Seminarium om sårbarhet och konsekvenser vid störningar i livsmedelsförsörjningen

Annicki medverkade vid Hushållningssällskapets seminarium på Bjärsjölagård i Sjöbo.

Det handlade om det allvarliga och aktuella ämnet, sårbarhet och konsekvenser vid störningar i livsmedelsförsörjningen. Annicki talade utifrån det lokala perspektivet, om hur vi i Ödeshög jobbar för att upphandla lokalproducerat och svenskt.

Medverkade gjorde också bl.a. Sven Lindgren, ordf i Civilförsvarsförbundet och Hushållningssällskapet och Therese Frisell, Livsmedelsverket.

Information från medlemsmöte

Måndagen den 22/5 hade Kristdemokraterna Östergötland medlemsmöte i Linköping. På mötet talade Ola Mårtensson, omvärldsstrateg. Mötet är en del i riksorganisationens arbete att förankra och diskutera våra prioriterade frågor samt att höja valtempreaturen i organisationen. Under mötet blev det också en diskussion angående KDs nya logga och vad den står för. Åsikterna var många, men alla var överens om att den känns modern.

Mötet var välbesökt med nästan 100 deltagare. Från Ödeshög deltog Magnus Oscarsson, Annicki Oscarsson och Jonni Harrius.

Narr öppnar butik i Ödeshög

Äntligen har choklad fabriken öppnat sin godisbutik. Ödeshögs kommunalråd Annicki Oscarsson och Ödeshögs näringsliv ordförande Svante Bergqvist är här och gratulerar. Utan tvekan är chokladen som görs här den godaste i hela världen. Har du vägen förbi Ödeshög så måste du smaka. Du kommer inte bli besviken.

Vitsippspriset 2017

Lovisa Johanssons café fanns redan runt 1910 på Storgatan 33 i Ödeshög. Under åren har Café Lovisa utvecklats till ett lockande musik- och bokcafé, en ekumenisk samlingsplats för många Ödeshögsbor. Inte minst lockar söndagarnas frasiga våfflor med grädde och sylt. Populära Café Lovisa drivs av de olika samfunden i Ödeshög, och det är de passionerade frivilligarbetarna som ser till att verksamheten sköts på bästa sätt. Kristdemokraternas ”Vitsippspriset” delas varje år ut till en lokal verksamhet som verkat i enkelhet och äkthet – och ofta i det tysta. Genom Vitsippspriset vill Kristdemokraterna i Ödeshög uppmuntra och uppmärksamma positiva företeelser. Café Lovisa i allmänhet och caféets frivilliga i synnerhet tilldelas därför Vitsippspriset 2017. Grattis!

Foto: Café Lovisas ordförande Ingrid Staaf visar upp Vitsippsfatet och vice ordförande Gunilla Mikaelsson håller i Vitsippsdiplomet. Magnus Oscarsson höll tal.