Gruppmöte hos Narr 28 maj

Måndagen den 28 maj hade vi gruppmöte hos godistillverkaren Narr. Mötet började med en rundtur i produktionsanläggningen där ett 30-tal kristdemokrater såg ut att vara hämtade från ett avsnitt av Arkiv X (KD-medlemmarna på vänstra bilden).

Det är fantastiskt att se hur verksamheten har vuxit från teststadiet till att vara en av dominanterna när det gäller dragerat naturgodis. I dag har företaget tio anställda och en kapacitet på ca 2500 ton/år. Vill du se mer av tillverkningen klicka här. Efter rundvandringen var det gruppmöte med tilltugg (säker 30 godissorter samt smörgås). Vi fick en redovisning av vad som händer på riks, samt i kommunens olika nämnder. Vi avslutade med att ladda inför torgmötet den 9 juni och vi hoppas att våra profilkläder har dykt upp till dess.

Årsmöte Kristdemokraterna i Östergötland

Kristdemokraterna i Östergötlands hade årsmöte den 19 mars i Kisa. Till mötet kom 100 trogna kristdemokrater som bland annat var där för att lyssna på vår huvudtalare Lars Adaktusson. Han fokuserade på utrikespolitik och framför allt på Mellanöstern. Han berättade bland annat om det folkmord som sker på kristna i norra Syrien. Detta sker mitt framför ögonen på oss men ingen agerar. Lars avslutade med sin positiva bild av Kristdemokraterna och hur rätt vår politik är inför årets val. Äntligen är fokuset på frågor som är centrala för kristdemokraterna så som Vårdfrågor, Värderingsfrågor och Trygghet.

I pausen var det smörgåstårta med kaffe innan vi körde igång med årsmötet. Vårt presidium med Magnus Oscarsson, Eva-Britt Sjöberg samt Per Larsson fick förnyat förtroende och när det gällde ledamöterna så var det mestadels omval. När det gällde vårt regionala valmanifest så var det livliga diskussioner. Resultatet blev att det redan bra valmanifestet blev ännu bättre och bland annat fick vi i Ödeshög med prioriteringar så som expressbussar från landsbygden till storstäderna, ökat fokus på kulturskolorna på landsbygden samt ökat fokus på förlossningsskador.

Mötet drog ut på tiden, men alla var glada och nöjda över det vi åstadkommit och nästa stora sammankomst är Norrköping den 1:a maj.

Kommun- och landstingspolitiska dagar 2018

Den 2-3 Mars var det valupptakt på Elmia i Jönköping med över 1000 Kristdemokrater. Under dessa 2 dagar var det föredrag, seminarier, diskussioner och fest, allt med ett syfte – En ny regering vid valet 2018, en regering med Kristdemokratiska värderingar.

Huvudnumret på torsdagen var när Ebba berättade om regeringens välfärdssvek och hur vi har en plan – vårt Välfärdslöfte som ska minska vårdköerna så ingen behöver dö i väntan på vård.

Efter Ebbas presentation så var det dags för hela Alliansen att visa att vi har ett regeringsalternativ som är beredda att ta över.

Efter alla föredrag så var det mingel innan festen. Bland de som minglade så såg man bland annat Lars Adaktusson som jag hoppas få se mycket av under årets valarbete.

Kvällen fortsatte med en fest som av sekretesskäl inte är dokumenterad 😉

Årsmöte 2018

Måndagen den 13 Februari hade Kristdemokraterna i Ödeshög årsmöte i Immanuelskyrkan. Det var som vanligt ett välbesökt möte med ett 50-tal medlemmar. Under kvällen fick vi höra på en intressant presentation av riksdagsman Annicka Eclund (KD) som berättade om Kristdemokratisk skolpolitik. Se bild nedan.

Senare på kvällen åt vi smörgåstårta, hade brödauktion och avslutade med Årsmötet där vi bland annat fastställde listan till kommunfullmäktige. På det hela var det en riktigt trevlig kväll.