• Nyhetsbrev vecka 13

Hej!

Det är söndag, det är påskdagen och vi kan alla önska varandra Glad Påsk! Innan jag går iväg på påskdagsgudstjänst i Missionskyrkan, ska jag försöka kort sammanfatta den gångna veckan i regionpolitiken i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med direktörsbesök
    I måndags var det dags för mars månads besök av de ledande direktörerna i regionens ledningsstab hos måndagsmötet med Kristdemokraterna och Moderaterna i regionhuset. Regiondirektör Krister Björkegren, hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Lundgren och HR-direktör Zilla Jonsson gästade oss denna förmiddag. Bland de frågor direktörerna informerade om var planeringen inför bemanningssituationen på våra sjukhus i sommar och läget inom två av våra verksamheter, där det varit lite turbulent; kirurgin och psykiatrin. Vidare gav Lena Lundgren oss en reseberättelse från deltagande i studieresa till Holland med Swedish Medtech, där bl.a. en hel del innovationer och nya arbetssätt med hjälp av digitalisering, studerades.

Presidiemöte med Regionutvecklingsnämndens presidium
    Måndagseftermiddagen bjöd på presidiemöte med Regionutvecklingsnämndens presidium. Utöver att vi gick igenom ärenden och dagordning inför nästa nämndsammanträde, gästades mötet av bl.a. strategerna inom enheten för företagande och kompetensförsörjning Cecilia Hunnershage Sandgren och Mattias Flodström, som berättade om sin turné till Östergötlands kommuner för att efterhöra om erfarenheter av och synpunkter på det regionala stödsystemet inom tillväxtområdet samlade inom East Sweden Business Region. Det kan konstateras att det gemensamma arbetet från regionen, kommunerna, ALMI, Nyföretagarcentrum, Östsvenska handelskammaren m.fl. alltmer har etablerats som en bra resurs för regionens företag. Presidiemötet gästades också av turismchef Susanne Fredriksson, som arbetat fram regionens remissvar på den stora nationella besöksnäringsutredningen. Vid senaste nämndsammanträdet gav nämnden presidiet i uppdrag att avge remissvar, då svarstiden inträffar innan nästa nämndmöte. Ett bra svar som också är väl i samklang med det gemensamma svaret från det regionala nätverket för turism, där regionernas arbete med besöksnäring samordnas.

Konferens med tillbakablick och framtidsspaning om EU:s fonder
    I tisdags arrangerade Region Östergötland en konferens där de fem regionerna inom Östra Mellansverige gemensamt blickade tillbaka och spanade framåt vad gäller vårt områdes användande och nytta av EU:s strukturfonder; Europeiska regionala utvecklingsfonden och Europeiska socialfonden. Flera intressanta exempel från olika aktörer inom området presenterades, liksom reflektioner på framtiden, bl.a. utifrån Storbritanniens utträde ur EU och vilken effekt det kommer att ha på EU:s långtidsbudget och framförallt sammanhållningspolitiken, där strukturfonderna ingår. Det är en oviss och spännande tid framför oss när det gäller detta område….

Sammanträde med politiska ledningsgruppen
    På onsdagsförmiddagen sammanträdde politiska ledningsgruppen (PLG) med presidierna i regionstyrelsen, regionfullmäktige och de tre stora nämnderna samt de partiers gruppledare som inte finns med i något av presidierna. På dagordningen stod bl.a. den återkommande frågan om politisk organisation nästa mandatperiod, där det ännu känns som att det är ett stycke kvar till ett komplett enat förslag… Vidare fick PLG en extrainsatt information från Stefan Franzén, produktionsenhetschef för Hjärt- och medicincentrum, som denna vecka är den produktionsenhetschef som är sjukhusansvarig för Universitetssjukhuset i Linköping. Bakgrunden är den extraordinära situation som infann sig i tisdags, när sjukhusledning beslutade sig för att på grund av vårdplatsbrist ställa in de flesta planerade operationer den närmaste tiden. Vidare gästades PLG av Eva Bengtsson, beredskapssamordnare inom Region Östergötland, som pratade om regionens arbete med civilt försvar. Slutligen informerade HR-direktör Zilla Jonsson om hur regionen arbetar med den ständigt aktuella bemanningsfrågan.

Möte med politisk arbetsgrupp för Regional Digital Agenda
    Onsdagen fortsatte med ett eftermiddagsmöte med regionens politiska arbetsgrupp för uppdateringen av Regional Digital Agenda, eller som det antagligen kommer att benämnas nu, digitaliseringsstrategi. Som vid tidigare möte med denna politiska arbetsgrupp, som består av en person från varje parti i regionen, är regionens digitaliseringsstrateg Nicklas Guss föredragande, och berättade i onsdags om sina tankar för den fortsatta processen, fram till ett färdigt dokument. Det blir fortsatt spännande att följa processen!

Pressträff för regionalt valprogram
    Som jag berättade i förra veckans nyhetsbrev, antog partidistriktsårsmötet för Kristdemokraterna i Östergötland förra måndagen det regionala valprogrammet för 2018-2022. I torsdags var det så dags för pressträff för programmet. Tillsammans med Lena Käcker Johansson presenterade jag på partidistriktskansliet valda delar ur programmet för pressen. Du kan läsa vårt pressmeddelande och hela programmet här: (https://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/vart-valfardslofte-for-ostergotland/). Folkbladet uppmärksammat pressträffen och programmet med en artikel, som bara funnits med i papperstidningen. Corren (http://corren.se/nyheter/linkoping/kd-rustar-sig-for-allians-i-regionen-om5228728.aspx) har också skrivit om pressträffen, en artikel som också varit publicerad i Norrköpings Tidningar och Motala-Vadstena Tidning.

Seminarium om ambulanshelikopter
    På tisdag 3 april kl 10.00 bjuder Kristdemokraterna i Region Östergötland in till ett intressant seminarium om behovet av en fast ambulanshelikopter i vår sjukvårdsregion. Det blir medverkan av representanter både från Katastrofmedicinskt centrum och Svensk Luftambulans. Alla intresserade är varmt välkomna! Läs mer om seminariet här: (https://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/likvardig-vard-i-hela-sjukvardsregionen-oppet-seminarium-om-ambulanshelikopter/)

Då återstår bara för mig att önska er alla en fortsatt fin påskhelg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)