• Örebro kommuns digitala översiktsplan är en succé

Örebro kommun är en av de första kommunerna i Sverige som fullt ut digitaliserat sin översiktsplan. Den finns tillgänglig via Örebro kommuns hemsida och är anpassad för dator, surfplatta och smarttelefon. Översiktsplanen visar hur den långsiktiga utvecklingen av kommunen ska se ut.

– En digitalisering av översiktsplanen är viktig ur ett demokratiperspektiv. Det underlättar för datoranvändare att genom hemsidan ge synpunkter på hur Örebro ska utvecklas. Men vi är förstås även intresserade av icke-datoranvändares åsikter, säger Ingalill Bergensten (KD) presidieledamot programnämnd samhällsbyggnad.

Örebro kommun håller på att arbeta fram en ny översiktsplan. Tidsperspektivet är 25 år och planen innehåller exempelvis riktlinjer för vart det ska byggas nya bostäder, hur landsbygden ska utvecklas och hur vi bevarar Örebro kommuns naturområden. Översiktsplanen ska bidra till att skapa ett hållbart samhälle för att Örebro kommun ska fortsätta vara en bra plats att leva och bo på, även för framtida generationer.

Översiktsplanen består av 18 textkapitel och en karta med olika kartskikt. Den finns bara tillgänglig på webben, eftersom det är ett verktyg där man zoomar in och klickar i kartan för att läsa om de olika platserna man är intresserad av. Dessutom finns sökmöjligheter och länkar mellan olika delar av materialet.

– Örebros stadsbyggnadskontor fortsätter att tänja gränser för vad som är möjligt att göra. De utmanar gränserna för hur man kan kommunicera en ny översiktsplan. Det har också uppmärksammats inom branschen nationellt, säger Björn Sundin (S), ordförande programnämnd samhällsbyggnad.

– Det är bra att översiktsplanen är tillgänglig för alla via Internet. Det är också kul att medborgardialogen sker på många olika sätt: att man kan lämna synpunkter direkt på hemsidan, skicka brev eller diskutera i sociala medier. Vi är medvetna om att alla inte kommer kunna eller vilja gå genom dokumenten via sin egen hemdator och därför har vi en också sett till att det finns andra möjligheter, exempelvis på kommunens bibliotek, säger Hannah Ljung (C) vice-ordförande programnämnd samhällsbyggnad.

Att information om översiktsplanen når många via sociala medier märks tydligt. Redan när mindre än halva samrådstiden har gått har vi fått in fler samrådssynpunkter än vid samrådet om nuvarande översiktsplan som hölls 2008-2009. Översiktsplanen finns fortfarande ute på samråd vilket innebär att alla är välkomna med sina synpunkter. Senast 30:e april vill förvaltningen ha in dina synpunkter.