• Tillit och gemenskap

Sverige är ett land att vara stolt över. Tilliten mellan människor är i ett internationellt perspektiv hög. Värden som frihet, trygghet och jämlikhet har genom tidigare generationers ansträngningar kommit att prägla vårt samhälle. Nu genomgår vi dock en värderingskris där dessa grundläggande värden utmanas på flera områden i vårt samhälle.

Den bank av tillit, sammanhållning och gemensamma värderingar som har varit vårt lands stora dolda tillgångar urholkas. Vi behöver slå vakt om dessa för att vårt samhälle ska kunna stå starkt framöver.

Sverige har under de senaste åren tagit ett stort ansvar för människor på flykt. Tyvärr står det klart att vi välkomnar människor hit men inte hem. De blir inte en del av samhällsgemenskapen utan fastnar istället i långvarigt utanförskap. Sverige uppvisar dessvärre dåliga resultat vad gäller integration. Andelen utrikesfödda i arbetslöshet var 21,2 procent i maj 2016 motsvarande siffra för inrikes födda var 4,2 procent.

Bristen på egen försörjning bidrar till trångboddhet och barnfattigdom. 45 procent av utomeuropeiska invandrare bor i en bostad med fler än en person per rum. Nästan vart tredje barn med utländsk bakgrund lever i ekonomisk utsatthet. Närmare sju av tio barnfamiljer som uppbär försörjningsstöd har utländsk bakgrund. Av de invandrade elever som börjar i svensk skola i årskurs 6-9 så uppnår 3 av 4 inte gymnasiebehörighet. I 53 så kallade ”utsatta bostadsområden” har polisen stora problem med brottslighet. Av dessa 53 områden klassas 15 som ”särskilt utsatta områden” och där det i praktiken existerar parallella samhällsstrukturer där polisen inte kan upprätthålla lag och ordning.

Sverige ska vara ett land av hopp och möjligheter, inte hopplöshet och utanförskap. De som kommer till vårt land ska erbjudas en snabb väg in i samhällsgemenskapen. Vi vill ha ett samhälle där alla människor gör sin del, får vara med och bidra och arbeta 100 procent av sin förmåga. Vi behöver ta tillvara på människors inneboende drivkraft och vilja att bygga en trygg framtid i sitt nya hemland.

Läs våra förslag för bättre integration, mer trygghet och en god samhällsgemenskap här!