• Nyhetsbrev vecka 45

Hej!

Äntligen dags för nyhetsbrev igen! Efter sommarledighet, intensiv valrörelse och den ovanligt långt utdragna tiden av förhandlingar och nomineringar efter valet, börjar det nu så smått bli mer vanlig arbetsrytm i regionpolitiken. Då tycker jag att det passar bra att nyhetsbrevet får komma tillbaka. Efter flera inslag av sommarväder under hösten, känns det också som att höstrusket på allvar trätt in under den gångna veckan. Då passar det också att slå sig ned och formulera några rader om det som är aktuellt i regionpolitiken, i höstens första nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Valframgång för Kristdemokraterna i Region Östergötland!
    Nyhetsbrevet måste förstås börja med en återblick på det fina valresultatet för Kristdemokraterna i Region Östergötland. En ökning med två mandat i regionfullmäktige upp till åtta mandat, är andra östgötska landstings-/regionvalet i rad med uppgång för Kristdemokraterna, och det mandatmässigt bästa valresultatet sedan valet 2002! Efter en valrörelse med hårt arbete, utdelning av regionfoldrar i brevlådor, banan-och-folder-kampanjer utanför våra sjukhus, tre presskonferenser som renderade i två förstasidor i länets stora tidningar, två radiointervjuer, nyhetsinslag i tv och flera nyhetsartiklar samt ett mycket ambitiöst arbete med regiongruppens kanaler i sociala medier, känns det förstås extra bra med många nya kristdemokratiska väljare och nya mandat i regionfullmäktige. Stort tack till alla som på olika sätt bidragit till det fina valresultatet för Kristdemokraterna i Region Östergötland!

Stärkt oppositionsställning för Kristdemokraterna
    Efter ovanligt lång period av kontakter mellan olika partier och väntan på semesterfirande regionråd från annat parti, blev det till sist klart att den koalition som styrt Region Östergötland under perioden 2014-2018 (S-MP-L-C), fortsätter att styra även under mandatperioden 2018-2022. Vi från Kristdemokraterna arbetade för ett nytt styre i regionen, med de fyra allianspartierna som grund i samarbete med Miljöpartiet efter modell från Västra Götalandsregionen. Eftersom Alliansen efter valet är större än de rödgröna partierna i Region Östergötland, hade det varit en rimlig utgångspunkt. Det hade blivit en mandatmässigt lika stark konstellation som det nuvarande styret, men eftersom våra alliansvänner i Centern och Liberalerna valde en annan väg, fortsätter Kristdemokraterna i konstruktiv opposition i samverkan med Moderaterna, precis som under den gångna mandatperioden. Skillnaden är att Kristdemokraterna har blivit starkare mandatmässigt. Och med tanke på att Moderaterna höll ställningarna mandatmässigt, medan Socialdemokraterna och Miljöpartiet minskade kraftigt, är styrkeförhållandena förändrade. Den styrande koalitionen har från start inte majoritet i regionfullmäktige, regionutvecklingsnämnden och trafik- och samhällsplaneringsnämnden. Eftersom vi från Kristdemokraterna och Moderaterna också gjorde en rent matematisk valteknisk samverkan med Vänsterpartiet, har inte koalitionen majoritet i regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden. Det innebär dels att Kristdemokraterna har fått fler politiska förtroendeuppdrag i regionen, dels att den styrande minoriteten i mycket större utsträckning måste söka stöd hos framförallt Kristdemokraterna och Moderaterna, för att vara säkra på att få igenom sin politik. Sammantaget en stärkt oppositionsställning för Kristdemokraterna!

Gruppmöte med den nya större regiongruppen
    I måndags kväll hade vi gruppmöte med Kristdemokraternas nya större regiongrupp. Åtta ordinarie ledamöter och fem förste ersättare utgör grunden för regiongruppen, och därutöver är ytterligare personer som innehar viktiga förtroendeuppdrag i regionen adjungerade till regiongruppen. I måndags kväll fanns många viktiga ärenden på gruppmötets dagordning. Vi godkände bl.a. Kristdemokraternas och Moderaternas gemensamma förslag till Finansplan 2019-2021, som slutligt ska debatteras och röstas om vid regionfullmäktige 20-21 november. Jag får anledning att återkomma till innehållet i förslaget i kommande nyhetsbrev. Gruppmötet behandlade också två ärenden, som samma kväll slutligt beslutades av partidistriktsstyrelsen vid ett telefonmöte. Det handlade dels om arbetsordningen för regiongruppen för 2018-2022, dels om nomineringar av Kristdemokraternas förtroendeuppdrag i Region Östergötland 2018-2022. När det gäller det senare ärendet skickade vi på tisdagen ut ett pressmeddelande, som du kan läsa här: (http://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/valframgang-gav-utdelning-starkt-lag-for-kd-i-regionen/?fbclid=IwAR0yi-8LrWCwkyZy9GAwJH6lkQMAFE5wShKkWg9MO3IeDxU8ccxlTw3UotE). Pressmeddelandet genererade artiklar i Corren (https://www.corren.se/nyheter/de-blir-ledande-kd-politiker-i-regionen-om5547074.aspx), Norrköpings Tidningar (https://www.nt.se/nyheter/de-blir-ledande-kd-politiker-i-regionen-om5547074.aspx), Motala-Vadstena Tidning (https://www.mvt.se/nyheter/de-blir-ledande-kd-politiker-i-regionen-om5547074.aspx), P4 Östergötland (https://sverigesradio.se/avsnitt/1184071) (1,38 in i sändningen).

Mandatperiodens första regionfullmäktige
    I tisdags samlades det nyvalda regionfullmäktige till sitt första sammanträde för mandatperioden. När nya fullmäktigeförsamlingar i kommuner och regioner möts för sitt första sammanträde är det fullmäktiges ålderspresident som formellt kallar till, öppnar och inleder sammanträder. Ålderspresidenten är den person som varit invald längt tid i fullmäktige. Ålderspresident i regionfullmäktige i Östergötland är ingen mindre än kristdemokraten Nils-Ingvar Graan, som blev invald i landstingsfullmäktige första gången i valet 1991. Därför öppnade Nils-Ingvar mötet med bravur och klubbade igenom de första ärendena på dagordningen, bl.a. val av nytt presidium för regionfullmäktige. Glädjande nog har Kristdemokraterna, tack vare vår stärkta ställning innevarande period, oppositionsplatsen i presidiet, andre vice ordförande, som Anders Eksmo valdes till. Vid fullmäktigemötet valdes också revisorer för den kommande mandatperioden, där ny revisor för Kristdemokraterna är Jan Gyllenhammar, som efterträder Jan Widmark som haft uppdraget i imponerande 20 år! Fullmäktige valde också ny regionstyrelse, där Stefan Redéen är ny ledamot för Kristdemokraterna och Anders Eksmo fortsätter som ersättare. Som festlig avslutning på mötet hade ålderspresident Nils-Ingvar Graan dagen till ära ordnat Gustav Adolfsbakelser till kaffet!

Sammanträden med RS, HSN, RUN och TSN
    Veckan har inte bara innehållit gruppmöte och sammanträde med regionfullmäktige, utan också sammanträden med regionstyrelsen och de tre stora nämnderna. Återkommande ärende vid samtliga fyra sammanträden var beslut om verksamhetsplaner för nämnderna för 2019. Verksamhetsplanerna ska slutligt beslutas vid regionfullmäktige 20-21 november. På regionstyrelsen fanns dessutom beslut om Finansplan (som jag också nämnde ovan i samband med gruppmötet) och en rad ärenden kopplade till mandatperiodsskifte, som reglemente och arvodesbestämmelser. Alla dessa ärenden bereds inför fullmäktigemötet 20-21 november, liksom också ett antal motioner. Bland dem finns en motion från Kristdemokraterna, om att göra det möjligt att resa med Östgötatrafikens biljetter till Vimmerby, på samma sätt som det idag är möjligt att resa till Tranås. Motionen, som Lena Käcker Johansson och jag lämnat in, föreslås anses besvarad, vilket i och för sig är bättre än avslag, men vi från Kristdemokraterna kommer självklart att yrka bifall till motionen hela vägen till regionfullmäktige.

Möte med nya rektorn för Lunnevads folkhögskola
    På regionutvecklingsnämndens sammanträde i onsdags fick nämnden besök av den nya rektorn på regionens egen folkhögskola, Lunnevads folkhögskola, Lena Sahrblom. Hon gjorde där en dragning av skolans delårsrapport för årets första åtta månader, inför nämnden, som är skolans styrelse. Senare på onsdagen träffade nämndens presidium, eller skolstyrelsens arbetsutskott, rektorn för att avhandla olika frågor om skolans nuläge och framtid. Det känns riktigt bra med skolans nya rektor, som ser ut att kunna göra goda insatser för skolans utveckling framåt!

East Sweden Innovation Day
    I går torsdag arrangerades East Sweden Innovation Day i Cupolen i Linköping. Region Östergötland, Länsstyrelsen, Linköpings Universitet, länets kommuner, Östsvenska Handelskammaren m.fl. är viktiga aktörer under East Sweden Innovation Week, som pågår hela vecka 45 med en rad aktiviteter runt om i Östergötland. Höjdpunkten och huvudprogrampunkten är Innovation Day. På programmet för gårdagens heldagskonferens fanns både internationella utblickar med bl.a. fokus på digitala innovationer i Kina, och presentation av en rad framgångsrika innovativa östgötska företag. En riktigt intressant och givande dag!

Då är det dags för mig att runda av detta det första nyhetsbrevet för hösten 2018. Hoppas att det har kunnat ge några intressanta inblickar i regionpolitiken i Östergötland utifrån ett kristdemokratiskt perspektiv. Nu ber jag att få önska en bra avslutning på arbetsveckan och en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)