• Nyhetsbrev vecka 21-24

Hej!

De tre senaste veckorna skickade jag inte ut något nyhetsbrev. Först var det slutspurt i valrörelsen till Europaparlamentet, sedan var det kortvecka med Kristi Himmelsfärdshelg och i förra veckan kortvecka med nationaldagshelg. Därför blir det nu ett nyhetsbrev som summerar hela fyra veckor! Men, vilka veckor det har varit! Kristdemokraterna gjorde sitt bästa valresultat någonsin i ett Europaparlamentsval med hela 8,6 procent och två mandat i parlamentet! I den stora opinionsmätningen från SCB som presenterades i förra veckan, fick Kristdemokraterna hela 13 procent! En smått otrolig upphämtning från samma mätning 2018, då siffran var 2,9 procent. Trots valspurt och långhelger, har ändå en hel del hunnits med i regionpolitiken. Jag ska försöka skildra något av det i detta fyraveckorsnyhetsbrev. Trevlig läsning!

Vårfest hos Kristdemokraterna i Ödeshög
    Måndagen i valspurtveckan inför Europaparlamentsvalet, hade jag glädjen att bli inbjuden till vårfest med Kristdemokraternas partiavdelning i Ödeshög. Det är alltid roligt att besöka Ödeshög, där Kristdemokraterna är största parti och innehar kommunstyrelseordförandeposten genom Annicki Oscarsson. Vårfesten var dessutom förlagd till en historiskt intressant och mycket vackert belägen plats, Renstad gård, där Jonny Harrius, aktiv i partiavdelningen, och hans fru Anna tog emot. Många medlemmar hade mött upp, och utöver intressant visning av gården och god förplägnad fick jag möjlighet att berätta om Kristdemokraternas arbete i Region Östergötland.
    Kunskapssammanträde regional utveckling
    På onsdagen i samma vecka arrangerades Region Östergötlands årliga Kunskapssammanträde med tema regional utveckling. Till kunskapssammanträdena kallas alla ledamöter och ersättare i regionstyrelsen, de tre stora nämnderna och regionfullmäktige. Huvudfokus för mötet var en workshop med inspel till den pågående processen att ta fram en ny regional utvecklingsstrategi för Östergötland. Dagen innehöll också intressanta föredragningar från Magnus Persson, senior rådgivare inom regional utveckling i Region Örebro län om det faktum att Sveriges alla 21 landsting sedan årsskiftet är regioner och vilka ansvar och roller som nu finns hos alla regioner, samt av Göran Hallin, strategisk rådgivare på Kontigo, om Östergötlands potential utifrån olika statiska underlag för vår region.
    Besök från Kristdemokraterna i Region Jönköpings län
    Dagen efter hade jag och politisk sekreterare Fredrik Topplund glädjen att ta emot besök från kristdemokratiska kollegor från grannregionen, Region Jönköpings län. Det var Monica Samuelsson, nytillträdd förste vice ordförande i Nämnden för Arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet (ANA), som är Region Jönköpings läns motsvarighet till Regionutvecklingsnämnden. Med sig hade Monica också Stina Sinclair, politisk sekreterare i Region Jönköpings län. Besöket inledde med ett möte med regionutvecklingsdirektör Andreas Capilla, som föredrog hur Region Östergötland arbetar med regional utveckling. Dagen fortsatte med besök i Science Park Mjärdevi, där vi träffade delar av ledningen för teknikparken, liksom den helt nyvalde ordföranden i det kommunala bolagets styrelse, kristdemokraten Claes Bengtsson. Att ha besök hos oss innebär också att vi själva får chans att titta på vår egen region med delvis annan blick och lära oss något nytt. Det är också viktigt att ha god samverkan med våra regionala grannar!
    Sammanträde med regionens politiska ledningsgrupp (PLG)
    I den korta veckan innan Kristi Himmelsfärdshelgen hann vi bland annat med ett sammanträde med regionens politiska ledningsgrupp (PLG), som samlar presidierna i regionstyrelsen, de tre stora nämnderna, regionfullmäktige och de partiers gruppledare som inte ingår i något av de presidierna. En punkt på dagordningen som gavs mycket tid, var en introduktion till regionens arbete med säkerhet, beredskap och civilt försvar med Rickard Lundin, produktionsenhetschef för Katastrofmedicinskt centrum, och Anita Mohall, beredskapsöverläkare. Sammanträdet innehöll också en uppdatering av det arbete som pågår i högsta tjänstemannaledningen med att utreda bland annat ledning, styrning och organisation av regionens verksamhet utifrån de uppdrag från Kristdemokraterna och Moderaterna som röstades igenom i samband med beslut om Finansplan vid regionfullmäktige i november.
    Remisskonferens kulturplan
    I förra veckan arrangerade regionen på tisdagen en remisskonferens om förslaget till ny Kulturplan som just nu är ute på remiss till kommuner, kulturinstitutioner, organisationer och föreningar i hela Östergötland. För att ge möjlighet till muntliga synpunkter, diskussioner mellan intressenter och möjlighet att ställa frågor till ansvariga från regionen, arrangerades remisskonferensen. Konferensen, som hölls i Konsert & Kongress i Linköping, inleddes med lunchmingel, under vilket Crusellkvintetten från Östgötamusiken underhöll med vacker musik. Eftersom varken ordförande eller förste vice ordförande i Regionutvecklingsnämnden hade möjlighet att vara med, fick jag som andre vice ordförande, tillsammans med Camilla Egberth (S), ledamot i nämnden, inledningstala och avsluta remisskonferensen. I de samtal som jag hann med under dagen fick jag flera intressanta inspel från olika deltagare i konferensen.
    Gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp
    Tisdagen i förra veckan gick vidare med gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp. Kvällen inleddes som vanligt med nämndvisa gruppmöten tillsammans med Moderaterna. Därefter samlades båda våra partigrupper gemensamt för en presentation av vårt gemensamma budgetförslag, som båda partigrupperna senare under kvällen på sina respektive gruppmöten beslutade att ställa sig bakom. På Kristdemokraternas egna gruppmöte, som avslutade kvällen, blev det information och diskussion kring de förslag under framarbetande om delvis ny organisering av sjukvården i regionen. Vi åt också sommartårta som tack till alla gruppens fritidspolitiker som lägger ned tid och energi vid sidan av ordinarie arbeten och andra engagemang. Stort tack till er alla!
    Sammanträde med Regionutvecklingsnämnden
    På onsdagen i förra veckan, var det sammanträde med Regionutvecklingsnämnden. Även denna dag hade såväl ordförande som förste vice ordförande förhinder av olika skäl. Därför fick jag som andre vice ordförande leda hela sammanträdet! Ni får fråga övriga ledamöter och ersättare hur det gick, men det kändes som att det flöt på utan några större missöden… På dagordningen stod en ganska lång rad beslut, med både årsredovisning för Lunnevads folkhögskola och delårsrapporter för såväl Regionutvecklingsnämnden som Naturbruksgymnasiet. Det fanns också två ärenden kopplade till de två fina kanaler som går genom länet; Göta Kanal och Kinda Kanal. När det gäller Göta Kanal beslutade nämnden om en avsiktsförklaring med Göta Kanal angående det besökscentrum som kanalbolaget ska uppföra vid Bergs slussar utanför Linköping. Och när det gäller Kinda Kanal om finansiering för de upprustningsinsatser som behövs för kanalen. Två viktiga besöksnäringsmål för vår region!
    Pressträff om budgetförslag
    I måndags var det dags för en av årets höjdpunkter i regionpolitiken. Som många år tidigare bjöd vi från Kristdemokraterna tillsammans med Moderaterna in till pressträff i Knäppingsborg i Norrköping för att presentera vårt gemensamma förslag till Strategisk plan och treårsbudget 2020-2022. Liksom de flesta tidigare år sken solen och vi kunde slå oss ned på det lokala caféets uteservering och välkomna journalister från P4 Östergötland, Folkbladet och Norrköpings Tidningar som också arbetar för Corren och Motala-Vadstena Tidning. Vi passade också på att spela in ett filmklipp där Marie Morell och jag kort sammanfattar huvudbudskapet i vårt förslag. Filmklippet kan ses på vår Facebooksida (www.facebook.com/KDRegionÖstergötland).
    P4 Östergötland: (https://sverigesradio.se/avsnitt/1312992) (Lyssna 1 timme och 7 minuter in i programmet)
    Strategimöte med styrelsen för Almi Östergötland
    Onsdag och torsdag denna vecka samlades styrelsen för Almi Östergötland till strategimöte på Omberg Golf Resort i Ödeshög. På dagordningen för mötet stod bl.a. en genomgång av alla östgötska företag som har lån på minst 3 miljoner kronor från Almi. Det är en stor bredd företag, som tack vare det viktiga tillväxtverktyg som Almi är, har kunnat utvecklas och växa. Styrelsen fick också en inblick från Malin Thunborg, enhetschef för regional tillväxt i Region Östergötland, i hur Almi och Region Östergötland arbetar med EU:s strukturfonder, och hur framtiden bedöms se ut för dessa, med anledning av förhandlingarna kring EU:s kommande långtidsbudget. Malin redogjorde också för regionens arbete med att ta fram en ny regional utvecklingsstrategi för Östergötland. Ett återkommande inslag i strategimötena brukar också vara att styrelseledamöterna gör spaningar inom områden kopplade till näringslivsfrågor och Almi. Det blev flera olika frågor kring internationella utblickar, hållbarhet, besöksnäring, m.m. På torsdagen genomfördes ordinarie styrelsemöte, med bl.a. flera viktiga framtidsdiskussioner. Två givande dagar!
    Politikerforum – Forum för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft
    Idag fredag har mandatperiodens andra Politikerforum genomförts. Politikerforum, eller mer formellt Forum för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft, är ett heldagsmöte som Näringsdepartementet och Tillväxtverket bjuder in till fyra gånger om året, där företrädare för regeringen och statliga myndigheter möter två företrädare (majoritet och opposition) från landets 21 regioner, kring aktuella frågor inom det regionala utvecklingsområdet. Vid dagens möte har bl.a. frågor om tillväxt- och innovationspolitik, EU:s sammanhållningspolitik och den pågående kommunutredningen diskuterats med näringsministern, statssekreterare, generaldirektörer, huvudsekreterare i utredning m.fl. Alltid intressant och kunskapshöjande!
    Fyra veckor i ett nyhetsbrev! Det gick faktiskt, och nu när den fjärde arbetsveckan snart är slut, ber jag att få önska er en riktigt trevlig helg!
    Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)