Invigningen av Handlar’n i Rök

Annicki Oscarsson, kommunalråd (KD) i Ödeshög, talade vid invigningen av Handlar’n i Rök. Ett nytt koncept i Rök där Axfood satsar på landsbygdens utveckling. På plats var bland andra Magnus Oscarsson, Jonny Ståhl, Anders Lundin, Michael Cornell och Karl Johansson. Fantastiskt roligt att det satsas på både närodlat och närhandlat!

Denna artikel är hämtad från Peter Olofssons Facebooksida

/Jonni

Ödeshögsskola i topp när man frågar barnen!

Återigen omnämns Ödeshög kommun som en kommun som satsar på skolan. Läs gärna intervjun med Robert Wahlström (Ordförande för Barn- och Utbildningsnämnden) i SKLs rapport Läs rapporten. Detta är speciellt roligt eftersom frågor rörande skolan och barnen är några av KDs centrala områden.

Meröppet på Biblioteket

Onsdagskvällen den 29/11 var det så dags för invigning av Meröppet på Ödeshögs bibliotek. Mingel blev det också. I vimlet syntes bland andra Annicki Oscarsson, kommunstyrelsens ordförande, Lotta Gemfors, bildnings- och kulturchef, Karin Mörk, kultur- och fritidsnämnden, bibliotekarie Maud Conradsson, doktor Magnus Olofsson och många andra intresserade. Som ordförande för kultur- och fritidsnämnden fick jag äran att klippa band. Gunilla Christensen, till vänster, jobbade på biblioteket i fyrtio år. Och de sista fyra åren arbetade hon hårt för att få till Meröppet. Britt-mari Johansson är en av dem som drev projektet vidare, och det känns mycket bra att tillsammans med henne och nämnden kunna sjösätta Meröppet. Meröppet är precis vad det låter som, det vill säga mer öppet på biblioteket. Om man så vill så kan man dyka ner bland böcker, filmer och datorer ända till kl 21 varje dag. Strålande!

Läs mer om Meröppet: Kommunens hemsida

Denna artikel är hämtad från Peter Olofssons Facebooksida

Adventsfest

Den 27/11 hade vi vår årliga adventsfest. Denna gång var vi i Immanuelskyrkan och som vanligt var det mycket medlemmar som kom (nästan 60 st). Under kvällen så var det gröt med smörgås, föredrag av Ödeshögs kommunchef, fika, lotteri, föredrag av Magnus samt en auktion.

Kommunchefen Ingmar Unosson gav en personlig bild av sig själv och varför han valde att arbeta i Ödeshög. Han talade bland annat om hur långt fram Ödeshög är när det gäller skola, vård och företagande där vi ligger i topp nationellt och/eller regionalt. Detta värmde extra mycket då dessa punkter är fokusområden för Kristdemokraterna. Det är också ett kvitto på det arbete som Annicki leder i kommunstyrelsen ger resultat. Nedan Ingemar under sin presentation.

Magnus talade om sin resa till Somaliland och hur viktigt stödet till detta ännu ej godkända land är. Magnus visade bilder när han träffade presidenten och ett gripande möte med förra presidentens hustru som efter makens död sålde alla sina tillhörigheter för att kunna bygga ett universitet.

För att stötta utbildningen i Somaliland så valde vi att skänka intäkterna från auktionen till skolprojekt där.

När kvällen led mot sitt slut så tackades Annicki för sitt engagemang i KD Ödeshög och för det fantastiska arbete hon gör i kommunstyrelsen. Deltagarna var (som vanligt) väldigt nöjda med arrangemanget och alla ser fram mot att träffas igen.