• En budget med investeringar för ett bättre Östergötland

[Pressmeddelande]

Moderaterna och Kristdemokraterna i Region Östergötland presenterade strategisk plan med treårsbudget 2018-2020:

Idag, fredag, har Moderaterna och Kristdemokraterna i Region Östergötland presenterat ett gemensamt förslag på strategisk plan med treårsbudget 2018-2020. Under pressträffen presenterades ett antal förslag som syftar till att skapa attraktivitet, utvecklingskraft och goda livsvillkor i hela Östergötland.

– Det här är en budget med tydliga investeringar för ett bättre Östergötland. Vi tror på Region Östergötland, men ser med oro på att många kurvor just nu pekar åt fel håll, där det tydligaste exemplet är krisen inom hälso- och sjukvården. Vi vet också att vi har ett tufft ekonomiskt läge framåt – med ett ”gap” på ca 500 miljoner kronor enligt regionens långtidsanalys. Ändå menar vi att vi har stora förutsättningar att utveckla vår region, både när det gäller hälso- och sjukvården, men också den regionala tillväxten genom fler företag och bättre kommunikationer. Vi är stolta över att gemensamt kunna lägga fram en framåtsyftande budget, med konkreta förslag för Östergötlands bästa, säger Marie Morell (M), oppositionsråd och vice ordförande i Regionstyrelsen.

– En prioriterad uppgift är att komma tillrätta med de stora problemen med överbeläggningar och stängda vårdplatser på våra sjukhus. Där har vi redan presenterat 24 förslag till konkreta åtgärder, vilka också finns med i vår budget. Men utöver det vill vi göra en extra satsning på sjukvårdsrådgivningen 1177. Vi får återkommande höra att det är oacceptabla långa väntetider när man ringer och är i behov av rådgivning – ibland kommer man inte fram överhuvudtaget. Det skapar en oro och en frustration och riskerar istället att leda människor direkt till akuten, även om behovet kanske inte finns. Vi vill därför förstärka 1177 med 10 miljoner kronor. Vi satsar även 25 miljoner kronor på en generell höjning av ob-tilläggen för vårdens medarbetare och skrotar 24sju-bonusen som inte har fallit väl ut, säger Fredrik Sjöstrand (M), oppositionsråd och vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Det har gått över två år sedan Region Östergötland bildades, men fortfarande har de viktiga regionala tillväxtfrågorna en alltför undanskymd position i regionen. I vår budget fortsätter vi att komma med konkreta förslag för ett stärkt regionalt tillväxtarbete och vi förslår att Regionutvecklingsnämndens budget utökas med 9 miljoner kronor. Vi vill särskilt lyfta fram vikten av att fortsätta utvecklingen av regionens företagskluster för gröna näringar, Vreta Kluster. Dels för att ytterligare stärka möjligheten att främja företagande inom sektorn, och dels vidareutveckla en plattform för att bättre marknadsföra behovet av ny arbetskraft inom området. Vi har även satsningar som rör besöksnäringen, Ung Företagsamhet och digitalisering av regionens konst, säger Per Larsson (KD), oppositionsråd och vice ordförande i Regionutvecklingsnämnden.

– Kollektivtrafiken i Östergötland har föremål för stor debatt det senaste året. Det visar att den är viktig för många. Inte minst har det handlat om kollektivtrafiken på landsbygden. För att kollektivtrafiken på landsbygden ska vara ett attraktivt sätt att resa är det viktigt att hitta en god nivå med tillräckligt täta avgångar. Vid medborgardialoger har det framkommit att få avgångar är det vanligaste skälet till att välja bort kollektivtrafiken. För att se om tätare avgångar skulle ge resultat i antalet resande vill vi genomföra en riktad satsning, med utökat antal avgångar för kollektivtrafik på några strategiskt viktiga landsbygdslinjer, på försök under några år. Vi avsätter också extra pengar till utvecklad skärgårdstrafik och till att, tillsammans med kommunerna, utveckla ett system för skolresor i hela länet, säger Jan Owe-Larsson (M), 2:e vice ordförande i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden.

Budgeten i sin helhet finns här:

För ytterligare kommentarer:

Marie Morell (M), 0703-16 98 00