• Nyhetsbrev vecka 7

Hej!

Kristdemokraterna har en mycket spännande helg bakom sig! Vår partiledare Ebba Busch Thor gjorde succé i Fredrik Skavlans populära tv-program och den opinionsmätning från Sifo som publicerades i fredags visade på en ordentlig uppgång till hela 8,6 procent, den bästa mätningen sedan 2003! På regionpolitisk front i Östergötland har det också varit en innehållsrik vecka. Jag ska så här med bara några timmar kvar av veckan, ge en kort resumé i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Debattartiklar om regionens besvärliga läge
    Denna vecka har vi från Kristdemokraterna haft två debattartiklar i östgötsk press tillsammans med våra moderata kollegor, om den ansträngda situationen i regionen, både vad gäller det rekorddåliga ekonomiska resultatet för 2018 och den problematiska utvecklingen i sjukvården med vårdplatsbrist och allt längre köer. Vi konstaterar att våra båda partiers omfattande ’räddningspaket’ som mot alla odds vann bifall vid regionfullmäktige, nu också måste verkställas. Vi menar att det är nu är upp till bevis för den styrande minoriteten att skrida till verket med de verktyg vi tillhandahållit. Du kan läsa debattartikeln som publicerades i Corren i tisdags här (https://www.corren.se/asikter/debatt/upp-till-bevis-koalitionen-om5771128.aspx) och debattartikeln i Norrköpings Tidningar i onsdags här (https://www.nt.se/asikter/debatt/utvecklingen-maste-snarast-vanda-om5771363.aspx).

Gemensamt presidiemöte mellan presidierna i RUN och TSN
    I tisdags förmiddag hölls mandatperiodens första gemensamma presidiemöte mellan presidierna i Regionutvecklingsnämnden (RUN) och Trafik- och samhällsplaneringsnämnden (TSN). Eftersom nämnderna har många gemensamma intressen, framförallt genom sitt delade ansvar för de regionala utvecklingsfrågorna, började vi redan under förra mandatperioden med regelbundna gemensamma presidiemöten, för att stämma av frågor som berör båda nämnderna. I tisdags var det alltså dags för det första mötet för denna mandatperiod. På dagordningen stod bl.a. planering av en del gemensamma aktiviteter under våren, och diskussion om hur våra gemensamma arbetsformer kan utvecklas framåt. Direkt efter det gemensamma mötet följde ordinarie presidiemöte med Regionutvecklingsnämndens presidium, där vi bl.a. gästades av rektorn för regionens egen folkhögskola, Lunnevads folkhögskola, som vår nämnd är skolstyrelse för. Vid nästa sammanträde finns hela tre beslutsärenden som rör skolan, bl.a. beslut om avgifter och reglemente som sedan ska vidare för slutligt ställningstagande i regionfullmäktige i april.

Dialog om kulturplan med kommun och civilsamhälle i Söderköping
    I den pågående turnén som regionutvecklingsnämndens presidium och ansvariga tjänstepersoner på enheten för kultur och natur, just nu genomför i Östergötland med anledning av framtagandet av ny kulturplan för Region Östergötland, begav vi oss en delegation till Söderköping i tisdags kväll. Dialogen hölls i fullmäktigesalen i Söderköpings kommunhus, där såväl politiker som representanter för olika föreningar, organisationer och andra aktörer inom det lokala kulturlivet, hade mött upp. Det blev även i Söderköping en givande kväll med många värdefulla synpunkter och idéer som tas med i det fortsatta arbetet med kulturplanen!

Årets första sammanträde med Regionfullmäktige
    I onsdags samlades för första gången i år regionfullmäktige till sammanträde. Kristdemokraterna, som numera har hela åtta mandat, hade sju ordinarie ledamöter på plats (Stefan Redéen, Liselotte Fager, Elvira Wibeck, Anders Eksmo, Lena Käcker Johansson, Nils-Ingvar Graan och jag), en tjänstgörande försteersättare (Gunilla Sjösten, för Annicki Oscarsson som anmält förhinder) samt en förste ersättare på plats i beredskap (Denisé Cassel). På dagordningen fanns bl.a. den motion som Torgil Slatte och Nils-Ingvar Graan lämnade in från Kristdemokraterna förra våren om att starta en utbildning i äldre fordonsteknik på Vretagymnasiet. En utbildning som behövs rent kompetensförsörjningsmässigt, men även skulle kunna få samordningsvinster med nuvarande utbildningar och dessutom ha positiva effekter på regionens arbete med såväl kulturarv som besöksnäring. Dessvärre, trots stöd från våra vänner i Moderaterna, ville inte den styrande minoriteten bifalla motionen, utan avslog den. På fullmäktigemötet anmäldes också vår nya kristdemokratiska motion om utveckling av Stångådalsbanan, som Lena Käcker Johansson och jag lämnade in i förra veckan. Där lever fortfarande hoppet om en positiv behandling!

Näringslivsdag i Linköping
    I torsdags förmiddag arrangerade Linköpings kommun sin årliga näringslivsdag. Den hölls liksom flera tidigare år, i Cupolen, där ett fullmatat program erbjöds representanter för näringslivet, dess organisationer samt lokala och regionala politiker. Bland annat gavs spännande berättelser från olika små och stora, lokala och globala företag som verkar i Linköping, allt från Saab och Ericsson till HaMa Adventures och Babettes Kafferi! Det gavs också möjlighet till mingel och möten mellan deltagarna, där jag bl.a. fick möjlighet att berätta om vårt kristdemokratiska förslag att återöppna tågstoppet i Sturefors, vilket fick mycket positiva tillrop från en företagare boende i Sturefors!

Den här helgen har många också åkt iväg på sportlovsresor till nära och avlägsna resmål. Även för oss som är kvar hemma och arbetar, ser det lite lugnare ut i almanackan. Trots det finns det en del möten inbokade även nästa vecka. Men, innan dess önskar jag er alla en fin söndagskväll och en fin sportlovsvecka, hur den än tillbringas!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)