• Ett regeringsklart förslag till Strategisk plan och treårsbudget 2018-2020

Kristdemokraterna i Region Östergötland har, tillsammans med Moderaterna, ett gemensamt förslag till budget för de kommande tre åren 2018-2020. Hör Per Larsson (KD), Marie Morell (M), Fredrik Sjöstrand (M) och Jan Owe-Larsson (M) berätta om några av våra förslag för ett ännu bättre Östergötland.

Läs mer om vår budget här: https://goo.gl/JKS7Ro

Transkribering: Moderaterna och Kristdemokraterna i Region Östergötland presenterar en gemensam strategisk budget för de tre kommande åren 2018-2020. Det här är en tydlig budget med en mängd investeringar för framtiden, som vi vill göra för att skapa ett bättre Östergötland.

Vi från Kristdemokraterna och Moderaterna satsar i vår budget 9 miljoner extra på regional tillväxt. Bland annat har vi en satsning på de gröna näringarna, med hjälp av Vreta Kluster. Vi satsar också på besöksnäringen där vi tror att fler jobb kan skapas, med till exempel en förlängd sommarsäsong.

En av de viktigaste satsningarna vi gör, det är att förstärka sjukvårdsrådgivningen 1177 med 10 miljoner kronor. Det är alldeles för många människor som berättar för oss att man har svårt att komma fram till 1177 eller att man inte kommer fram över huvud taget. Vi satsar även 25 miljoner på en generell höjning av ob-tilläggen. Dessutom vill vi också skrota den så kallade 24sju-bonusen, som vi uppfattar inte har fallit särskilt väl ut, utan lägger även dom resurserna på att höja ob-tilläggen.

I vår gemensamma budget har vi inom kollektivtrafikområdet ett antal konkreta förslag. Vi satsar 10 procent mer pengar på skärgårdstrafiken, lägger nämligen 1 miljon extra på att utveckla skärgårdstrafiken. Vi avsätter också pengar till att utveckla ett system för skolresor i hela vår region.

Vi är stolta att kunna lägga ett gemensamt förslag som är framåtsyftande, och som kommer innebära konkreta förslag för att förbättra för Östergötland och alla som bor och verkar här.