• Nyhetsbrev vecka 24

Hej!

Det är fredag igen och dags att summera veckan i den östgötska regionpolitiken. I tisdags var det exakt 20 år sedan jag gick ut gymnasiet och sprang ut på Katedralskolans trappa i Linköping med studentmössa på. Idag är det många som för den traditionen vidare – grattis till alla dem! Själv befinner jag mig i Stockholm för att vara med vid en släktings disputation vid Handelshögskolan i Stockholm. Ämnet för avhandlingen är entreprenörskap i Open Source-världen. Det ska bli intressant, och kanske inte helt irrelevant när man arbetar politiskt med tillväxtfrågor. Men, först kommer här några rader om den gångna veckan. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med direktörsbesök
    Vid veckans måndagsmöte med Kristdemokraterna och Moderaterna i regionhuset, gästades vi av fyra av regionens ledande direktörer; tillförordnade regiondirektören Ditte Persson Lindell, hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Lundgren, ekonomidirektör Åsa Hedin Karlsson och HR-direktör Zilla Jonsson. Flera frågor lyftes vid mötet, bl.a. hur hälso- och sjukvårdnämndens resursfördelningsarbete fortskrider, kort information om upphandlingen av de opererande verksamheterna vid Lasarettet i Motala (när nuvarande avtalsperiod går ut), att antalet vårdplatser i sommar kommer att vara det lägsta som regionen någonsin haft och att nya bestämmelser avseende parkeringsavgifter för anställda vid regionens tre sjukhus, har mött många reaktioner.

Fortsatt mediebevakning kring budgetförslag och #24förslag
    Kristdemokraternas och Moderaternas gemensamma förslag till Strategisk plan och treårsbudget 2018-2020, som vi presenterade vid en pressträff på fredagen i förra veckan, har under denna vecka fortsatt att synas i media. Likaså den pressträff vi från KD och M hade 24 maj kring våra #24förslag för att lösa vårdkrisen i Östergötland. Ett par tidningar har också låtit regionstyrelsens ordförande Mats Johansson (S) kommentera våra förslag, vilket gjort att de synts ytterligare.

Presidiemöte med Regionutvecklingsnämndens presidium
    I måndags eftermiddag hade vi ett ovanligt kort presidiemöte med Regionutvecklingsnämndens presidium. På dagordningen fanns i princip enbart beslut från regionens Natur- och friluftsråd. Ansökningar och beslut som handlar om belopp i mellanskiktet, ska enligt Regionutvecklingsnämndens delegationsordning beslutas av presidet. Natur- och friluftsrådet består, som jag berättat om i tidigare nyhetsbrev, av en ordförande och en vice ordförande som utses av regionfullmäktige, samt ett antal experter inom området. Kristdemokraterna har under flera mandatperioder varit antingen ordförande eller vice ordförande i rådet, beroende på om vi har befunnit oss i majoritet eller opposition. Under förra mandatperioden var Lena Käcker Johansson ordförande, och har under innevarande period fortsatt som vice ordförande. Rådets huvudfokus är Östgötaleden, och många av ansökningarna från bl.a. kommuner i länet, handlar om medel för upprustning av t.ex. rastplatser o.d. längs Östgötaleden.

Sammanträde med Referensgrupp Bredbandsstrategi
    På tisdagsförmiddagen var det dags för tredje mötet med regionens parlamentariska referensgrupp för regionens nya bredbandsstrategi. Som jag berättat om i tidigare nyhetsbrev, har en nationell bredbandsstrategi antagits, och varje region har nu ansvaret att som regionalt samordningsansvariga för bredbandsfrågor, ta fram en regional strategi. Till tisdagens möte hade våra ansvariga tjänstemän, bl.a. bredbandskoordinator Jonas Jernberg, tagit fram ett första utkast till strategi, som gicks igenom. Efter sommaren ska en remissversion fram, som kommunerna i Östergötland och andra aktörer får lämna synpunkter på, och sedan väntar slutligt beslut i regionfullmäktige i februari 2018.

Sammanträde med Hälso- och sjukvårdsnämnden
    På tisdagen var det också sammanträde med Hälso- och sjukvårdsnämnden, där Stefan Redéen och Lena Käcker Johansson, som vanligt representerade Kristdemokraterna. Nämndsammanträdet var det sista för ordförande Christoffer Bernsköld (S), som ska flytta till Stockholm och därmed lämnar sina politiska uppdrag i regionen. Kristdemokraterna och Moderaterna överlämnade en blomma till Christoffer som tack för gott samarbete över parti- och blockgränser! På dagordningen för nämnden fanns bl.a. beslut om Delårsrapport 04 för Hälso- och sjukvårdsnämnden. Kristdemokraterna och Moderaterna lämnade in ett yrkande med tanke på de försämrade tillgänglighetssiffror som rapporten visade på. Yrkandet innehöll sex att-satser som bl.a. knöt an till den motion vi tidigare gemensamt lämnat in om att införa vårdval inom ögonsjukvården. De att-satserna och alla övriga att-satser, utom en, avslags tyvärr av majoriteten. Den att-sats som bifölls var en att-sats om att kalla in produktionsenhetschefen för Sinnescentrum för att muntligen redovisa orsakerna till centrumets stora problem med tillgänglighet.

Sammanträde med regionstyrelsen
    I onsdags var det sammanträdesdag för regionstyrelsen. Monica Holtstad Sandberg tjänstgjorde som ledamot för Kristdemokraterna, då ordinarie ledamot Anders Eksmo hade förhinder att närvara. På dagordningen fanns flera ärenden som bereddes inför nästa veckas sammanträde med regionfullmäktige. Bland dem förstås Strategisk plan med treårsbudget 2018-2020, där vi tillsammans med Moderaterna lade fram vårt alternativa förslag. På ärendelistan fanns också Kristdemokraternas motion om att skapa ett digitalt och publikt konstgalleri för regionens omfattande konstsamling. Majoriteten föreslår inför fullmäktige att motionen ska avslås, men vi yrkade naturligtvis bifall vid regionstyrelsens möte. Bland de ärenden som inte skulle vidare till fullmäktige, fanns bl.a. delårsrapport för regionstyrelsen för årets första fyra månader. I anslutning till det ärendet lade Kristdemokraterna och Moderaterna ett yrkande där regiondirektören föreslogs få i uppdrag att analysera de #24förslag för att lösa vårdkrisen som vi tidigare presenterat, och sedan återkomma till regionstyrelsen med förslag på konkreta åtgärder. Dessvärre var det bara tre av de 24 förslagen som majoriteten ville att regiondirektören skulle analysera vidare. Vi fortsätter dock att på olika sätt föra fram alla våra #24förslag för att lösa vårdkrisen!

Strategimöte med styrelsen för ALMI Östergötland
    Från onsdag lunch till torsdag lunch deltog jag i det årliga strategimötet med styrelsen för ALMI Östergötland. Som jag nämnt i tidigare nyhetsbrev ägs vårt regionala ALMI-bolag till hälften av staten, och till hälften av Region Östergötland, och är vårt främsta verktyg för regional tillväxt. Huvuduppgifterna är att genom rådgivning, utbildningar och andra kompetenshöjande insatser stärka affärsutveckling hos företag och företagare i länet, samt att vara en till bankerna kompletterande långivare till befintliga och nystartade företag. Vårt östgötska ALMI har varit mycket framgångsrika, och har ofta fått stå modell för andra regionala ALMI-bolag i landet. Varje år i juni träffas styrelsen för ett strategimöte, där vi gemensamt arbetar med strategin för det kommande året. Mötet inleds med att varje ledamot får presentera en spaning kring något aktuellt ämne inom politik, näringsliv eller annat relevant område. Vid årets möte blev det därefter särskild fokus på det nationella förändringsarbete som pågår inom ALMI-koncernen. Två intressanta och givande mötesdagar!

Möte med kristdemokratiska RF-gruppen
    Som framgått av tidigare nyhetsbrev har vi sedan årsskiftet en ny mötesform för Kristdemokraternas politiska arbete i regionen. Veckan innan varje sammanträde med regionfullmäktige träffas våra ordinarie fullmäktigeledamöter samt övriga ledamöter och ersättare i regionstyrelsen och de tre stora nämnderna. På torsdagskvällen var det dags för årets tredje möte med RF-gruppen, inför nästa veckas budgetfullmäktige. På dagordningen stod självklart förberedelser inför fullmäktige, men också diskussioner kring arbetet med vårt regionala handlingsprogram inför valet 2018 och aktuella mediestrategiska frågor.

Då återstår bara för mig att önska er alla en bra avslutning på veckan och en trevlig helg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)