Låt inte rädslan styra

Inför valet har följande insändare publicerats som ett viktigt inlägg för ett välkomnande Oskarshamn:

Låt inte rädsla styra!

Alla som varit på promenad i skog och mark har säkert någon gång stött på något smalt, avlångt som legat på marken och tolkat det som att det är en orm. De flesta reagerar instinktivt med rädsla, men kan ofta konstatera att det bara var en gren eller kanske en gammal fläktrem som låg där. Om man sedan ändå låter rädslan finnas kvar blir inte resten av promenaden särskilt angenäm. Man är ständigt på spänn och ser ”ormar” överallt.

På samma sätt finns det de som reagerar med rädsla för människor med annan kultur och andra vanor än de typiskt ”svenska”.  Man ropar på åtgärder att minska invandring och att vårt land ska ta emot färre flyktingar. Rädslan döljs i termer av att ”det kostar för mycket” trots att alla undersökningar visar att ett land i längden vinner på invandring, eller att man ska ”hjälpa på plats” trots att det oftast är en omöjlig ekvation.

Låt inte dem som bygger sin politik på rädsla lura dig eller skrämma dig när valdagen kommer. Lägg din röst på ett parti som vågar stå upp för alla människors lika värde. Om gyllene regelns ord om att göra för andra det du vill att de ska göra för dig betyder något för dig kan inte något av de partier som talar om mindre invandring vara ett alternativ för dig. Låt oss få ett samhälle som styrs av medmänsklighet och tolerans, och inte av rädsla och misstänksamhet.

Håkan Englund, Kristdemokraterna

Full fart i valstugan

Valet närmar sig med stormfart och vi jobbar för högtryck för att Oskarshamn ska få en ny majoritet efter den 14 september. Vill du veta mer om vad vi står för är du välkommen till valstugan på Stora torget. Vi försöker se till att den är bemannad måndag – fredag kl 11.30-14 & 16-18 samt lördag 10-14. Det kan vara öppet även andra tider, men dessa är de tider vi prioriterat. Där får du möta lokala kandidater och ibland även såväl riksdags- som landstingskandidater. Vi har gott om material och valsedlar om du skulle behöva det. Vill du ha valsedlar hemskickade kan du ringa ordförande Håkan Englund, 070-547 05 25 eller skicka ett SMS med din adress.

Årsmöte 13 februari

Torsdag den 13 februari håller lokalavdelningen i Oskarshamn sitt årsmöte. Vi kommer då bland annat att fastställa listan inför höstens val till kommunfullmäktige. Vi hoppas att många medlemmar kommer med och gör sin röst hörd vid årsmötet.

Bli medlem!

Göran HägglundBrinner du för samma frågor som jag?

Jag valde att gå med i Kristdemokraterna för att jag ville förändra samhället. Familjerna behövde mer makt och staten mindre, tyckte jag. Jag ville också arbeta mot rasism och kommumnism, för frihet och medmänsklighet. Idag har vi kommit en bra bit i den riktningen. Valfriheten har ökat samtidigt som välfärden har blivit starkare. Det visar att politiskt arbete är viktigt och gör skillnad.

Jag hoppas att du vill göra samma val som jag gjorde en gång, och bli medlem i Kristdemokraterna. Hos oss får du en möjlighet att arbeta för det du tror på, och bidra med dina tankar och erfarenheter. Du har chansen att bli en av dem som formar framtiden. Ta den!

>>> BLI MEDLEM I KRISTDEMOKRATERNA

GÖRAN HÄGGLUND