• Nyhetsbrev vecka 6

Hej!

Slutet på veckan närmar sig och det är hög tid att blicka tillbaka på veckans händelser ur ett regionpolitiskt perspektiv. När jag skrev förra veckans nyhetsbrev hade vi nyligen begåvats med stora mängder snö och en riktigt solig vinterdag bjöds. Under veckan har det fina vintervädret gjort sig påmint vid flera tillfällen, än ligger snön kvar och på termometern i mitt fönster står ett minustecken främst. Dessvärre har det för mig mestadels handlat om inomhusvistelse den gångna veckan, men även om det minskat möjlighet att njuta av vackert vinterväder, har det varit flera intressanta och varierande aktiviteter. Ett axplock av dessa kommer här i kortform i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Industridag 2018
    Veckan inleddes med en heldag i industrins och digitaliseringens tecken. Det nationella industrirådet har nästan varje år sedan 2004 arrangerat en stor industridag med arbetsgivare, fackförbund, politiker och opinionsbildare. Senast arrangerades den 2016 och i måndags var det dags igen. Glädjande nog var platsen för årets industridag Linköping och närmare bestämt i en av Saabs stora flyghangarer i anslutning till flygplatsen. En lång rad talare i plenum och ett par seminariepass gav rikliga inblickar i årets tema ”Människan i digitaliseringen”. Bland talarna fanns såväl statsminister Stefan Löfvén och moderatledaren Ulf Kristersson, som Marcus Wallenberg och Michael Chui från McKinsey Global i San Fransisco.

Kristdemokratiskt årsmöte i Linköping
    Vi befinner oss i årsmötestider. En lång rad föreningar, församlingar och organisationer har årsmöten i januari-februari-mars. På tisdagskvällen var det dags för Kristdemokraternas partiavdelning i Linköpings kommun att ha årsmöte. Utöver sedvanliga årsmötesförhandlingar gästades årsmötet av Kristdemokraternas östgötska riksdagsledamot Magnus Oscarsson, som berättade om aktuella frågor i riksdagsarbetet. Vidare gav partiets kommunalråd i Linköping, Sara Skyttedal, en rapport från kommunpolitiken, och slutligen fick jag chansen att berätta lite om Kristdemokraternas arbete i Region Östergötland. Jag valde att lyfta upp tre aktuella frågor. De alltför långa köerna inom ögonsjukvården, där vi från Kristdemokraterna tillsammans med Moderaterna har föreslagit införande av vårdval för att korta köerna, ett förslag som tyvärr avslagits av majoriteten. Ojämlikheten att få tillgång till vård beroende av var i Östergötland du bor, där vi från Kristdemokraterna har motionerat om att vi i Sydöstra sjukvårdsregionen (Region Östergötland, Region Jönköpings län och Landstinget i Kalmar län) ska investera i en ambulanshelikopter, för att t.ex. kunna ta strokedrabbade invånare i skärgården till Universitetssjukhuset i Linköping i tid. Slutligen den bristande tillgången på pendlingsmöjligheter med kollektivtrafik i delar av vårt län, där Kristdemokraterna och Moderaterna föreslagit att vissa lågfrekventerade busslinjer på försök skulle kunna köras med tätare trafik, för att se om nyttjandegraden skulle stiga, och linjerna därmed skulle bli mer lönsamma och kunna permanentas. När det gäller den sista punkten lyfte jag förstås också Kristdemokraternas arbete för att det viktiga penslingsstråket på Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar ska utvecklas.

Seniorgalan i Linköping
    För ett par veckor sedan berättade jag i nyhetsbrevet att jag varit med på Seniorgalan i Norrköping, där Kristdemokraterna fanns med en monter. I onsdags var det dags för Seniorgala igen, denna gång i Linköping. Ett stort gäng kristdemokrater från Linköping ställde upp och bemannade partiets monter på galan från tidig morgon in på kvällen. Vid tre tillfällen under dagen, fick vi tillsammans med övriga utställare chansen att säga några ord från scenen. Det blev kommunalråd Sara Skyttedal, riksdagsledamot Magnus Oscarsson och undertecknad som tog hand om de tre korta sceninsatserna. Jag lyfte bl.a. fram att Kristdemokraterna är det enda partiet som fullt ut vill avskaffa skillnaden i beskattning mellan löntagare och pensionärer!

Samråd för utbildning och kompetensförsörjning
    Torsdag och fredag sammanträde samrådet för utbildning och kompetensförsörjning på Storgården i Rimforsa. Samrådet består av Regionutvecklingsnämndens presidium och utbildningsansvariga förtroendevalda från Östergötlands tretton kommuner. På dagordningen för samrådet stod på torsdagen en workshop om vuxenutbildningen i Östergötland, där tillbakablickar på insatser under åren, nuläge och tankar inför framtiden diskuterades i storgrupp och i smågrupper. Under fredagen gästades samrådet av Richard Widén, strateg på Region Östergötland, som informerade om processen att ta fram en ny Region Utvecklingsstrategi (RUS) för Östergötland de kommande åren. Vidare fick vi en uppdaterad information från Naturbruksgymnasiet i Östergötland av skolchef Ingela Appelsved och ekonom Sven Giljam, och slutligen diskussion kring dialogen mellan samrådet och integrationsrådet i Östergötland. Alltså två välmatade dagar i en mycket vacker miljö söder om Rimforsa!

Redan i eftermiddag börjar nästa veckas arbetsvecka för mig, då vi från Kristdemokraterna och Moderaterna i regionhuset beger oss iväg på ett studiebesök i Skåne söndag-tisdag. Därför gäller det att ta tillvara på några söndagstimmar innan avfärden. För er som har mer, eller mindre, ledigt idag, önskar jag en riktigt fin söndag!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)