KRISTDEMOKRATERNAS VIKTIGASTE FRÅGOR

Vårt mål är ett samhälle där friheten att forma sitt eget liv går hand i hand med ansvaret för sin medmänniska. Vi vill bygga ett samhälle som håller samman.

• Barn och familj
  • Jobb och äldres ekonomi

KRISTDEMOKRATERNA AGERAR I SÄKERHETSKRISEN

Vad vill vi Kristdemokrater

KD – för ett friare och varmare samhälle

Vårt mål är ett samhälle där friheten att forma sitt eget liv går hand i hand med ansvaret för sin medmänniska. Vi vill bygga ett samhälle som håller samman. Ingen ska hållas tillbaka och ingen ska lämnas efter.

Vill du också vara med och påverka?

Bli medlem i Kristdemokraterna

Politiken ska inte toppstyra!

Jag tycker att politiken och samhället ska byggas underifrån. Politiken ska stödja och ge förutsättningarna – inte styra. Familjen spelar en avgörande roll, det är där vårt samhälles framtid formas. Vi vill ge mer makt till föräldrarna så att de kan ge en bra grund till sina barn. Vi tycker att de själva ska få bestämma över hur de vill göra med föräldraledigheten, barnomsorgen och tiden med barnen. Vänsterregeringen jobbar tvärtom. De vill minska familjens valfrihet och möjlighet till mer tid för barnen. Det säger jag och alla andra kristdemokrater nej till. Vi kommer ta kampen för familjen.

• Ebba Busch Thor
  • Partiledare, KD

Följ oss på sociala medier

13 hours ago

Kristdemokraterna

Vi är mer oroliga över krisen i svensk sjukvård än över vilket parti som stöttar oss i att få igenom det som är botemedlet mot vårdköerna. För ungefär 100 000 svenskar har väntat olagligt länge på att få den vård man har rätt till. Och det är ett välfärdssvek.

Det är inte rätt att låta bli att föra samtal med politiska partier i frågor där vi kan få igenom vår politik. Bara för att man i grunden står långt ifrån varandra politiskt. Eftersom vi är trygga och djupt rotade i våra egna värderingar har vi inga skäl att frukta andras, även om vi må ogilla dem. Vi vet var kristdemokratins gränser går och vi kommer aldrig att överträda dem.

2 days ago

Kristdemokraterna

Väljarna har högst förtroende för Kristdemokraterna i äldrefrågan!

Många äldre känner sig ensamma och otrygga i sitt eget hem men nekas plats på äldreboenden eftersom platsbristen är så stor. Vi kristdemokrater ser att äldre faller mellan stolarna. Äldre ska kunna lita på att få omsorg. Det handlar i grund och botten om att du ska kunna lita på Sverige.

✖️5000 får inte plats i särskilt boende inom tre månader efter beslut
✖️Ytterligare 20 000 platser kommer att saknas till 2030

Så kan vi inte ha det. Bygg fler äldreboenden så att äldre kan lita på Sverige.

Bli medlem i KD du också: KD.nu/blimedlem

3 days ago

Kristdemokraterna

Kristdemokraterna har tillsammans med en majoritet i partigruppen EPP beslutat om en av avstängning av det ungerska partiet Fidesz i på obestämd tid från partigruppen.

– Sedan Kristdemokraterna tog beslutet om att Fidesz bör uteslutas ur EPP har vi, i våra kontakter med andra systerpartier och EPP:s ledning, arbetet för att uppnå en tydlig markering, säger Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor

Avstängningen av Viktor Orbáns regeringsparti är en följd av den negativa utvecklingen i Ungern som pågått under en längre tid. Det rör rättsstatens utveckling och demokratins spelregler. När Ungern, som enda EU-land, rankades som ”delvis fritt” av tankesmedjan Freedom House skärptes situationens allvar.

Nu måste Fidesz visa på en rad förbättringar för att återfå sitt fulla medlemskap, vilket kommer att följas och granskas av en kommission. Detta kommer följas upp och granskas av en kommission, ledd av Herman van Rompuy, tidigare ordförande för Europarådet.

– Jag är glad över att EPP har enats om beslut om tillfällig avstängning, även om Kristdemokraterna sedan vi initierade denna process hade velat gå längre. En del värderingar är inte valbara och när partiet inte efterlever grundläggande värderingar om demokrati och rättsstatens principer måste vi markera. Detta är ett steg i rätt riktning, menar Ebba Busch Thor.

– EPP är en stor politisk familj som ska ha högt i tak. Det måste dock finnas gränser för hur långt ifrån EPP:s gemensamma principer ett medlemsparti kan gå. Det är därför välkommet att EPP enats om att stänga av Fidezs. Utvecklingen i Ungern måste byta riktning för att man ska återfå sin fulla medlemsstatus, säger Kristdemokraternas förstanamn inför EU-valet, Sara Skyttedal.

3 days ago

Kristdemokraterna

Kristdemokraterna växte starkt i kommunerna och landstingen i valet 2018. Det har resulterat att vi nu har hela 26 ombud i den viktiga samarbetsorganisationen SKL (Sveriges kommuner och landsting).

SKL har haft valkongress i veckan och vi är särskilt glada för det förtroende våra kristdemokratiska representanter fått. Där Bengt Germundsson och Ella Bohlin kommer ingå i styrelsen för mandatperioden 2019-2023. Mia Frisk blir ordförande i beredningen för Primärvård- och äldreomsorg. Och Conny Brännberg blir vice ordförande i beredningen kultur och fritid.

Kristdemokraterna

För 55 år sedan, den 20 mars 1964, bildades Kristdemokraterna!

Kristdemokraterna sätter människovärdet främst och vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop.

Vården, äldrefrågorna och tryggheten är våra prioriterade frågor. Du ska kunna lita på att få en god vård när du blir sjuk. Du ska kunna lita på att få omsorg när du blir äldre. Du ska kunna lita på att polisen kommer om tryggheten hotas. Det handlar i grund och botten om att du ska kunna lita på Sverige. När man är som svagast, ska man vara säker att välfärden är som starkast

Bli medlem i KD du också: kd.nu/blimedlem

Kristdemokraterna

Vi gick till val på ett välfärdslöfte – ett löfte om att prioritera en välfärd som du kan lita på. Det fortsätter vi arbeta för som opposition i Riksdagen.

När vi pratar om välfärden då är det viktigt att påminna om att det finns skillnader mellan partiernas olika välfärdspolitik som inte bara har att göra med olika reformagendor och prioriteringar. Det handlar om ideologiska skillnader. Vad man anser är politikens uppdrag.

KD:s välfärdslöfte är en välfärd att lita på. När man är som svagast, ska man vara säker att välfärden är som starkast. Du ska kunna lita på att få en god vård när du blir sjuk. Du ska kunna lita på att få omsorg när du blir äldre. Du ska kunna lita på att polisen kommer om tryggheten hotas. Det handlar i grund och botten om att du ska kunna lita på Sverige.

Se hela intervjun med Mats Knutsson på SVT Play: www.svtplay.se/video/21538794/mats-moter/mats-moter-mats-moter-ebba-busch-thor?start=auto

Kristdemokraterna

Ofta förs diskussionen om EU utifrån ytterlighetspositionerna. Men det här valet handlar inte om att välja mellan superstatsfederalism eller populism. Det finns gott om alternativ för en väg framåt som leder mot ett mer balanserat europasamarbete.

En del ser ingen bortre gräns för vad Bryssel ska bestämma, och andra ser varje beslut som ett hot mot Sverige som nation. Vi kristdemokrater förespråkar en annan väg – en medelväg. I Sverige hanterar vi själva bäst många frågor, så som välfärd. Men EU ska fokusera på stora frågor som kräver gemensamma lösningar.

Igår debatterade Sara Skyttedal EU i Aktuellt. Inslaget finns på SVT play och börjar 18 minuter in. Se den här: www.svtplay.se/video/21255083/aktuellt/aktuellt-18-mar-21-00-2?start=auto

5 days ago

KD går som en raket!

Ebba Busch Thor leder Demoskops förtroendemätning. Inför EU-valet visar det sig också att vår toppkandidat Sara Skyttedal har näst högst förtroende av alla kandidater och David Lega ligger också i förtroendetoppen. Mycket lovande inför en valrörelse och vi är mycket taggade!

Vill du stödja KD i EU-valet? Bli medlem!
KD.nu/blimedlem

Undersökningen i sin helhet:
www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRjV4m/han-har-hogst-fortroende-bland-eu-kandidaterna-gladjande/

View on Facebook
  • Följ oss på sociala medier: