• Nyhetsbrev vecka 11

Hej!

När jag nyss promenerade genom centrala Linköping lyste solen från en klarblå himmel, och jag och övriga förmiddagsflanörer fick en påminnelse om att våren är i antågande. Att vi går mot ljusare tider, är något vi hoppas på också för Kristdemokraternas opinionssiffror. Just nu är siffrorna långt ifrån upplyftande. Men, det är ännu långt kvar till valet 2018, Kristdemokraterna har en mycket bra politik och en mängd duktiga företrädare över hela landet. Tillsammans ska vi klara att vända trenden! På vägen dit kan vi just denna vecka glädjas åt vårt kristdemokratiska systerparti i Nederländerna, CDA, som ökade från 8,5 procent i valet 2012 till 12,4 procent i onsdagens val. Vi i Kristdemokraternas regiongrupp i Östergötland försöker dra vårt strå till stacken för att nå ut med partiets politik. Vad vi gjort den här veckan, kommer här några glimtar från i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Film om Kristdemokraternas motion om Stångådalsbanan
    I måndags släppte vi vår andra film från Kristdemokraterna i Region Östergötland. Det är jag och Lena Käcker Johansson som berättar om vår motion till regionfullmäktige om att det är dags för regionen att prioritera Stångådalsbanan på riktigt. Filmen finns både på vår Facebooksida (https://www.facebook.com/KDRegionOstergotland/), där inlägget med filmen i skrivande stund har nått drygt 5400 personer. Filmen kan också ses via regiongruppens hemsida (http://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/dags-att-prioritera-stangadalsbanan-pa-riktigt/).

Presidiemöte med Regionutvecklingsnämndens presidium
    I måndags eftermiddag sammanträdde presidiet för Regionutvecklingsnämnden. På dagordningen stod bl.a. fastställande av dagordningen för nästa sammanträde med nämnden, men också ett par tjänstemannadragningar. Dels fick vi besök av Anna Lindberg, enhetschef och Sofia Prans, strateg inom enheten för internationell samverkan. De presenterade förslag på insatsområden i nästa års verksamhetsplan för nämnden, kopplade till internationell samverkan. Presidiet gästades också av Britt-Louise Nilsson, strateg inom enheten för kultur och kreativitet, som vid måndagens möte bl.a. redogjorde för hur arbetet fortskrider med att förbereda för nämndens medborgardialog inom området kultur för äldre.

Sammanträde med Hälso- och sjukvårdsnämnden
    På tisdagen sammanträde Hälso- och sjukvårdsnämnden. Kristdemokraternas ordinarie ledamot, Stefan Redéen var bortrest i jobbet, varför ersättare Lena Käcker Johansson ensam höll partiets ställningar. Nämnden hade vid detta sammanträde enbart fyra beslutsärenden, och i två av dem lade Kristdemokraterna tillsammans med Moderaterna fram tilläggs- och ändringsyrkanden. Det handlade dels om Hälso- och sjukvårdsnämndens uppdrag till vårdgivarna för 2018, med utgångspunkt i de behovsanalyser som gjorts under 2017. Eftersom det är beredningen för behovsstyrning som bereder detta ärende, var det passande att Lena, som är vice ordförande i beredningen, förde talan i detta ärende. Kristdemokraterna och Moderaterna föreslog några tillägg och förtydliganden, som bifölls av majoriteten, och därmed gjorde ärendet ännu bättre! Det andra ärendet, där yrkande lades, var beslut om idéburet offentligt partnerskap med Linköpings Stadsmission. Det handlar framförallt om att Linköpings Stadsmission genom Tinnerökliniken tillser att EU-medborgare som vistas i Linköping får den vård de behöver, när de har behov av vårdinsatser. Vi stödde självklart det förslaget, men föreslog att uppdraget kunde vidgas till att omfatta utsatta grupper i samhället generellt, med exemplifiering av utöver EU-medborgare också papperslösa, bostadslösa m.fl. Förslaget är utarbetat av Fredrik Sjöstrand (M) i samråd med Linköpings Stadsmissions direktor Sanna Detlefsen. Trots det, valde majoriteten att inte bifalla den förbättringen av beslutsärendet.

Styrelsemöte med MÄLAB
    I onsdags var det dags för årets första styrelsemöte med styrelsen för Mälardalstrafik AB (MÄLAB). MÄLAB ansvarar för regional tågtrafik mellan länen i Östra Mellansverige; Östergötlands län, Södermanlands län, Örebro län, Västmanlands län, Uppsala län och Stockholms län. För Östergötlands del handlar det om den så kallade Nyköpingsbanan, som är tågtrafiken från Östergötland via Kolmården, Nyköping och Vagnhärad till Stockholm, men också om UVEN, som är tåglinjen från Linköping och Norrköping via Katrineholm, Eskilstuna och Västerås till Sala. Dessa och övriga linjer i området, är framförallt tåglinjer som är viktiga för pendling till framförallt arbete och studier, och som i flera fall inte kan köras kommersiellt, utan behöver offentliga subventioner. I höst tar MÄLAB-samarbetet nästa steg, då ett gemensamt biljettsystem införs i hela området, vilket möjliggör för t.ex. en arbetspendlare mellan Katrineholm och Linköping, att åka med ett och samma periodkort med lokalbussen i Katrineholm, regionaltåget till Linköping och slutligen lokalbussen i Linköping. Idag kan det i princip handla om tre olika periodkort. MÄLAB har också gjort en beställning av nya tåg för trafiken inom MÄLAB-systemet, som just nu tillverkas av den välrenommerade tågtillverkaren Stadler i Schweiz. Det dröjer dock ett par år innan den första tågleveransen kommer. I styrelsen för MÄLAB har varje län två ledamöter och två ersättare. Från Region Östergötland finns Göran Gunnarsson (C) och Jan Owe-Larsson (M) som ordinarie ledamöter, samt Bengt Nordström (MP) och jag som ersättare.

Sammanträde med Regionstyrelsen
    På onsdagen var det också sammanträde med regionstyrelsen. Kristdemokraternas två representanter, ledamot Anders Eksmo och ersättare Monica Holtstad Sandberg, var båda på plats vid onsdagens sammanträde. På dagordningen fanns bl.a. ett ärende som majoriteten lagt in i sista stund. Det handlar om ett ärende som slutligt ska avgöras i regionfullmäktige, där majoriteten föreslår att Region Östergötland avvecklar sitt engagemang i det framgångsrika bolaget Nyköping-Östgötalänken AB, som lyckosamt bidragit med att få till beslut om byggnation av det nya dubbelspåret mellan Linköping och Järna, kallat Ostlänken. Även om positiva beslut fattats av såväl den tidigare Alliansregeringen som av nuvarande regering, är spaden ännu inte i jorden, och mycket kan hända i politiken generellt, och i omvälvande tider i synnerhet. Därför är det otaktiskt att på detta sätt inleda ett avvecklande av bolaget nu. När arbetet är igång på riktigt om uppskattningsvis ett år, kan det kanske kännas mer relevant. Men i dagsläget är det dumdristigt. Därför yrkade Kristdemokraterna tillsammans med Moderaterna på en återremiss av ärendet. Något vi självklart också kommer att följa upp vid regionfullmäktiges sammanträde i april.

Träff med Järnvägsfrämjandet
    I fredags träffade jag, Lena Käcker Johansson och Fredrik Topplund två representanter från Järnvägsfrämjandet, Niklas Adell och Per-Olov Brännlund, för att prata om Stångådalsbanan. Bakgrunden till mötet, var att Niklas Adell uppmärksammat Kristdemokraternas engagemang för Stångådalsbanan i samband med mediebevakning om vårt möte i januari i Kisa med Michael Leijonhud från Infrastrukturkansliet. Därför tog vi initiativ till en träff, för att ta del av deras arbete och kunskap i frågan. Det blev ett intressant och givande möte, där vi fick med oss en hel del matnyttig information och material, som underlag för vårt kommande arbete med att få Region Östergötland att prioritera Stångådalsbanan på riktigt!

Partidistriktsårsmöte med landsbygdsfokus
    I går lördag samlades kristdemokrater från hela Östergötland till partidistriktsårsmöte på Brunneby Musteri i Borensberg. På förmiddagen låg fokus helt och hållet på landsbygdsfrågor, med anförande av vår egen riksdagsledamot Magnus Oscarsson, som är Kristdemokraternas talesperson i frågorna. Magnus hade också engagerat Gunnar Johansson, som är grishälsoveterinär inom Gård & Djurhälsan, med kontor på Östergötlands kluster för de gröna näringarna, Vreta Kluster, i Vreta Kloster utanför Linköping. De båda gav intressant och i vissa fall skrämmande aktuell information om mjölkkris, svensk försörjningsgrad och antibiotikaresistens i Europa. På eftermiddagen följde stämmoförhandlingar med val av bl.a. partidistriktsstyrelse, rikstingsombud och behandling av en rad rikstingsmotioner till Kristdemokraternas riksting i oktober i år.

Solen skiner fortfarande när jag skriver de avslutande raderna av nyhetsbrevet, och förhoppningsvis får jag möjlighet att ge mig ut och njuta av det vackra vädret och söndagsledigheten. Hoppas det också kan bli möjligt för er, i vilket fall önskar jag en fortsatt trevlig söndag!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)