• Örebro kommun satsar på naturvägledning

Nyanlända barn och unga ska lära känna sitt nya land, integreras i samhället och utveckla språket med naturen som bas. Vid sitt möte 18 april beslutar kommunstyrelsen att inrätta två heltidstjänster för naturvägledning på flera språk. Verksamheten kom till efter initiativ från Naturskyddsföreningen och har funnits i olika projektformer under två år. Finansiering och organisatorisk placering i kommunen har varit oklar men blir nu tydliggjord på ett sätt som säkerställer kontinuitet och långsiktighet.

Naturvägledning baserad på utomhuspedagogik får positiva konsekvenser ur mångfalds-, folkhälso- och barnperspektiv. Språkinlärning och förståelse för kultur och natur underlättas.  Studier visar att utomhusmiljöer sänker stress, ökar koncentrationsförmågan, främjar inlärningsförmågan, ger positiva hälsoeffekter och främjar det sociala samspelet. Metodiken gör det även möjligt att lära sig olika saker utan att ha full tillgång till språket.

– Språket är avgörande för att integreras i samhället. Utomhuspedagogiken i naturvägledarnas arbete har visat sig ha goda effekter på språkinlärningen. Det är bra att vi genom detta beslut säkerställer långsiktigheten i arbetet med naturvägledningen på flera språk, säger Kenneth Nilsson (S) kommunstyrelsens ordförande.

– För att Örebro ska fungera och människor trivas och utvecklas är civilsamhället avgörande. Naturvägledningen på flera språk är ytterligare ett exempel på hur viktigt civilsamhället är för integrationen, säger Lennart Bondeson (KD) kommunalråd.

Den årliga kostnaden för verksamheten är 750 000. Under 2017 finansieras verksamheten genom statsbidrag knutet till integration. Från 2018 och framåt kommer verksamhetens kostnader rymmas inom programnämnd barn och utbildning. Långsiktigheten i detta arbete är unikt och har redan fått uppmärksamhet från olika delar av Sverige. Naturvägledning på flera språk har bidragit till att Örebro utsett till landets främsta friluftskommun. Det är viktigt att visa våra nya invånare vilken tillgång naturen är.

– Örebro är en rik kommun när vi ser till naturvärdena. Landsbygden rymmer möjligherr för såväl företagande som inlärning och rekreation. Jag är stolt över att vi på detta sätt tar till vara naturens möjligheter i arbetet med att inkludera fler i det svenska samhället, säger Per-Åke Sörman (C) kommunalråd