• Nyhetsbrev vecka 50

Hej!

Tredje Advent är här och vi har bara en vecka kvar till julafton. Närheten till julen gör sig påmind i de flesta sammanhang, även i regionpolitiken. Julavslutningar, sista mötet innan jul, ett julbord och trevligt nog mycket saffransbröd är juliga inslag i den regionpolitiska möteskalendern. En närmare titt på kalenderns innehåll den gångna veckan kommer här i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med direktörsbesök
    Årets näst sista måndagsmöte med ledningarna för Kristdemokraterna och Moderaterna i regionen, hade en diger gästlista. Regiondirektör Krister Björkegren, biträdande regiondirektör och vårddirektör Ditte Persson Lindell, hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Lundgren, regionutvecklingsdirektör Andreas Capilla, ekonomidirektör Åsa Hedin Karlsson, och hon som håller ordning på dem alla, regiondirektörens strateg Ellinor Komarek. Det sammanträdesrum där vi normalt har våra måndagsmöten, Majblomman, på oppositionsvåningen i regionhusets politikflygel, är inte speciellt stort och var med andra ord i måndags fyllt till bristningsgränsen. Särskilt åtgången på syre blev tydlig… Inte bara syrebrist bidrog till den understundom förtätade atmosfären i rummet. Vi hade nämligen en del frågor angående hur de effektiviseringskrav på 137 miljoner som fanns med i den i november beslutade finansplanen för regionen, återspeglades i årsbudgeterna för regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden, som senare under veckan skulle beslutas. Det är viktigt att det är möjligt att följa den typen av beslut och åtgärder i regionens olika styrande dokument. Det är förstås ytterst den politiska majoriteten som har ansvaret, men de ledande tjänstepersonerna i regionen är de som ansvarar för beredningen av ärendena, och också är de vi som opposition har möjlighet att få information ifrån. Därför sökte vi svar på våra frågor, och vid ett extra insatt möte efter lunch kom så småningom ett klargörande.

Lunchmöte med läkemedelsföretaget Sanofi
    Som jag berättat om i tidigare nyhetsbrev har vi från Kristdemokraterna och Moderaterna i regionhuset med jämna mellanrum träffar med olika läkemedelsföretag. De olika företagen brukar presentera aktuell forskning och idéer om hur t.ex. en region skulle kunna arbeta för att bättre möta en viss patientgrupp. Det är ofta intressant att ta del av nya forskningsrön och inspireras av förslag som skulle kunna förbättra tillvaron för många. Tillsammans med studiebesök i olika verksamheter och deltagande i konferenser, är dessa möten med läkemedelsföretag ett bra sätt att hålla sig ajour och få inspel till nya politiska förslag.

Replik på östgötska debattsidor
    För ett par veckor sedan berättade jag i nyhetsbrevet att vi från Kristdemokraterna och Moderaterna publicerat debattartiklar i såväl Norrköpings Tidningar och Corren, angående det allvarliga läget den östgötska vården befinner sig i avseende såväl ekonomi, tillgänglighet och patientsäkerhet. Den politiska majoriteten i regionen svarade på vår debattartikel, men visade samma brist som tidigare när det gäller insikt i problemens omfattning. Därför författade vi en replik, som i måndags var publicerad i Norrköpings-Tidningar och i torsdags i Corren. Du kan läsa replikerna här: Corren (http://www.corren.se/asikter/debatt/varden-star-utan-losningar-om4927265.aspx) och Norrköpings Tidningar (http://www.nt.se/asikter/debatt/ingen-bot-mot-blodande-ekonomi-om4922856.aspx).

Sammanträde med hälso- och sjukvårdsnämnden
    I tisdags sammanträdde hälso- och sjukvårdsnämnden för sista gången detta år. Som vanligt var Stefan Redéen och Lena Käcker Johansson våra kristdemokratiska representanter på plats. På dagordningen stod bl.a. beslut om hälso- och sjukvårdsnämndens årsbudget för 2018, som ju redan på måndagsmötet dagen innan var föremål för frågor och diskussion, och också på nämndsammanträdet renderade i en protokollsanteckning från Kristdemokraterna och Moderaterna.

Sammanträde med regionstyrelsen
    På onsdagen var det regionstyrelsens tur att sammanträda. Kristdemokraternas ordinarie ledamot Anders Eksmo, hade enbart möjlighet att vara med under förmiddagens informationspass, varför vår ersättare Liselotte Fager, fick träda i tjänst under eftermiddagens beslutssammanträde. Mötet var bl.a. slutdestination för de olika nämndernas och styrelses egen årsbudget för 2018, dokument som ju varit föremål för diskussion på olika sätt tidigare under veckan. Styrelsen hade också som brukligt att beslut om en delårsrapport, denna gång för januari-oktober. Med anledningen av den sammantagna bilden av regionens ekonomiska läge som framkom i de olika dokumenten, yrkade Kristdemokraterna och Moderaterna bl.a. på att analys av extern part ska göras, i syfte att bättre kunna komma till rätta med situationen. Yrkandet avslogs tyvärr av majoriteten. Du kan läsa mer om yrkandet i ett pressmeddelande här: (http://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/underskotten-skenar-i-varden-oppositionen-kraver-extern-analys/).

Styrelsemöte med MÄLAB
    I onsdags deltog jag i årets sista styrelsemöte med Mälardalstrafik AB, MÄLAB i Stockholm. I samarbetet om regional tågtrafik mellan Östergötland, Södermanland, Västmanland, Örebro län, Uppsala län och Stockholms län går utvecklingen hela tiden framåt. I höst har det nya biljettsystemet Movingo äntligen införts, där en resenär kan köpa ett månadskort som gäller såväl på kollektivtrafiken i hemlänet, på regionaltåget över länsgränsen och på kollektivtrafiken i länet där arbetsplatsen finns. Tidigare krävdes tre olika månadskort för samma resenär. Försäljningen av de nya biljetterna har gått bättre än förväntat, och framåt kommer också nya funktioner att tillkomma. Vidare rycker den första leveransen av nya dubbeldäckartåg till MÄLAB:s olika tåglinjer allt närmare. Det är glädjande att vi från Östergötland har både gott samarbete och goda förbindelser med tåg till våra norrliggande grannlän. Nu gäller det att vi också tar tag i tågtrafiken söderut!

Styrelsemöte med ALMI
    Torsdag förmiddag innebar för mig styrelsemöte med ALMI Företagspartner Östergötland AB. Även där det sista styrelsemötet för året. Vi kunde bl.a. glädjas åt att Strukturfondspartnerskapet Östra Mellansverige i förra veckan beslutade att prioritera den stora ansökan ur Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) från ALMI i hela Östra Mellansverige, men med ALMI Östergötland som ansvarig för ansökan. Det bådar gott för fortsatta framgångsrika insatser från ALMI för att stärka företagande och tillväxt i Östergötland och hela Östra Mellansverige!

Samrådet för Utbildning och kompetensförsörjning
    På torsdagseftermiddagen väntade möte med Samrådet för Utbildning och kompetensförsörjning, där regionutvecklingsnämndens presidium träffar förtroendevalda med ansvar för de frågorna från Östergötlands tretton kommuner. Samrådet hölls denna gång i regionhuset, och på dagordningen fanns bl.a. information och diskussion kring regionens avtal med kommunerna kring det av regionen ägda och drivna Naturbruksgymnasiet med skolor i Himmelstalund, Norrköping och Vreta, Linköping. Samrådet fick också en information om det östgötska integrationsrådets arbete, från Åsa Hedberg, integrationssamordnare på Länsstyrelsen med ett efterföljande exempel på arbete med svenskundervisning, arbete och integration från Söderköpings kommun. Slutligen beslutade samrådet om sin arbetsplan för 2018.

Möte med Folkhälsopolitiskt nätverk
    I fredags inleddes dagen med möte med det folkhälsopolitiska nätverket i Östergötland, där förtroendevalda från regionen och Östergötlands kommuner med ansvar för folkhälsofrågor träffas. Temat för detta möte var integration, med ett inledande föredrag från en forskare från Linköpings Universitet kring bostadssegregering. Därefter följde grupparbete kring en tänkbar projektansökan från den nybildade myndigheten Delegationen mot segregation (DELMOS). Vid nästa års första möte kommer representanter från delegationen på besök, och vi får se hur en eventuell ansökan till ett integrationsprojekt i Östergötland kan gå vidare.

När jag blickar ut genom fönstret när jag skriver dessa avslutande rader i veckans nyhetsbrev, ser jag att solen skiner, att snön ligger kvar på marken och att temperaturen ligger under noll. Kanske väntar en fin vinterdag? Kanske blir det någon julkonsert? Själv planerar jag att gå till Missionskyrkan i Linköping där julen sjungs in klockan 17.00. Alla körer och orkester medverkar. Om du inte har annat planerat kan jag varmt rekommendera ett besök! I vilket fall önskar jag er alla en fortsatt fin tredje advent!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)