• Örebro kommun satsar på besöksnäringen

    Den politiska ledningen i Örebro kommun presenterar idag satsningar på sammanlagt 11,5 miljoner för att förstärka besöksnäringen ytterligare de kommande två åren. Besöksnäringen är en av delarna i Örebros näringsliv som växer snabbast och i år är prognosen en omsättning på 2.3 miljarder. Sammanlagt genererar besöksnäringen 1700 helårsarbeten. Målet är att Örebro skall bli Sveriges främsta kommun för möten och evenemang utanför de tre storstadsregionerna.

    – Tillväxten inom besöksnäringen är resultatet av långsiktigt politiskt arbete, men framförallt beror det på att vi har många duktiga företagare inom branschen i Örebro. När vi nu satsar ytterligare 11.5 miljoner innebär det en injektion som ska stimulera till nyföretagande och tillväxt i redan befintliga företag. Detta är bra för Örebros näringsliv, säger Lennart Bondeson (KD) kommunalråd med ansvar för näringslivsfrågor

    2015 tog besöksnäringen ett stort kliv då antalet gästnätter ökade med 18 procent, den största ökningen bland alla större kommuner i Sverige. Ett av de stora dragplåstren 2015, Open Art, återkommer 2017. Prognoserna för 2016 är att besöksnäringen lyckas följa upp rekordåret 2015 med en lite ytterligare ökning. Örebrokompaniet är Örebro kommuns marknadsbolag och har till uppgift att marknadsföra Örebro. Under 2017 och 2018 får Örebrokompaniet ett extra stöd på 3 miljoner årligen, och från och med 2018 förstärks det årliga anslaget med 2 miljoner.

    I Örebro kommun finns många fantastiska natur- och kulturmiljöer. Lättillgängliga platser för upplevelser och friluftsliv som ger positiva effekter på människors hälsa och välbefinnande. Naturen är en resurs för tillväxt inom turistnäringen. För att ännu bättre ta tillvara potentialen satsar kommunledningen 2 miljoner 2017 och 1 miljon 2018 på att utveckla naturturismen.

    – Naturturismen har stor tillväxtpotential. För att nå en bredare målgrupp, av både lokala och internationella besökare, behöver utbudet inom naturturismen stärkas. Detta är en viktig satsning för att utveckla företag på landsbygden, säger Kenneth Nilsson (S) kommunstyrelsens ordförande

    Lantbruket inom Örebro kommun produceras mång olika typer av livsmedel av högsta kvalité. Allt fler livsmedelsproducerande företag säljer sina produkter direkt till konsument. Det vill Örebros politiska ledning satsa resurser på att underlätta. En halv miljoner kronor satsas på att förbättra möjligheten för producenter och konsumenter att hitta varandra genom nya marknadsplatser.

    – Satsningen på att underlätta försäljningen av närproducerade livsmedel är viktig för både producenter och konsumenter. Många invånare i Örebro kommun vill på ett enkelt sätt kunna ta del av den mat som produceras i regionen, och gärna hitta nya spännande produkter, säger Per-Åke Sörman (C) tillträdande kommunalråd