• Nyhetsbrev vecka 20

Hej!

Idag är det onsdag, och ovanligt tidigt i veckan för att skriva nyhetsbrev. Men, eftersom Kristi Himmelsfärdshelgen väntar med start imorgon, summerar jag veckans händelser i regionpolitiken redan idag. Trots att det bara handlar om tre dagar, har en hel del hänt, som det är värt att berätta om. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med fotografering
    Veckans planeringsmöte med ledningarna för Kristdemokraterna och Moderaterna i Region Östergötland, hade många olika ärenden på dagordningen. Som de flesta andra måndagsmöten de senaste månaderna, ägnade vi en hel del tid åt vårt gemensamma förslag till Strategisk plan och treårsbudget 2018-2020, som nu börjar närma sig färdigställande. Vi lade också en del tid på det dokument med #24förslag för att lösa vårdkrisen i Östergötland, inför onsdagens pressfrukost. Slutligen begav vi oss ut i försommarsolen utanför regionhuset, och fotograferade gruppfoton på oss fyra andre vice ordförande i regionstyrelsen och de tre stora nämnderna, alltså Marie Morell, Fredrik Sjöstrand och Jan Owe-Larsson från Moderaterna, och undertecknad från Kristdemokraterna. Som vanligt i fotosammanhang, var det politisk sekreterare Fredrik Topplund som höll i kameran. Resultatet kommer att synas i slutprodukten av vårt budgetförslag.

Sammanträde med Regionutvecklingsnämndens presidium
    Måndagseftermiddagen innehöll presidiemöte med Regionutvecklingsnämndens presidium. En diger dagordning skulle gås igenom, där bland annat planering inför nästa nämndsammanträde 7 juni, var en viktig punkt. Vi hade också besök av flera tjänstemän, som normalt inte är med vid våra presidiemöte. Först ut var Lejla Gros, strateg på enheten för kompetens och företagande, som redogjorde för framtagande av remissvar på Tillväxtverkets förslag till riktlinjer för regionalt kompetensförsörjningsarbete. Därefter fick vi besök av Reine Sundell, fastighetschef i Region Östergötland, och hans medarbetare Ellinor Besterman, projektägare för fastigheterna på Lunnevads folkhögskola, som gav en lägesrapport om den pågående fastighetsinventeringen på skolan. Sista gäst för mötet var Susanne Fredriksson, chef för turism och besöksnäring, Visit Östergötland inom Region Östergötland. Hennes ärende var att informera om arbetet med att formulera regionens synpunkter till regeringens utredning för hållbar upplevelsebaserad tillväxt.

Regiongruppen lokalvärd för medlemsmöte med Kristdemokraterna i Östergötland
    På måndagkvällen bjöd Kristdemokraternas partidistrikt i Östergötland in till medlemsmöte för alla intresserade kristdemokrater i länet. Ola Mårtensson, handläggarchef på Kristdemokraternas riksdagskansli, var huvudgäst och presenterade bl.a. riksorganisationens arbete med politisk strategi, fokusering på profilfrågor och introduktion till partiets nya grafiska profil. Kristdemokraternas regiongrupp hade glädjen att vara lokalvärd för mötet, som hölls i Sessionssalen högst upp i regionhuset. Många medlemmar från hela Östergötland var på plats, vilket bidrog till att det blev en lyckad och givande kväll!

Region Östergötlands internationella dag
    Sedan flera år tillbaka arrangeras varje år regionens internationella dag. På tisdagen var det dags för årets upplaga. Temat för 2017 års konferens var ”ett handslag för EU”, med bl.a. medverkan av EU-minister Ann Linde. Deltagarna gavs också en återblick på Sveriges år som EU-medlem och en genomgång av hur EU:s olika processer och regelverk fungerar, med Karin Flordal från Sveriges Kommuner och Landsting och Anna Wetter Ryde från Sieps, Svenska institutet för europapolitiska studier. Från Kristdemokraterna deltog under dagen, undertecknad och Monica Holtstad Sandberg.

Invigning av Scenkonstbiennalen
    Just nu pågår den nationella Scenkonstbiennalen i Norrköping, där personer verksamma på olika sätt inom scenkonstområdet samlas. Det finns en hel del program att ta del av för allmänheten i Norrköping i Kristi Himmelsfärdshelgen, särskilt med tanke på att det samtidigt är gatuteaterfestival. Biennalen, som genomförs med stöd från bl.a. Region Östergötland, invigdes tisdag kväll med en fantastisk föreställning med musik från olika genrer, teater, opera, nycirkus, film m.m. Jag hade glädjen att vara inbjuden till invigningen, och tog sällskap dit med min kristdemokratiska kollega i Regionutvecklingsnämnden, Monica Holtstad Sandberg. Även Eva-Britt Sjöberg, kommunalråd i Norrköping samt Lars Eklund och Elvira Wibeck som finns med i styrelsen för Scenkonstbolaget i Östergötland, var kristdemokrater på plats i publiken.

Pressfrukost om åtgärdsprogram för att lösa vårdkrisen i Östergötland
    Onsdag morgon bjöd Kristdemokraterna och Moderaterna in till gemensam pressfrukost i regionhuset, där vi presenterade 24 förslag för att lösa vårdkrisen i Östergötland. Det handlar om en bred palett förslag, som vi bl.a. fångat upp i samtal med medarbetare i vården och fackliga företrädare. Förslagen rör ledning och styrning, ekonomi, arbetsvillkor för medarbetare och samverkan med andra aktörer. Läs mer om förslagen på vår hemsida (http://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/24forslag-for-att-losa-vardkrisen-i-ostergotland/). Till pressträffen kom flera östgötska medier, så håll utkik i media den närmaste tiden!

Då är nyhetsbrevet färdigskrivet och det är dags för mig att ta helg, med en liten resa till Amsterdam. Jag hoppas att ni alla får en fin Kristi Himmelsfärdshelg!

Per Larsson

Oppositionsråd och gruppledare

Kristdemokraterna i Region Östergötland

tfn 010-103 72 84 (arb)