• Mötesplats i Odensbacken får stöd

Kulturnämnden i Örebro kommun har beslutat att stödja föreningen och mötesplatsen Tegelhuset i centrala Odensbacken. Tegelhuset som har 100 enskilda medlemmar och ett tjugotal medlemsföreningar får nu ett årligt ekonomiskt bidrag på 75 000 kronor till framförallt lokalkostnader.

– Föreningar och mötesplatser är en omistlig del av vårt samhälle och behöver uppmuntras och stödjas. Tegelhuset i Odensbacken fyller en viktig funktion som träffpunkt och ett sammanhang där människor från olika kulturer, bakgrund och åldrar möts och interagerar, säger Lennart Bondeson (KD), ordförande kulturnämnden.

Tegelhuset har verksamhet i lokalerna flera dagar i veckan och har flera olika typer av arrangemang. På onsdagarna fungerar det som en fritidsgård på eftermiddagarna och det arrangeras bland annat stick- och slöjdcafé, loppmarknad med barnkläder, soppluncher och lovaktiviteter. Föreningen har 100 enskilda medlemmar och ett tjugotal medlemsföreningar som har sin verksamhet eller förlägger sina möten i huset. Utöver styrelsen finns ungefär 20 volontärer med som medhjälpare i olika sammanhang. Det ekonomiska bidraget är 75 000 per år och gäller de kommande tre åren.

– Tegelhuset har också en viktig roll då det är många människor som av olika anledningar inte har en daglig sysselsättning som kommer till verksamheten. Nyanlända är en viktig målgrupp som här får en möjlighet att få kontakt med det svenska föreningslivet och ett flertal föreningar är aktiva i huset, säger Linda Palmbrandt (S)

– Vi vet sedan tidigare att organiserad verksamhet stärker folkhälsan, vilket Tegelhuset är en del av och något som är väldigt positivt. Mötesplatsen ger även möjlighet för barn, unga, vuxna och pensionärer att träffas på lika villkor och fungerar integrerande på flera sätt, säger Ingvar Bilock (C), ledamot kulturnämnden.

Kontakt:

Lennart Bondeson (KD), kommunalråd och ordförande kulturnämnden – 070- 326 24 08