• Nyhetsbrev vecka 44

Hej!

Det är torsdag eftermiddag. Övergången till normaltid i söndags gör att det redan är helt mörkt utanför tågfönstret, där jag sitter på väg till lite helgledighet med kulturinslag i Köpenhamn. Det senare gör också att veckans nyhetsbrev kommer ovanligt tidigt i veckan. Trots det har mycket hänt på den regionpolitiska fronten. En glimt av detta kommer här – trevlig läsning!

Östgötsk samling kring Agenda 2030
    I måndags arrangerade Region Östergötland tillsammans med Länsstyrelsen en heldagskonferens kring FN:s sjutton hållbarhetsmål – Agenda 2030. Flera intressanta talare bidrog till en lyckad och givande dag. Särskilt intressant var att flera olika perspektiv fick utrymme med representanter från offentlighet, näringsliv och civilsamhälle. Både politiskt företroendevalda och tjänstepersoner bidrog från sina respektive horisonter. Över 400 personer var anmälda till konferensen, och bland deltagarna fanns Torgil Slatte och undertecknad från Kristdemokraternas regiongrupp.

Gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp
    I tisdags var det dags igen för gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp. Som vanligt hade vi samordnat tid och plats med våra vänner i Moderaterna, för att kunna ha nämndvisa gemensamma gruppmöten. Denna kväll inleddes dock med en gemensam samling i storgrupp, där vi hade glädjen att gästas av tidigare landstings-/regiondirektör Barbro Naroskyin. Barbro besökte denna dag Östergötland för att se resultatet av flera byggprojekt som hon varit med och dragit igång under sin tid här, såväl på Vrinnevisjukhuset i Norrköping som på Universitetssjukhuset i Linköping. Som avslutning på sin östgötadag, gästade Barbro alltså vår gemensamma samling mellan Kristdemokraternas och Moderaternas regiongrupper. Barbro berättade en hel del från sitt nuvarande jobb som hälso- och sjukvårdsdirektör i Stockholms läns landsting. Det var intressant att ta del av jämförelser mellan våra båda län, men också höra mer om en del särskild utmaningar som Stockholmslandstinget står inför. Efter Barbros besök fortsatte vi med ytterligare en gemensam punkt i storgrupp, presentation av vårt gemensamma förslag till Finansplan 2018-2020. Vårt oppositionsförslag ska läggas fram inför regionstyrelsens sammanträde i nästa vecka, för slutligt ställningstagande vid regionfullmäktige 22-23 november. Våra nämndvisa gemensamma gruppmöten fick denna kväll förenas med fikapausen, varpå varje partigrupp höll sina egna partivisa gruppmöten.

Sammanträde med Regionutvecklingsnämnden
    I går onsdag inföll november månads sammanträde med Regionutvecklingsnämnden. Många viktiga och intressanta informationspunkter stod på dagordningen. Vi fick bl.a. presentation av delårsrapporterna för årets första åtta månader för regionens skolor, som nämnden är styrelse för; Lunnevads folkhögskola och Naturbruksgymnasierna i Vreta och Himmelstalund. Vi hade också besök från regionens egen test- och innovationsverksamhet, där målet är att regionens egna medarbetare inom hälso- och sjukvården ska få möjlighet att testa innovationer för att förhoppningsvis också kunna gå vidare och kommersialisera dem inom näringslivet. Bland beslutsärendena fanns bl.a. det årliga regionala uppdraget inom folkbildnings- och idrottsrörelsen i länet. Såväl Bildningsförbundet Östergötland som Östergötlands Idrottsförbund gästade mötet med ledande företrädare, för att berätta mer om sina respektive verksamheter.

Konferens om tillväxtchanserna med Stångådalsbanan
    I går onsdag arrangerade också Infrastrukturkansliet en heldagskonferens om de många positiva möjligheterna med en satsning på Stångådalsbanan. Ett konferensinnehåll helt i linje med Kristdemokraternas motion om att prioritera järnvägen mellan Linköping och Kalmar på riktigt. Ett imponerade program med medverkande från olika samhällsinstanser bidrog till att starkt sätta fokus på frågan. Eftersom det samma dag och tid var heldagssammanträde med regionutvecklingsnämnden kunde varken jag eller Fredrik Topplund delta i konferensen. Inte heller Lena Käcker Johansson, som i dessa höstlovstider befann sig på resa i Kenya. Men Kristdemokraterna representerades av Torgil Slatte, ledamot i regionfullmäktige och ersättare i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden, samt Tobias Jansson, ersättare i kommunfullmäktige i Kinda kommun. SVT Nyheter Öst gjorde ett inslag om dagen, där Tobias var en av de intervjuade. Du kan se inslaget här: (https://www.svtplay.se/klipp/15817011/miljardsatsning-pa-jarnvagar—men-ostergotland-vill-inte-vara-med?start=auto)

Kulturarvsdag Östergötland
    Idag torsdag bjöd Kulturarv Östergötland in till årets kulturarvsdag. Den hölls i Wallenbergssalen på Östergötlands Museum i Linköping. Precis som på flera andra konferenser den senaste tiden, var temat digitalisering. Positiva exempel från såväl lokal, regional och nationell nivå presenterades. Mjölby biblioteks arbete med ambulerande bibbla på stan medelst cykel, arbetet med att samordna statliga myndigheter och museums samlingar på nätet och spännande projekt kring att digitalisera Linköpings Stiftsbiblioteks imponerande historiska samlingar – var några exempel som presenterades!

Sammanträde med Trafik- och samhällsplaneringsnämnden
    Idag torsdag sammanträdde regionens Trafik- och samhällsplaneringsnämnden. Under förmiddagens informationer deltog båda Kristdemokraternas representanter i nämnden, men när ordinarie ledamot Nils-Ingvar Graan under eftermiddagens beslutsmöte hade förhinder att närvara, fick ersättare Torgil Slatte träda i tjänst. Torgil fick då bl.a. lägga fram yrkande från Kristdemokraterna på två viktiga remissvar, som Region Östergötland ska avge. Dels på förslaget till nationell plan för infrastruktur, där vi skärpa skrivningarna kring vikten av satsning på Stångådalsbanan, dels på vårt södra grannlän, Kalmar läns Regionala utvecklingsstrategi (RUS), där vi också ville komplettera med tydligare skrivningar om Stångådalsbanans betydelse för ökad tillväxt i våra båda regioner.

I nästa vecka, lördag 11 november, arrangerar Kristdemokraterna i Östergötland en intressant studieresa till Stockholm med besök i Sveriges Riksdag, där vår kristdemokratiske riskdagsledamot från länet, Magnus Oscarsson, tar emot oss, guidar oss i riksdagshuset och berättar om riksdagsarbetet. Buss avgår från Linköping och Norrköping och priset tur och retur är enbart 250 kronor per person. Hör av dig till ombudsman Liselotte Fager, [ mailto:liselotte.fager@kristdemokraterna.se ]liselotte.fager@kristdemokraterna.se, om du är intresserad av att följa med. Alla intresserade är välkomna! Till dess önskar jag er alla en riktigt fin allhelgonahelg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)