• Nyhetsbrev vecka 8

Hej!

Det är lördag i sportlovsveckan, solen skiner, snön ligger kvar på marken och Sverige tar massor av medaljer i OS. Och trots allt detta har de regionpolitiska aktiviteterna rullat på även denna vecka. Betydligt lugnare tempo, får väl medges, men ändå har en hel del hunnits med, och ett axplock av det kommer här i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Besöksturné till regionens olika sjukvårdande centrum
    Den här veckan påbörjade vi från ledningarna för Kristdemokraterna och Moderaterna i Region Östergötland en besöksturné till Region Östergötlands olika sjukvårdande centrum, eller produktionsenheter som de formellt är. Hälso- och sjukvårdsverksamheten i regionen är uppdelad på ett antal olika centrum, utifrån vilka discipliner som naturligt hör ihop o.s.v. Under årens lopp har olika centrum haft olika lätt eller svårt att klara sin ekonomi, och organisationen har gjorts om, särskilda satsningar har initierats o.s.v. Ibland har satsningarna gett resultat, ibland har problemen kvarstått. De senaste åren har dessvärre problemen hopat sig för de flesta av våra centrum, både vad gäller tillgänglighet och ekonomi. Självklart är det fantastiskt mycket som fungerar riktigt bra, med verksamheter i nationell och till och med internationell toppklass, men som helhet har den senaste tiden varit besvärlig för huvuddelen av våra centrum. Självklart får vi som förtroendevalda regelbundet information från regionens ledande tjänstepersoner i regionhuset, om läget för våra centrum. Men, för att få informationen direkt från respektive centrumledning, har vi beslutat oss för att göra denna besöksturné i vår. Först ut i måndags var centrumledningen för Centrum för ortopedi, kirurgi och cancervård (CKOC), där produktionsenhetschef Ann Josefsson med stab tog emot. På tisdagen besökte vi Sinnescentrum (SC), där produktionsenhetschef Eva-Lena Zetterlund med medarbetare välkomnade oss. Vid besöket på Sinnescentrum fick vi också träffa nya chefen för ögonkliniken, som bl.a. har fått ta tag i de alldeles för långa köerna till ögonsjukvården i Östergötland. Två givande besök, där det ändå blir tydligt att man från centrumledningarna gör en hel del åt existerande problem och har ytterligare planer och tankar framåt. Också intressant att höra synpunkter på hur det politiska styrsystemet ibland krånglar till det onödigt mycket för centrumen. Där finns en del att göra!

Mer media från förra veckans fullmäktige
    I förra veckans nyhetsbrev berättade jag bl.a. om sammanträdet med regionfullmäktige 14 februari, och om Kristdemokraternas aktiviteter i samband med mötet. Jag kunde då också berätta att såväl Linköpings Tidning/Kinda Posten och Linköpings News uppmärksammade den motion som jag och Lena Käcker Johansson lämnade på fullmäktigemötet om att göra det möjligt att resa med Östgötatrafikens biljetter till Vimmerby, på samma sätt som det idag är möjligt att resa till Tranås med den östgötska biljetten. I denna vecka har Linköpings-Posten fortsatt rapporteringen om motionen, med en artikel. I veckan fanns också en artikel i Corren om den interpellation Anders Eksmo ställde tillsammans med ett par moderata fullmäktigekollegor om regionens beredskap för EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR.

Politikerforum – dialog med regeringen om regional utveckling
    I går fredag var det dags för årets första ”Politikerforum” inom ramen för Forum för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft, där regeringen med Näringsdepartementet i spetsen, möter förtroendevalda från landets alla regioner. En majoritetsföreträdare och en oppositionsföreträdare från varje region deltar. Från Region Östergötland deltar regionutvecklingsnämndens ordförande Anita Jernberger (L) och jag som andre vice ordförande i samma nämnd. Dialogerna sker normalt sett fyra gånger om året, och på dagordningen för detta möte stod bl.a. framtiden för EU:s sammanhållningspolitik, regeringens samverkansprogram med fokus på bl.a. smart industri och arbetet med regionala exportcentra. Från ministernivå var landsbygdsminister Sven-Erik Bucht, miljöminister Karolina Skog och EU- och handelsminister Ann Linde på plats. På seneftermiddagen/kvällen dagen innan arrangerar Sveriges kommuner och landsting (SKL) ett förmöte för oss regionala företrädare, där vi har chans att utifrån ett regionalt perspektiv förbereda frågorna som ska behandlas vid dialogforumet.

Ny Facebooksida – gilla gärna!
    I år det valår, och som förtroendevald och kandidat, gäller det att ha många olika arenor för kommunikation med väljare. Utöver min privata Facebooksida startade jag därför igår också en mer officiell politikersida, där det blir fokus helt och hållet på mitt politiska arbete, både det löpande och särskilt inför valet i september. Gå gärna in på http://www.facebook.com/PerLarssonKD/ och gilla sidan!

Jag skriver dessa rader från Stockholm, där jag försöker koppla av i helgen med framförallt lite olika kulturaktiviteter. Så efter en paus från avkopplingen med att författa detta nyhetsbrev, ska jag strax återvända till helgledigheten. Jag hoppas att också ni andra har en riktigt fin helg! På återhörande!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)