• Nyhetsbrev vecka 39

Hej!

Det är söndag, solen skiner och i naturen blir färgpaletten just nu allt rikare med höstens många nyanser. I regionpolitiken är det just nu också många nyanser. Positiva nyheter blandas med mindre upplyftande besked. En liten inblick i det som varit den gångna veckan i det politiska livet i Region Östergötland ur ett kristdemokratiskt perspektiv, kommer här i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med direktörsbesök
    Veckans första möte var som brukligt måndagsmöte för Kristdemokraterna och Moderaterna på oppositionsvåningen i regionhusets politikflygel. Denna måndag var det dags för det månatliga besöket från regionens ledande direktörer. På besök hade vi tillförordnade regiondirektören Ditte Persson Lindell, hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Lundgren och ekonomidirektör Åsa Hedin Karlsson. Tillsammans med dem talade vi bl.a. om den tillträdande regiondirektören Krister Björkegren (som jag berättade om i förra veckans nyhetsbrev), om nämndernas verksamhetsplaner som ska beslutas på regionfullmäktige i nästa vecka och införandet av parkeringsavgifter för personalen vid regionens sjukhus.

Sammanträde med Regionutvecklingsnämndens presidium
    Efter lunch i regionhusets cafeteria följde på måndagen sammanträde med Regionutvecklingsnämndens presidium. Huvudärendet för presidiemötet var att förbereda nämndens kommande sammanträde i oktober. Då blir det viktigaste ärendet delårsrapport för årets första åtta månader, som utöver ekonomisk uppföljning också innehåller uppföljning av strategiska mål och framgångsfaktorer från regionens strategiska plan och nämndens verksamhetsplan för 2017.

Möte om regionens roll i ALMI Östergötland
    Måndagseftermiddagen fortsatte med ett möte i en konstellation som träffades för första gången denna mandatperiod. Det var regionutvecklingsnämndens presidium och regionens fyra ledamöter i styrelsen för ALMI Östergötland. Jag har ju förmånen att finnas med i båda sammanhangen. Bakgrunden till mötet var att ge oss alla en gemensam bild av vad som är aktuellt i regionens roll som hälftenägare av ALMI. Ägaranvisning och uppdaterad bolagsordning har nyligen beslutats, och ALMI:s statligt ägda moderbolag har beslutat om en ny strategi för koncernen. Som jag nämnt i flera tidigare nyhetsbrev, är vårt östgötska ALMI-bolag kanske det mest framgångsrika av de olika regionala dotterbolagen, i den tillväxtfrämjande och näringslivsstöttande verksamhet som bedrivs genom bl.a. utlåning och olika former av rådgivning.

Sammanträde med Hälso- och sjukvårdsnämnden
    På tisdagen sammanträdde hälso- och sjukvårdsnämnden (HSN), där Stefan Redéen och Lena Käcker Johansson är våra kristdemokratiska representanter. Precis som vid förra veckans nämndmöten för Regionutvecklingsnämnden och Trafik- och samhällsplaneringsnämnden, stod även hos HSN beslut om nämndens verksamhetsplan för 2018 i centrum. Kristdemokraterna och Moderaterna i HSN nöjde sig dock inte med enbart en protokollsanteckning, utan lade några kompletterande yrkanden på verksamhetsplanen. Det handlade framförallt om att komplettera de så kallade insatsområdena i verksamhetsplanen med ytterligare några angelägna punkter rörande framförallt tillgänglighetsfrågor, bemötande och utveckling av primärvården. Majoriteten avslog yrkanden, men vi följer så klart upp vårt agerande vid nästa veckas fullmäktigesammanträde.

Sammanträde med Regionstyrelsen
    Regionstyrelsen stod på onsdagen i tur att sammanträda, med Kristdemokraternas ledamot Anders Eksmo på plats. På dagordningen stod en lång rad ärenden som bereddes inför nästa veckas sammanträde med regionfullmäktige. Utöver verksamhetsplanerna för RUN, TSN och HSN, förstås också Regionstyrelsens egen verksamhetsplan, där vi från KD och M yrkade på att ett insatsområde med inriktning på patientsäkerhet skulle läggas till. Även det avslogs av majoriteten. Det mest tidskrävande, både på regionstyrelsens möte och antagligen också på kommande fullmäktigemöte, var emellertid de 21 motioner som är aktuella för beslut. I raden av motioner har Kristdemokraterna två egna och tre som vi har lämnat in tillsammans med Moderaterna. Av dessa fem är det dessvärre bara en som majoriteten väljer att bifalla – förslaget från Stefan Redéen och Anders Eksmo om att införa alkoholstopp inför operation. Det är förstås glädjande att den får bifall, och Corren hade i fredags en artikel om motionen som du kan läsa här: (http://www.corren.se/nyheter/ostergotland/forslag-forbjud-alkohol-innan-operation-om4830403.aspx). Kristdemokraternas andra motion, från mig och Lena Käcker Johansson, om att prioritera Stångådalsbanan på riktigt väljer majoriteten mycket olyckligt att avslå. Det fångade Sveriges Radio Östergötland upp i en nyhetssändning i onsdags, som du kan lyssna till här: (http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/940368?programid=160&playepisode=940368). Vad vi tycker om förslaget att avslå motionen kan du läsa i ett pressmeddelande här: (http://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/pressmeddelande-stangadalsbanan-nedprioritera-s/). Alla våra tre gemensamma motioner med Moderaterna föreslås avslås. Det innebär att det inte blir något måltidspris, som Torgil Slatte m.fl. föreslaget. Det blir inte heller något arbete med att förlänga sommarsäsongen inom besöksnäringen, som jag och Jan Owe-Larsson (M) föreslagit. Läs mer om det här: (http://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/s-sager-nej-till-forslag-om-forlangd-turistsasong/). Slutligen vill majoriteten inte införa vårdval inom ögonsjukvården, något som Folkbladet berättade om i en nyhetsartikel i torsdags. Självklart yrkade vi på regionstyrelsen bifall till samtliga våra motioner, och kommer naturligtvis också följa upp det vid nästa veckas fullmäktigemöte.

Samråd med kommunerna kring näringslivsutveckling
    På torsdagen var det dags för det andra tillfället för det nybildade samrådet med kommunerna kring näringslivsutveckling. Samrådet utgörs från regionens sida av regionutvecklingsnämndens presidium och från kommunerna från den näringslivsansvarige politiker kommunen valt att utse, ofta kommunstyrelsens ordförande. Vid torsdagens möte ägnade vi oss åt att genom gruppdiskussioner successivt arbeta oss fram till ett förslag till prioriterade områden för samrådet att arbeta med under 2018. Det nätverk av näringslivschefer som bereder samrådets möten, hade gjort ett utmärkt jobb i att sammanställa de olika synpunkter och förslag som dessförinnan kommit in från kommunerna inför framtaget av arbetsplan för 2018.

Möte mellan regionutvecklingsnämnden och regionens revisorer
    I fredags inföll höstens möte mellan regionutvecklingsnämnden och regionens revisorer. Representanter för varje nämnd träffar två gånger om året regionens revisorer för en avstämning av måluppfyllelse och andra frågor revisorerna har uppmärksammat. Varje parti i nämnden får skicka en representant, där förstås presidiet är självskrivna. Det är bra att vi får chansen, både från majoritet och opposition, att reflektera över hur väl nämnden har lyckats med sitt uppdrag.

Ideologidag med tema ”Mänskliga rättigheter”
    I går lördag bjöd Kristdemokraternas studieorganisation Framtidsbildarna in till den årliga ideologidagen för Kristdemokraterna i Östergötland. Temat för året var ”Mänskliga rättigheter”, och tre intressanta talare hjälpte till att belysa ämnet utifrån olika perspektiv. Azadeh Pendari, Linköpings Stadsmission, Magnus Berntsson (KD), ordförande i regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen och Sofia Damm (KD), riksdagsledamot och ledamot i riksdagens utrikesutskott, hade alla tre intressanta och tankeväckande föredragningar!

Då är det dags för mig att avrunda veckans nyhetsbrev genom att önska er alla en trevlig söndag!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)