• Nyhetsbrev vecka 23

Hej!

Sommarvärmen har hållit sig kvar ytterligare en vecka, en vecka som arbetsmässigt kan sägas ha bestått av två delar, måndag-tisdag och torsdag-fredag, med den lediga helgdagen Nationaldagen däremellan. Men trots bara fyra arbetsdagar, har mycket hunnits med ändå. Här kommer en liten resumé i veckans nyhetsbrev!

Måndagsmöte med fokus på ny myndighetsindelning
    Vid veckans måndagsmöte med Kristdemokraterna och Moderaterna i Region Östergötland, gästades vi av Richard Widén, strateg inom regional utveckling. Han har haft ansvaret för att bereda Region Östergötlands remissvar på indelningskommitténs förslag om ny indelning av ett antal statliga myndigheter. Som bekant lyckades inte riksdagen enas om indelningskommitténs tidigare förslag om nya större regioner i Sverige. Men, indelningskommitténs uppdrag tog inte slut med det, utan den tvåhövdade kommittén med tidigare statsrådet Barbro Holmberg och tidigare regionrådet Kent Johansson har haft uppgiften att föreslå en ny enhetlig indelning för ett antal statliga myndigheter. Det rör sig bl.a. om Arbetsförmedlingen, Migrationsverket, Polisen, Försvarsmakten, Trafikverket och Tillväxtverket. Staten har hittills haft ungefär lika många olika geografiska indelningar av statliga verk, som det finns statliga verk. Nu är ambitionen att ha en gemensam indelning för ett antal myndigheter, som dels har tydliga kopplingar sinsemellan, men också har mycket samverkan med kommuner och regioner. Förslaget från indelningskommittén är att de aktuella myndigheterna ska ha samma geografisk indelning som nuvarande sjukvårdsregioner. Det innebär för vår del i Östergötland att berörda myndigheter skulle omfatta samma geografi som Sydöstra sjukvårdsregionen, som utöver Region Östergötland består av Region Jönköpings län och Landstinget i Kalmar län. Indelningskommittén föreslår vidare att begreppet ”landsting” nu också formellt ersätts med ”region”, i samband med att alla landsting från 1 januari 2019 kommer att vara regionalt utvecklingsansvariga. Remisstiden pågår till augusti, och Region Östergötlands svar kommer att behandlas av regionstyrelsen vid augustisammanträdet.

Samtal med Funktionsrätt Östergötland
    Funktionsrätt Östergötland, som samlar ett antal föreningar och organisationer som arbetar med frågor rörande funktionsnedsättning, tillgänglighet, patienträttigheter o.s.v., bjuder under våren in alla partier på regional nivå i Östergötland till enskilda samtal om de viktiga frågeområden som organisationen arbetar med. I måndags eftermiddag var det Kristdemokraternas tur, och jag begav mig tillsammans med Liselotte Fager, som bl.a. är Kristdemokraternas representant i Regionens råd i frågor om funktionsnedsättning, till föreningshuset Fontänen i Linköping, där ordförande och ombudsman för Funktionsrätt Östergötland, tillsammans med representanter för Reumatikerförbundet, Neuroförbundet, Hörselskadades Riksförbund och ME-CFS-föreningen, tog emot. Det blev en givande eftermiddag med bra samtal om önskemål och frågor från dem, och om deras reflektioner på olika frågor i Kristdemokraternas regionpolitiska valprogram.

Gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp
    I måndags kväll var det dags för juni månads gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp. Efter inledande nämndvisa gruppmöten tillsammans med Moderaterna och en fikapaus förstärkt med sommartårta!, följde en gemensam storsamling för samtliga i våra båda regiongrupper. Där presenterade jag och mina oppositionsrådskollegor Marie Morell (M) och Fredrik Sjöstrand (M), vårt gemensamma förslag till Strategisk plan och treårsbudget 2019-2021. Vid våra respektive gruppmöten som sedan följde, klubbades också formellt förslaget. En vår med budgetarbete är därför återigen avklarad, och vi får återigen rikta ett stort tack till framförallt de politiska sekreterarna Fredrik Topplund (KD) och Josefine Leone (M), som gjort ett fantastiskt bra arbete!

Sammanträde med Regionutvecklingsnämnden i slottsmiljö
    I tisdags sammanträde regionutvecklingsnämnden. Denna gång inte som oftast i sessionssalen, utan utlokaliserade till Löfstad slott. Utöver nämndens föredragningslista fick nämnden en intressant rundvandring på slottet av verksamhetsansvarige Per Stålebro och dessutom information från Olof Hermelin, chef för Östergötlands Museum, som förvaltar inventarierna och ansvarar för verksamheten på slottet. På dagordningen för beslutssammanträdet fanns bl.a. delårsrapport får nämnden för årets första fyra månader. Från Kristdemokraterna och Moderaterna lämnade vi en protokollsanteckning, där vi lämnade några synpunkter på beskrivningen av hur några av de strategiska målen kopplade till regionutvecklingsnämndens ansvarsområde hade uppfyllts. Dessutom stod i tisdags ett fastighetsärende på nämndens dagordning. Det handlade om att nämnden föreslogs att inte gå vidare med det tidigare beslutade projektet att bygga en dansstudio för danslinjen på Lunnevads folkhögskola och utökat internatboende. Detta fastighetsärende initierades under förra mandatperioden, när Lars Eklund (KD) var ordförande för den dåvarande folkhögskolestyrelsen. Bakgrunden är att danslinjen idag är skild från skolan och hyr in sig i Linköpings kommuns lokaler i centrala Linköping. Att istället ha danslinjen på plats på skolområdet ute på Lunnevad skulle dels skapa en större helhet för skolan, och dels kunna ge bättre förutsättningar för fruktbart samarbete mellan skolans musiklinje och danslinje. I den beslutshandling som lades fram inför nämnden talade egentligen all brödtext i missivtexten för att fortsätta med byggnationen enligt plan, men själva beslutsattsatsen föreslog att avbryta planerna med hänvisning till bristande ekonomiska förutsättningar. När regionen satsar närmare 6 miljarder på om- och nybyggnationer på Universitetssjukhuset i Linköping, Vrinnevisjukhuset i Norrköping, Vårdcentrum i Finspång och Rättpsykiatriska regionkliniken i Vadstena, är det märkligt att ökad budgetram för Lunnevads folkhögskola på drygt 2 miljoner med anledning av nya ändamålsenliga lokaler, inte kan vara möjligt. Eftersom vi från Kristdemokraterna och Moderaterna i vårt budgetförslag avsatt medel för detta, lämnade vi ett alternativt yrkande på nämndsammanträdet att fortsätta med byggnationen enligt plan, och reserverade oss till förmån för detsamma, när yrkandet tyvärr inte vann bifall.

Sammanträde med Trafik- och samhällsplaneringsnämnden
    I torsdags var det trafik- och samhällsplaneringsnämndens tur att sammanträda. Som vanligt var det ordinarie ledamot Nils-Ingvar Graan och ersättare Torgil Slatte, som höll ställningarna för Kristdemokraternas räkning. På dagordningen stod bl.a. beslut om länsplan för regional transportinfrastruktur 2018-2029, som fått förstärkt aktualitet genom att den nationella planen för transportinfrastruktur presenterades i början av veckan, där de nya länge efterfrågade och starkt behövda järnvägsspåren mellan Järna och Linköping, ofta kallade Ostlänken, glädjande nog tydligt fanns med!

Pressträff för Kristdemokraternas och Moderaternas budgetförslag
    I fredags bjöd Kristdemokraterna och Moderaterna in till pressträff för att presentera vårt gemensamma förslag till Strategisk plan och treårsbudget 2019-2021. Enligt fin tradition hölls pressträffen på café i Knäppingsborg i Norrköping, och som oftast var vädret vackert med solsken. I samband med pressträffen skickade vi också ut ett pressmeddelande, som du kan läsa här: (http://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/krisen-i-varden-kan-vandas-m-och-kd-redo-att-ta-over/). Nyhetsartikel från pressträffen fanns på lördagen att läsa i Norrköpings Tidningar (http://nt.se/nyheter/koer-och-vardplatser-blir-oppositionens-valfragor-om5327166.aspx), Östgöta Correspondenten (http://www.corren.se/nyheter/koer-och-vardplatser-blir-oppositionens-valfragor-om5327166.aspx) och Motala-Vadstena Tidning (http://mvt.se/nyheter/koer-och-vardplatser-blir-oppositionens-valfragor-om5327166.aspx). Vi passade också på att spela in en kort film där jag och Marie Morell (M) kort sammanfattade budgeten. Filmen kan du se här: (https://www.facebook.com/KDRegionOstergotland/videos/1006126592898392/).

Då återstår bara för mig att önska er alla en riktigt fin söndag!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)