hjälp med att hitta de jobb som finns är ett viktigt stöd. Men det räcker inte. På sikt kan arbetslösheten bara bekämpas med hjälp av fler och växande företag i hela landet. Det kräver människor som vågar satsa på att förverkliga sina idéer. Då krävs också en politik som förstår sig på företagens förutsättningar. En politik som ger goda villkor till både små och stora företag och som förstår vikten av rimliga skatter och stabila, enkla regler. Beskattningen av företag måste fortsätta att minska.

Det finns goda anledningar till att politiken ska främja näringslivet. Välfärd och företagande hänger ihop. Går det dåligt för företagen går det också dåligt för Sverige, och då blir det svårare att få råd med satsningar på skola, vård och omsorg. Företagande handlar om jobben. Sveriges framtid hänger på att vi lyckas upprätthålla ett bra företagarklimat, så att entreprenörer vågar satsa långsiktigt. Det är viktigt att lägga resurser på forskning och infrastruktur för att klara den internationella konkurrensen.

De rödgröna vänsterpartierna vill slopa rut- och rot-avdragen, trots att de underlättar människors vardag och är helt nödvändiga för många mindre företag som ofta möter orättvis konkurrens från den ”svarta” sektorn. För Kristdemokraterna är det självklart att dessa skattlättnader ska behållas. En utvecklad tjänstesektor har visat sig gynna kvinnors företagande och därmed ökat förutsättningarna för jämställdhet. Lagen om valfrihetssystem inom äldreomsorgen – lov – är ett bra exempel på hur reformer som ökar välfärden också kan stimulera människor inom traditionellt kvinnodominerade yrken att starta och driva egna företag.

Ett lärlingssystem och andra särskilda insatser behövs för att fler unga ska få en chans att etablera sig på arbetsmarknaden. Vi behöver också bli bättre på att ta till vara alla människors förmåga, även de som står längst från ett jobb idag. En viktig del av detta arbete är att bekämpa den orättfärdiga diskriminering som hindrar många invandrare från att få jobb.