• Vi vill att partiets migrationspolitik ses över

16 februari höll Kristdemokraternas partiavdelning i Örebro sitt årsmöte. En ny styrelse valdes, verksamhetsberättelse och bokslut för 2016 lades till handlingarna och en verksamhetsplan och budget 2017 fastställdes.

Tre motioner till partiets högsta beslutande organ, Rikstinget, behandlades. Årsmötet ställde sig bakom samtliga tre. Den första gäller framtagandet av ett kulturpolitiskt program.

– Vi har tydligt sett hur Örebro kommuns satsningar på kultur är viktiga för de senaste årens positiva tillväxt och för Örebroarnas förändrade självbild. Det är därför självklart att vi står bakom intentionen i motionen gällande att partiet ska ta fram ett kulturpolitiskt program. Kulturen är viktig för såväl människors individuella som samhällets gemensamma utveckling, säger Behcet Barsom (KD) ordförande i Örebro kommuns kulturnämnd.

De andra två motionerna gäller partiets migrationspolitik. Båda motionerna vill att Rikstinget ger partistyrelsen i uppdrag att omarbeta partiets migrationspolitik så att den blir mer human.

– Många beslut som togs efter det stora antalet asylsökande behöver ses över. Främst gäller det frågor om familjeåterförening och flyktingbarnens situation. Det är också viktigt att också lyssna på kyrkorna och ta vara på deras julupprop, som många skrev på, säger partiavdelningens ordförande Lars O. Molin

Årsmötet beslöt att anta följande uttalande i samband med att motionerna bifölls:

Uttalande knutet till Motion om mer human migrationspolitik

Kristdemokraterna i Örebro delar uppfattningen att det särskilt i ljuset av den senaste utvecklingen finns anledning att se över migrationspolitiken så att den återgår till en mer human riktning. Det är då viktigt att utvärdera systemet med tillfälliga uppehållstillstånd.

Frågor att utreda är då bland annat. När ska tillfälliga uppehållstillstånd beviljas i stället för permanenta uppehållstillstånd? Motverkar tillfälliga uppehållstillstånd en god integration i det svenska samhället? Vilka sociala konsekvenser har det, inte mist för barnen? Vad innebär reglerna runt tillfälliga uppehållstillstånd för en god arbetsmarknadspolitik?

Kristdemokraterna i Örebro bifaller motionen och föreslår att partistyrelsen arbetar fram en human migrationspolitik i överensstämmelse med de internationella konventioner som Sverige har ratificerat.

Uttalande knutet till Motion; En ny asyl- och migrationspolitik

Den svenska asyl- och migrationspolitiken har varit och är en av de viktigaste politiska frågorna under de senaste två åren. Inte minst har kriget i Syrien och den svåra säkerhetssituationen Afghanistan bidragit till att många människor har tvingats till flykt från sina hemländer.

Sverige, som har en lång tradition av att vara öppet för människor i nöd, har också tagit emot många flyktingar. Under hösten 2015 när många tusen flyktingar sökte sig till Sverige blev trycket på det svenska samhället så stort att regeringen och allianspartierna enandes om åtgärder att begränsa flyktingmottagandet. Den öppna liberala asyl- och migrationspolitiken som gällt i Sverige förändrades till att bli en av Europas mest restriktiva.

Som kristdemokrater ser vi idag de svåra konsekvenserna av den nuvarande politiken. Ensamkommande flyktingbarn tvingas tillbaka till mycket svåra och osäkra omständigheter. Familjer splittras och förhindras att tillsammans bygga en säker tillvaro. Mitt i allt elände är det dock positivt att se hur det civila samhället, inte minst kyrkorna, har mobiliserat många av sina medlemmar till att göra stora insatser för människor som sökt sig till Sverige.

Det finns också anledning att inte bara peka på de negativa sidorna av att många människor sökt sig till Sverige. Många kommer att ge värdefulla bidrag för Sverige i framtiden. Inom flera yrkesområden kommer de att vara värdefulla för att vi ska kunna behålla välfärden i vårt land.

Det krävs nu ett nytt samlat grepp på migrationspolitiken. En för framtiden hållbar linje behöver utarbetas så att Sverige kan ta ansvar för människor i nöd. Kristdemokraterna i Örebro ställer sig bakom motionens intentioner och bifaller motionens yrkande att arbeta fram en för partiet ny asyl- och migrationspolitik i överensstämmelse med internationella konventioner.

Uttalande knutet till Motion för ett kulturpolitiskt program

Kulturen har ett egenvärde. Detta inte bara för att den har en betydande roll i människans välbefinnande och utveckling utan för att kulturen i sig självt har en säregen ställning. Och precis som motionärerna skriver så har vi Kristdemokrater i vår budgetmotion 2017 skrivit:

”Kultur uppstår i mötet mellan människor och skapas av oss alla gemensamt. Kulturen är ingenting statiskt utan något levande som ständigt är i förändring. Vi är alla medskapare av kulturen men vi är också formade av den. Vårt sätt att tala, vårt sätt att tänka, ja själva språket är präglat av vår kultur. Kulturen ger oss mening i nuet, men kulturen bär också våra historiska rötter och föder visioner för framtiden.”

Kreativitet, konst och möjligheten till att kunna uttrycka sig är en självklar del av vår demokrati. Den minskar rädsla, fördomar och främlingskap mellan människor. Vi måste förstå att kulturen formar samhället lika mycket som den speglar det. Med detta sagt; ett framtagande av ett kulturpolitiskt program har aldrig varit mer välkommet.

Vi inom Örebro partiavdelningens styrelse vill därför tillstryka motionen. Kristdemokraterna måste slå vakt om och vara den utvecklande kraften inom den nationella såväl som den lokala kulturpolitiken. Vi ser det även som en nödvändighet att detta kulturpolitiska program ska leda till reformförslag för kulturinsatser för kommande mandatperiod (2018-2022).