• Gott resultat för politisk satsning för att avlasta socialsekreterare

”Spar jättemycket tid”, ”de är nu oumbärliga”, ”behåll och utveckla dessa tjänster” och ”mycket bra att resursförstärkningarna finns!” – det är några av de omdömen som socialsekreterare gör på socialkontoret i Örebro när satsningen på administrativt stöd och transportörer nu har utvärderats. Majoritetspolitikerna, som initierade satsningen för över ett år sedan, är nöjda.

– Transportörerna gör ett viktigt arbete för socialsekreterarna och gruppledarna, och det är tydligt att under förra årets stora mottagande av ensamkommande flyktingbarn var deras arbete absolut nödvändigt. När det inte krävs att en socialsekreterare är med är det bättre att en transportör utför resor där klienter ska skjutsas till boenden eller andra verksamheter runt om i Sverige., säger Sara Maxe (KD), vice ordförande i Socialnämnd öster.

sara-maxe-webb

– Vi i majoriteten lyssnade på socialsekreterarna och införde det administrativa stödet och transportörstjänsterna för att underlätta deras viktiga arbete. Vi var tydliga med att det var starten på ett långsiktigt arbete, och nu kan vi se att vi jobbar på rätt håll. Vi är inte färdiga och vi kommer att göra mer under mandatperioden för att fortsätta arbetet med att avlasta och höja statusen för våra utredande socialsekreterare. Det är glädjande att de satsningar vi genomförde gav ett sådant positivt resultat, säger John Johansson (S), ordförande i Socialnämnd öster.

Totalt har 72 procent av kommunens utredande socialsekreterare svarat. Nästan hälften av dessa har svarat att transportörerna har inneburit en ganska mycket eller mycket förbättrad arbetsmiljö och över 70 procent anser att det har förbättrat arbetsmiljön överhuvudtaget. Totalt har personalen på socialkontoret uppgett att de har sparat 70 timmar och 30 minuter i snitt per vecka på transporter och resor som de nu slipper göra. Hade svarsfrekvensen varit hundra procent hade den insparade tiden motsvarat över två heltidstjänster.

När det gäller det administrativa stödet uppger över 60 procent att assistenterna lett till en ganska eller väldigt mycket förbättrad arbetssituation. Hela 90 procent svarar att den har bidragit till en förbättrad arbetssituation.

– De omdömen som personalen på socialkontoret fäller om den här satsningen är mycket positiva. Assistenterna avlastar socialsekreterarna med uppgifter som posthantering, tidsbokningar, arkivering, kopieringsuppgifter och mycket annat. Det spar tid och pengar vilket innebär att våra utbildade socialsekreterare kan fokusera på sina grunduppgifter, säger Jimmy Nordengren (C), vice ordförande i Socialnämnd väster.

– Det är i högre utsträckning gruppledare som känner att deras arbetssituation har förbättrats, vilket är positivt då det innebär att gruppledarna då i än högre grad kan vara delaktiga i arbetet som görs på socialkontoret. Deras viktiga roll att stötta och avlasta tydliggörs och deras arbete blir lättare, avslutar Eva Eriksson (S), ordförande i Socialnämnd väster.