• Moderaterna populistiska nej till Kulturkvarteret

Christopher Rydaeus, (vice ordförande Muf) kritiserar satsningen på kulturkvarteret (NA 12/6) och visar att man inte har förstått sambandet mellan tillväxtsatsningar och mera resurser till det kärnuppdraget – samma argument som M i Örebro driver. Att bygga kulturkvarteret är en angelägen satsning av många skäl. Kulturskolans lokaler behöver totalrenoveras och Conventum behöver få ta över bibliotekets lokaler för att förstärka kongressens fortsatta utveckling.

Efter beslutet att renovera Konserthuset påbörjades ett omfattande arbete för ett kulturkvarter med en arkitekttävling, mycket därför att vi är övertygade om att det också förstärker Örebros attraktivitet och besöksnäring. Det är en fortsättning på de stora satsningar som Conventum kongress och arena varit och som haft avgörande betydelse för Örebros starka tillväxt, satsningar som Moderaterna då stod bakom. Nu har man valt en populistisk politik, där man inte ser sambandet mellan tillväxtsatsningar och ökade resurser för välfärden. Det finns många flera exempel på detta.

En sådan framgångsrik satsning är Open Art, som nu genomförs under sommaren och som funnits sedan 2008 och i hög grad förstärkt Örebros attraktivitet och genererat tillväxt till välfärden. Under 2015 kom det cirka 180 000 unika besökare till Open art vilket gav tillbaka 242 miljoner till Örebros besöksnäring som till exempel hotell, restaurang och handel. Med samma argumentation borde man kritiserat Open Art, men det vågar Muf nog inte för det är så populärt.

Om man gör anspråk på att leda en kommun måste man förstå hur det sambandet ser ut. Rydaeus kritik mot prestigeprojekt borde riktats till Anders Åhrlin (M), oppositionsråd som i förra årets budget lovade en storsatsning på ett Svenskt kulturcenter i Vivalla – men som överhuvudtaget inte var finansierat, var ska de hundratals miljonerna tas ifrån?

Frågan som också ställs till Muf är hur man ska finansiera och ta ansvar för den stora satsning som måste göras om inte kulturkvarteret ska byggas? En totalrenovering av kulturskolan och en nybyggnation av biblioteket måste snarast göras. Det är väldigt enkelt att säga nej i opposition, men hur tar man ansvar för de utmaningar som finns?

Dessutom står M ensamma tillsammans med SD och helt säger nej till kulturkvarteret. De övriga partierna står bakom ett kulturkvarter. Vi tycker det är tråkigt att inte M står bakom, precis som man gjorde vid de stora besluten om Conventum. Vi är ganska övertygade om att många av Moderaternas väljare förväntar sig det, i stället för enkla populistiska budskap som inte har någon verklighetsförankring.

Lennart Bondeson (KD), Kommunalråd

Johan Svanberg (KDU), Ordförande i Örebro Län