• Steg 6 – Ingen ska behöva vara rädd!

steg6
    Ett Sverige där folk känner sig trygga är ett mänskligare Sverige. Vi vill att folk griper in om något är på väg att gå snett. Vi jobbar för att samhället ska bli bättre på att förebygga brott. Då krävs också en familje- och skolpolitik som ser till att barn kan växa upp i trygghet. Brott ska få påföljder, och samma regler ska gälla för alla oavsett bakgrund. Vi vill ha fler närpolis er, och tidiga insatser för att fånga upp ungdomar som är på väg att hamna fel.

Hederlighet kan inte ersättas av övervakningskameror. Ett tryggt samhälle kan inte lagstiftas fram. Trygghet kräver modiga människor – människor som vågar säga ifrån, som orkar hålla ordning på rätt och fel och agera där efter. Kristdemokraterna vill se ett samhälle där det är enklare att följa reglerna än att bryta mot dem. Där regler respekteras och där gemensamma normer stärks. Alla ska ha samma rättigheter, men alla har också samma skyldigheter.

Vi vill ha ett samhälle där de som begår brott blir straffade och brottsoffer får upprättelse. Där likhet inför lagen är en självklarhet och folk inte behandlas olika beroende på social ställning, etnisk härkomst eller ekonomiska förutsättningar. Men också ett samhälle med tid för förlåtelse och försoning där alla får en andra chans.

När rädslan ökar och tryggheten minskar är det lätt att ropa på politiska åtgärder. Fler poliser! Hårdare straff ! Nästan alla håller med. Och till viss del är det rätt. Vi behöver bli bättre på att se till att brott inte lönar sig. Att kriminella handlingar får konsekvenser. Att rättvisa straff utdöms – för att brottsoffret ska få upprättelse, men också för att brottslingen ska kunna sona sitt brott och få möjlighet till en andra chans. Det behövs poliser som har tid att utreda även inbrott och cykelstölder. Det krävs ökade resurser till åklagare, domstolar, och kriminalvård. Hatbrott och organiserad brottslighet måste bemötas med effektiv lagstiftning. Därför anser vi att deltagande i och stöd till rasistiska, kriminella och terroriststämplade organisationer ska vara olagligt.

Men framför allt krävs tidiga insatser för att fånga upp ungdomar som är på väg att hamna snett. Fler poliser och bättre domstolsprocesser är viktigt, men det räcker inte. Vi vill att kommunerna ska utveckla det lokala brottsförebyggande arbetet. Och framför allt behövs stöd till familjer och en bra och fungerande skola. En trygg miljö för barnen att växa upp i, där de kan få möta kärlek, förståelse, ställas inför krav, ta ansvar för sina handlingar och lära sig respektera och värna om andra.