• Nyhetsbrev vecka 6

Hej!

Det är fredag, arbetsveckans sista dag, och dags att summera en innehållsrik vecka i det regionpolitiska arbetet. Det finns en hel del att oroa sig över när det rör regionens ekonomi och de problem som finns med att fullt ut möta våra medborgares behov av sjukvård. Men det finns också som kristdemokrat en hel del att glädja sig över. Medlemmarna fortsätter att strömma in, opinionsmätningarna visar på siffror som är bättre än valresultatet och som vi för ett år sedan aldrig ens vågade drömma om. I regionpolitiken är vi som kristdemokrater ett konstruktivt oppositionsparti, som försöker få genomslag för vår politik inom olika områden, allt för östgötarnas bästa. Jag berättar mer om det senare i veckans nyhetsbrev – trevlig läsning!

Nyttig utbildning för regionråd och politiska sekreterare i Regionhuset
    Hur ska du registrera en inkommen handling? Får du ha fika på ett sammanträde? Vad gör du om din dator krånglar? Dessa och många andra praktiska frågor, regler och bestämmelser för det löpande arbetet som förtroendevald på heltid eller anställd politisk sekreterare, togs upp vid en halvdagsutbildning i måndags eftermiddag, där juridisk, ekonomisk och teknisk expertis i huset utbildade framförallt nya, men även en del ’gamla i gården’ med behov av repetition. Från Kristdemokraterna deltog, helt nya, vikarierande politisk sekreterare Elvira Wibeck, och jag, som tyckte det var nyttigt med lite uppfräschning av kunskaperna!

Pressträff om ny motion om att utveckla Stångådalsbanan
    I tisdags tog vi från Kristdemokraterna i Region Östergötland ett nytt steg i vårt engagemang och arbete för att utveckla den viktiga tågtrafiken på Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar. Som den flitige läsaren av nyhetsbrevet vet, har vi sedan tidigare lämnat in två motioner med koppling till det växande pendlingsstråket. Dels en motion om att Region Östergötland gemensamt med Region Kalmar län skulle göra ett kraftfullt politiskt agerande gentemot Trafikverket i syfte att säkra en upprustning av Stångådalsbanan – en motion som dessvärre avslogs av de styrande partierna i regionen. Dels en motion om att möjliggöra resa med Östgötatrafikens biljetter över länsgränsen till Vimmerby, en sträcka som många östgötar i södra länsdelen pendlar på till jobb och utbildning. Den motionen besvarades med att den frågan skulle bli en viktig del i förhandlingen om nytt avtal med Region Kalmar län om tågtrafiken på Stångådalsbanan – alltså en liten framgång för Kristdemokraterna! Den helt nya motionen, som jag och Lena Käcker Johansson lämnade in i tisdags, innehåller två konkreta förslag. Det ena handlar om att återinföra tågstoppet i Sturefors söder om Linköping, för att möjliggöra bekvämare och snabbare pendling för den snabbt växande befolkningen i Sturefors. Motionens andra förslag handlar om att öka antalet tågavgångar för pendling mellan Linköping och Kisa. Du kan läsa hela den nya motionen här: (https://wssext.regionostergotland.se/Politiska%20dokument/Regionfullm%C3%A4ktige/2019%20Regionfullm%C3%A4ktige/2019-02-13/04%20Anm%C3%A4lan%20av%20nya%20motioner/Motion%2003%20Utveckla%20St%C3%A5ng%C3%A5dalsbanan.pdf)
    Pressträffen resulterade i god mediebevakning:
    Corren, nyhetsartikel och webb-tv: (https://corren.se/nyheter/linkoping/har-vill-kd-att-taget-ska-stanna-om5745233.aspx)
    Corren, ledarartikel: (https://www.corren.se/asikter/ledare/christian-dahlgren-jarnvag-att-sla-vakt-om-om5761471.aspx)
    Kinda-Posten: (https://pren.vimmerbytidning.se/artikel?redirect=https:%2F%2Fwww.vimmerbytidning.se%2Fnyheter%2Fvill-se-fler-avgangar-fran-kisa-om5756680.aspx&meter=false&action=completerequest&callback=https:%2F%2Fwww.vimmerbytidning.se%2Finc%2Feprencallback.aspx)
    P4 Östergötland: (https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7147536)

Årets första möte med RF-gruppen
    I tisdags kväll var det dags för ännu en premiär för 2019. Kristdemokraternas RF-grupp träffades för att förbereda nästa veckas sammanträde med regionfullmäktige. RF-gruppen är, som antagligen de flesta redan räknat ut, en förkortning för regionfullmäktigegruppen, och består av Kristdemokraternas åtta ordinarie ledamöter och fem förste ersättare i regionfullmäktige. Gruppen träffas inför varje regionfullmäktigemöte, och eftersom dessa ett normalår är fem till antalet, blir det alltså fem sammanträden med RF-gruppen per år. Den större regiongruppen, där också Kristdemokraternas samtliga ledamöter och ersättare i nämnder, beredningar och styrelser ingår, träffas i princip varje månad under året. Utöver genomgång av handlingarna till nästa veckas fullmäktigesammanträde, blev det i tisdags kväll också en hel del diskussion om regionens ekonomiska läge och återkoppling till den pressträff om Stångådalsbanan som vi genomfört tidigare under dagen.

Heldagsmöte med regionens politiska ledningsgrupp
    I ett läge när regionens ekonomi för första gången sedan 2003 visar ett rejält underskott på ’sista raden’, hela -305 miljoner, när sjukvårdens ekonomiska underskott är det största någonsin, totalt -517 miljoner, när problemen att bemanna sjukvården är stora och bidrar till omfattande vårdplatsbrist, i ett sådant läge behövs genomgripande förändringar av hur regionen styrs och leds. Med bakgrund av det lade Kristdemokraterna och Moderaterna till mandatperiodens första ordinarie regionfullmäktigemöte i november fram ett förslag till Finansplan för 2019-2021, som innehöll åtta omfattande uppdrag till regionstyrelsen och nämnderna, för att på olika sätt vända utvecklingen och komma till rätta med problemen. Eftersom det stod klart att vårt oppositionsförslag till finansplan inte skulle vinna fullmäktiges bifall, lade vi fram de åtta uppdragen som ett tilläggsyrkande till den styrande minoritetens finansplan. Och ovanligt nog biföll samtliga partier i fullmäktige vårt tilläggsyrkande. Det innebär att regiondirektören och hans stab i och med de bifallna åtta uppdragen har en rejäl verktygslåda att använda. För att ge ytterligare politisk vägledning i det arbetet, hade i onsdags en heldag avsatts för regionens politiska ledningsgrupp (PLG). PLG består av presidierna i regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden, regionutvecklingsnämnden, trafik- och samhällsplaneringsnämnden, regionfullmäktige, de partiers gruppledare som inte ingår i något av presidierna samt regionens ledande direktörer. På onsdagens möte presenterade därför direktörerna hur man planerar arbetet med att förverkliga tre av de åtta uppdragen, och vi från politiken gavs möjlighet till gruppdiskussioner och ytterligare inspel. Kristdemokraternas och Moderaternas politik sätter alltså agendan för de just nu viktigaste politiska diskussionerna i regionen! Under förmiddagen av PLG:s heldagsmöte hade vi också besök av Göran Stiernstedt, som tidigare på regeringens uppdrag har utrett effektiv vård och nu utreder jämlik vård. Han gav en intressant och tankeväckande dragning under rubriken ”En effektiv och jämlik vård”.

Möte med Nationellt centrum för unga musiktalanger
    I förra veckan blev jag kontaktad, dels av min kristdemokratiska regionrådskollega i Västra Götalandsregionen, Conny Brännberg, som är ordförande i kulturnämnden där, och dels av Staffan Rydén, tidigare kulturchef i samma region och nu strateg inom regionen. Båda ville få till ett möte med mig i samband med den stora kulturkonferensen Folk och kultur i Eskilstuna denna vecka om det helt nya Nationellt centrum för unga musiktalanger. Men, eftersom jag på grund av en rad möten på hemmaplan i Östergötland, inte har möjlighet att vara med i Eskilstuna i år, blev planeringen istället att få till ett möte i Regionhuset i Linköping i går torsdag. Jag lyckades också få med Martin Tollén (S), förste vice ordförande i Regionutecklingsnämnden, och Pia Kronqvist, VD för Scenkonst Öst, den del av den regionala kulturen i Östergötland som skulle kunna vara en aktuell part för det nya centrumet. Staffan Rydén och Ulrich Kaatz, verksamhetsledare för centrumet, gästade oss här i Linköping igår förmiddag, och vi fick en intressant presentation av verksamheten, och förutsättningarna för ett östgötskt medlemskap. Nu återstår diskussioner och överväganden internt i regionen, innan vi får se vilket som blir vårt nästa steg… Mer information om det nybildade centrumet finns att läsa här: (http://news.cision.com/se/vgr-kultur/r/nytt-nationellt-centrum-lyfter-unga-musiktalanger-till-internationell-spetsniva,c2732868)

Rapport från Kristdemokraternas arbete i regionen på två årsmöten
    I början av februari brukar årsmötena dugga tätt i den kristdemokratiska partiorganisationen. Ibland får jag också som gruppledare och oppositionsråd i regionen förmånen och glädjen att bjudas in som årsmötestalare på något av årsmötena. Igår kväll var ett sådant tillfälle, då Kristdemokraternas partiavdelning i Åtvidaberg hade årsmöte. Jag berättade bl.a. hur vi som kristdemokrater är med och påverkar regionpolitiken, även om vi är i opposition, t.ex. genom våra och Moderaternas uppdrag i finansplanen, men också om våra kristdemokratiska motioner rörande ambulanshelikopter och Stångådalsbanan. Det blev en trevlig kväll hos partivännerna i Åtvidaberg! Kvällen innan, i onsdags, hade min egen partiavdelning, Linköping, årsmöte. Där var Kristdemokraternas riksdagsledamot från Värmland, Kjell-Arne Ottosson inbjuden som huvudtalare, vilket han gjorde mycket bra! Men, även kommunalrådet Sara Skyttedal och jag som oppositionsråd i regionen fick några minuter att rapportera från respektive politiska nivå. Något som båda årsmötena hade gemensamt var att det bland deltagarna fanns några av alla de nya medlemmar som den senaste månaden runt om i landet har anslutit sig till Kristdemokraterna, och att god smörgåstårta serverades!

Denna vecka hann jag författa nyhetsbrevet innan helgen. Det är skönt för mig, men ger mig framförallt möjligheten att återigen önska er alla en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)