• Nyhetsbrev vecka 49

Hej!

Det är lördag och dags att sammanfatta veckan i den östgötska regionpolitiken. På det personliga planet har veckan också innehållit en födelsedag, som blev en riktigt bra dag – stort tack till alla er som bidrog till det! Nu är vi inne på slutspurten av arbetsåret 2017, men samtidigt pågår förberedelser av olika slag för valåret 2018. Vad vi gjort av det, och annat, under den gångna veckan, kommer här i sammanfattad form i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med besök hos Vårlotsen
    Veckans måndagsmöte med ledningarna för Kristdemokraterna och Moderaterna i Region Östergötland, var förlagt till Regionens fristående vårdlots och sjukvårdsrådgivningen 1177 i närheten av Resecentrum i centrala Linköping. Bakgrunden till vårt besök var att den fristående vårdlotsen i år firar 10-årsjubileum, sedan starten 2007. Det var den dåvarande majoriteten, där Kristdemokraterna och Moderaterna ingick, som gav det politiska uppdraget att införa vårdlotsen. Huvuduppgiften är att hjälpa östgötar att få t.ex. operationstid på ett sjukhus i en annan region, när köerna i Östergötland är för långa. Vilka patientgrupper som söker mest hjälp, beror förstås på vilka kliniker som för tillfället har störst problem med tillgängligheten. Under en period var köerna inom hudsjukvården långa, och vårdlotsen fick därför hjälpa många patienter därifrån. Men, sedan infördes vårdval inom hudsjukvården, fler utförare etablerade sig i Linköping, köerna försvann och vårdlotsen hade plötsligt inga hudpatienter att hjälpa. På samma sätt skulle det nu, som Kristdemokraterna och Moderaterna har föreslagit, vara bra att införa vårdval inom ögonsjukvården, där köerna är långa. Dessvärre har majoriteten avslagit vår motion i frågan, men vi fortsätter att driva frågan! Efter en intressant information från vårdlotsen fick vi i måndags förmiddag också en rundvandring i sjukrådgivningens lokaler.

Sammanträde med regionutvecklingsnämndens presidium
    På måndagseftermiddagen väntade sammanträde med regionutvecklingsnämndens presidium. På dagordningen stod bl.a. flera beslutsärenden från regionens Natur- och friluftsråd, som bl.a. beviljar ekonomiskt stöd till bryggor, broar, spänger och andra tillgängliggörande åtgärder längs Östgötaleden. Presidiemötet gästades också av Peter Wahlberg, strateg på ledningsstaben, som gav en lägesrapport av sin utredning om digitalisering av kultur av olika slag inom regionens hägn. Flera spännande tankar, som så småningom ska bli ett antal beslutsförslag.

Gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp
    Tisdagens eftermiddag och kväll ägnades åt gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp. Som brukligt inleddes kvällen med nämndvisa gruppmöten tillsammans med Moderaterna. Därefter hade den sedvanliga gruppmötessmörgåsen förstärkts med lussekatter, pepparkakor och glögg! När sedan Kristdemokraternas egna gruppmöte tog vid passade vi på att överlämna en present från regiongruppen till politisk sekreterare Fredrik Topplunds nyfödda dotter! Bland ärendena på kvällens dagordning fanns bl.a. diskussion om arbetet med politisk organisation för nästa mandatperiod, samtal om vårlotsen och 1177 och en rapport från föregående veckas studieresa i digitaliseringens tecken till Estland. Självklart ägnade vi också en del tid till kommande motioner, utspel och det regionpolitiska programmet som ska vara klart i början av nästa år…

Sammanträde med Regionutvecklingsnämnden
    Onsdagen bjöd på sammanträde med regionutvecklingsnämnden, som hade en ovanligt lång föredragningslista med det största antalet beslutsärenden för ett nämndmöte hittills. Det handlade dels om nämndens årsbudget för 2018 och ytterligare ekonomi- och uppföljningsärenden som delårsrapport för årets tio första månader och svar på revisionsrapport om den tidigare delårsrapporten för årets åtta första månader. Vi beslutade också om samarbetsavtal och verksamhetsbidrag till en lång rad kulturverksamheter i regionen, såväl våra stora regionala institutioner, som mindre lokala verksamheter. Även beslut rörande Göta Kanal, Östgötadagarna och några ärenden från Natur- och friluftsrådet som kräver nämndbeslut fanns på dagordningen, liksom en återrapport om den inventering som gjorts av tysta platser utifrån Kristdemokraternas bifallna motion.

Sammanträde med Trafik- och samhällsplaneringsnämnden
    På torsdagen var det Trafik- och samhällsplaneringsnämndens tur att sammanträda. Kristdemokraternas representanter i nämnden; Nils-Ingvar Graan och Torgil Slatte, var med och tog beslut om bl.a. nämndens årsbudget, svar på ett par revisionsrapporter och två remissvar kopplade till arbetet med Ostlänken.

Besöksnäringen på agendan – SKL-konferens i Stockholm
    I torsdags arrangerade Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) sin andra konferens med ”Besöksnäringen på agendan”. Denna Sveriges snabbaste växande näring, som i högsta grad berör såväl kommuner som landsting/regioner, förärades förra året sin första SKL-konferens, och i torsdags var det alltså dags igen. På Hotel At Six vid Brunkebergstorg i Stockholm samlades förtroendevalda, tjänstepersoner och aktörer från lokal, regional och nationell nivå. Ett intressant program med både framtidsspaningar, inspel från akademin och uppdelning i mindre seminarier, bidrog till en givande dag. Kvällen avslutades med att Stora Turismpriset 2017 delades ut av näringsminister Mikael Damberg. En lång rad spännande nominerade aktörer presenterades, varefter vinnaren avslöjades, det relativt nya konstcentrumet i Stockholms skärgård – Artepelag.

Konferens med Regionala nätverket för turism
    På fredagen fortsatte besöksnäringstemat, när Regionala nätverket för turism, samlades för sin höstkonferens, som var förlagd till World Trade Center i Stockholm. Från Östergötland deltog Susanne Fredriksson från Visit Östergötland och undertecknad. Utvärdering och reflektioner av konferensen dagen innan, inspel till remissvarsarbete på den nationella utredningen om hållbar besöksnäring och rapporter från de olika nationella organ där nätverket har representanter, stod på programmet.

Du följer väl adventskalendern?
    I förra veckans nyhetsbrev berättade jag om den adventskalender vi från Kristdemokraterna och Moderaterna i Region Östergötland presenterar i år. I går fredag öppnades lucka åtta, där jag fick möjlighet att berätta lite mer om vårdlotsen och vårt förslag om vårdval inom ögonsjukvården. Du kan titta på filmklippet här: (https://www.facebook.com/KDRegionOstergotland/videos/vb.525465457631177/1556743937706070/?type=2&theater&notif_t=like&notif_id=1512732941179763)

Då återstår bara för mig att önska er alla en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)