• Val 2018: Barn har rätt till ledighet!

Vi vill att barn får 4 veckors sammanhängande ledighet från förskolan. Ha ett ordentligt sommarlov helt enkelt!

År 2015 hade drygt 500 barn i Örebro, i åldrarna 1–5 år, inte en enda dag ledigt från förskolan. Dessa barn tillbringade mer tid i förskolan än tillsammans med sin familj och sina föräldrar. Örebro kommun har en av landets generösaste barnomsorg under veckans samtliga sju dagar. Vi har öppet 24 timmar om dygnet (även helger och nätter), trots att det inte är något lagkrav.

Barnkonventionen blir lag den 1 januari 2020, och Kristdemokraterna i Örebro vill gå före den nya lagen som tydligt pekar ut barn rätt till ledighet och rekreation (artikel 34 i konventionen). Förskolans utmaning är stora barngrupper och långa vistelsetider för barnen – samtidigt som frågan om ledighet från förskolan är kontroversiell, vilket kan te sig märkligt.

Vi vuxna har lagstadgad rätt till 4 veckors semester från arbetet varje är. Detta borde även gälla barnen i förskolan! Den 1 januari 2020 blir barnen juridiskt rättighetsbärare. Någon måste dock tala för dem. Det gör vi i KD. Barn har nämligen rättigheter – mänskliga rättigheter.

Satsningen på Barns rätt till ledighet är ett exempel från vårt lokala handlingsprogram för 2018-2022. Fler förslag på hur vi vill förbättra Örebro presenters i vårt Lokala handlingsprogram.