• Fel att släppa taget om Ostlänken nu

När Regionstyrelsen idag sammanträdde lade den politiska majoriteten fram ett ärende om att avveckla Nyköping-Östgötalänken AB. Moderaterna och Kristdemokraterna motsatte sig förslaget då bolagets uppdrag inte är fullgjort och att det är helt fel läge att nu lämna det arbetet.

Frågan om en snabbjärnväg söder om Stockholm, genom Sörmland och Östergötland, har diskuterats i många år. 2001 bildades bolaget Nyköping-Östgötalänken AB. Bolaget har under året arbetat aktivt för att få en snabbjärnväg och ökad kapacitet på järnvägen genom våra två län. Uppdraget i bolagsordningen är att ”på olika sätt verka för att få till stånd en utbyggnad av en dubbelspårig höghastighetsjärnväg mellan Järna – Nyköping – Åby – Norrköping – Gistad – söder Linköping ink erfoderliga stationer och terminaler”.

Den politiska majoriteten i Region Östergötland anser nu att bolagets uppdrag enligt bolagsordningen är fullgjort och att man därmed inte är i behov av bolaget, utan att bolaget nu bör avvecklas.

– Moderaterna och Kristdemokraterna delar inte uppfattningen att bolagets uppdrag är fullgjort. Erforderliga beslut för att säkerställa att Ostlänken (som sträckningen kommit att kallas) är ännu inte fattade av Sveriges riksdag och regering. Vi anser inte heller att en avveckling bör göras innan en tydlig struktur för framtida samverkan tydliggjorts hos alla ägare, säger Marie Morell, oppositionsråd (M).

– Vi har förståelse för att bolagets roll har förändrats sedan förhandlingarna kring exempelvis sträckning och stationer nu tydligt förs med berörda parter. Men att i detta – fortfarande oklara läge – avveckla det gemensamma bolag som finns för arbetet är helt fel anser vi, menar Per Larsson, oppositionsråd (KD).

– Bolagets roll bör kunna anpassas till den situation som nu råder utan att i dagsläget avveckla det. Vi anser att det är tydligt att det finns ett behov av en samordnand kraft för att kunna fortsätta att bevaka att byggnationen av Ostlänken fullföljs enligt plan, avslutar Marie Morell och Per Larsson.

För ytterligare kommentarer kontakta;
    Marie Morell, 0703-16 98 00