Låt inte rädslan styra

Inför valet har följande insändare publicerats som ett viktigt inlägg för ett välkomnande Oskarshamn:

Låt inte rädsla styra!

Alla som varit på promenad i skog och mark har säkert någon gång stött på något smalt, avlångt som legat på marken och tolkat det som att det är en orm. De flesta reagerar instinktivt med rädsla, men kan ofta konstatera att det bara var en gren eller kanske en gammal fläktrem som låg där. Om man sedan ändå låter rädslan finnas kvar blir inte resten av promenaden särskilt angenäm. Man är ständigt på spänn och ser ”ormar” överallt.

På samma sätt finns det de som reagerar med rädsla för människor med annan kultur och andra vanor än de typiskt ”svenska”.  Man ropar på åtgärder att minska invandring och att vårt land ska ta emot färre flyktingar. Rädslan döljs i termer av att ”det kostar för mycket” trots att alla undersökningar visar att ett land i längden vinner på invandring, eller att man ska ”hjälpa på plats” trots att det oftast är en omöjlig ekvation.

Låt inte dem som bygger sin politik på rädsla lura dig eller skrämma dig när valdagen kommer. Lägg din röst på ett parti som vågar stå upp för alla människors lika värde. Om gyllene regelns ord om att göra för andra det du vill att de ska göra för dig betyder något för dig kan inte något av de partier som talar om mindre invandring vara ett alternativ för dig. Låt oss få ett samhälle som styrs av medmänsklighet och tolerans, och inte av rädsla och misstänksamhet.

Håkan Englund, Kristdemokraterna