• Nyhetsbrev vecka 48

Hej!

Nu är december äntligen här! Visst kan det vara kallt och mörkt, men ändå fylld med så mycket ljus. Just nu skiner faktiskt till och med solen utanför mitt fönster! Den gångna veckan i regionpolitiken har för mig varit ovanlig, med väldigt lite tid på plats i Linköping och Östergötland. Det har dock långt ifrån varit händelselöst. En del av vad som hänt, kommer här i kortform i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Studieresa till Tallinn, Estland med tema digitalisering
    Redan i söndags eftermiddag förra veckan inleddes studieresan som Region Östergötland arrangerade för regionstyrelsens ledamöter och ersättare, gruppledarna för partierna i regionen samt ledamöterna i den politiska arbetsgruppen för ny bredbandsstrategi och i den politiska arbetsgruppen för ny regional digital agenda. Från Kristdemokraterna deltog Anders Eksmo, Liselotte Fager och jag. Efter en hotellövernattning på Arlanda tog flyget oss tidig måndag morgon till Tallinn, där programmet inleddes med ett besök på Sveriges ambassad, där ambassadör Anders Ljunggren tog emot och gav en bra inblick i såväl Estlands historia som dagsaktuella samhällsfrågor. Nästa studiebesök blev på e-Estonia Showroom, som har byggts upp för att ta emot framförallt utländska besöksgrupper för att berätta om Estlands arbete med digitalisering och e-tjänster. På måndagskvällen bjöds möjligheten att besöka julmarknaden på det vackert juldekorerade Rådhustorget i Tallinns gamla stad, innan kvällen avslutades med gemensam middag. Tisdagen innehöll sedan ett intensivt besöksprogram, där första stoppet var Estlands nybyggda departementsbyggnad, där några av de departementen var inhysta. Vår första föredragshållare var en medarbetare vid finans- och kommunikationsdepartementet och berättade om Estlands omfattande satsning på bredband. Även en tjänsteman från Estonia Broadband Development Foundation medverkade. Nästa pass under besöket i departementsbyggnaden handlade om Estlands satsning på e-hälsa, där vi fick en ingående presentation av den nationella patientportal där de flesta ärenden kopplade till hälso- och sjukvården kan utföras. Efter lunch gick turen vidare till Tallinn Science Park Technopol, där en medarbetare vid Connected Health Cluster berättade om arbetet med att koppla ihop medicinsk teknik med entreprenörskap i syfte att skapa nya framgångsrika företag inom området. Studieresans sista besöksmål blev East Tallinn Central Hospital, där vi först bjöds på en rundvandring på sjukhusets avdelning för radiologi (röntgen) och sedan fick en allmän föredragning om sjukhusets digitaliseringsarbete. På onsdagsförmiddagen gick sedan flyget hem till Sverige, och vi kunde se tillbaka på intressanta och givande dagar med nya insikter och upptäckter inom digitaliseringsområdet!

Debattartikel på vårdens allvarliga läge
    I onsdags hade jag tillsammans med mina moderata kollegor Marie Morell och Fredrik Sjöstrand en debattartikel i Norrköpings Tidningar, där vi lyfter det allvarliga läge som den östgötska hälso- och sjukvården befinner sig i, avseende bl.a. tillgänglighet, bemanning och ekonomi. Du kan läsa hela artikeln här: (http://www.nt.se/asikter/debatt/allvarlig-situation-for-varden-i-ostergotland-om4909628.aspx). I en ledarartikel dagen efter togs flera av regionens aktuella problem upp, och refererades bl.a. till vår debattartikel. Du kan läsa ledaren här: (http://www.nt.se/asikter/ledare/regional-skymning-om4911577.aspx).

Sammanträde med politiska ledningsgruppen
    Torsdagen inleddes med sammanträde med regionens politiska ledningsgrupp (PLG), där presidierna för regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden, regionutvecklingsnämnden, trafik- och samhällsplaneringsnämnden samt regionfullmäktige ingår, samt övriga gruppledare för partierna i regionen. Från tjänstemannaledningen deltar regiondirektören, biträdande regiondirektören, hälso- och sjukvårdsdirektören, regionutvecklingsdirektören, ekonomidirektören och kommunikationsdirektören, samt sekreterare Peder Björn. På dagordningen för torsdagens möte stod bl.a. en information om den pågående utvecklingen av begreppet universitetssjukvård, rapport om planeringen av resursfördelningskonferensen inom hälso- och sjukvården våren 2018, läget för patientjournalsystemet Cosmic och information om arbetet med att påverka framtiden för EU:s sammanhållningspolitik.

Uppmärksamhet i media kring brister hos 1177 – och vårt förslag till lösning
    I såväl Sveriges Radio Östergötland som i Corren och Norrköpings Tidningar har i veckan uppmärksammats brister inom sjukvårdsrådgivningen 1177. Med anledning av det passade vi från Kristdemokraterna och Moderaterna på att påminna om vårt förslag från vår Strategiska plan och treårsbudget 2018-2020, att satsa tio miljoner extra på 1177 för att stärka verksamheten. Vårt förslag omnämns bl.a. i denna artikel i Corren: (http://corren.se/nyheter/ostergotland/resursbrist-bakom-misstag-hos-1177-om4912402.aspx).

Politikerforum – Forum för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft
    I går fredag var det dags för årets fjärde och sista dialog mellan landets regioner och regeringen kring regionala tillväxt- och utvecklingsfrågor – Politikerforum. Som vanligt arrangerade Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) ett förmöte för oss regionala företrädare på torsdagseftermiddagen/kvällen. På dagordningen för denna upplaga av Politikerforum fanns en lägesrapport från Indelningskommittén, där Barbro Holmberg och Kent Johansson nu bl.a. arbetar med förslag kring vad den nya officiella beteckningen på landsting ska vara – det lutar, föga förvånande, åt namnet ’region’. Forumet gästades också av civilminister Ardalan Shekarabi som talade om regeringens arbete med tillitsbaserad styrning. En stor fråga för gårdagens möte var framtiden för EU:s sammanhållningspolitik där bl.a. två statssekreterare och tre generaldirektören medverkade, men fokus blev på regionernas samfällda budskap till regeringen att driva på för en tydlig enad svensk linje i frågan, där sammanhållningspolitiken värnas som en av EU:s verkliga framgångar! I övrigt gästades mötet av valideringsdelegationens kanslichef som berättade om delegationens arbete med den viktiga och högaktuella frågan att få till en bra valideringsprocess för människor som kommer till vårt land med olika yrkeserfarenheter. Även digitalisering stod på fredagens program, med medverkan av ansvarig statssekreterare.

Digital adventskalender från Kristdemokraterna och Moderaterna
    I går var det första december och vi från Kristdemokraterna och Moderaterna i Region Östergötland lanserade vår egen digitala adventskalender. Varje dag fram till julafton får du chans att ta del av ett viktigt politiskt budskap från oss. Du tar del av adventskalendern genom att gilla och följa vår Facebook-sida för Kristdemokraterna i Region Östergötland. Gör det nu! – här är en länk: (http://www.facebook.com/KDRegionOstergotland/).

Då är det dags för mig att skriva de sista raderna i veckans nyhetsbrev, och sedan försöka ta lite helgpaus från politiken. Jag vill därför avsluta med att tillönska er alla en riktigt fin Första Adventshelg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)