• Nyhetsbrev vecka 9

Hej!

Idag har säkert många av er tittat på hela eller delar av sändningen från Vasaloppet. Kanske har rent av någon åkt själv?! Jag har hållit mig på hemmaplan i Linköping, med bl.a. uppdrag som kyrkvärd vid gudstjänst i Missionskyrkan och en uppfriskande vinterpromenad. Nu har jag dock slagit mig ned vid datorn för att författa veckans nyhetsbrev. Jag önskar er trevlig läsning!

Måndagsmöte med direktörsbesök
    Efter flera måndagar med ovanliga aktiviteter som industridag, studieresa till Skåne, studiebesök på Centrum för ortopedi, kirurgi och cancervård, var det i måndags för första gången på länge dags för ett ’vanligt’ måndagsmöte med Kristdemokraterna och Moderaterna i regionhuset. Det var också dags för februari månads besök av regionens ledande direktörer på vårt måndagsmöte. Regiondirektör Krister Björkegren, ekonomidirektör Åsa Hedin Karlsson, hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Lundgren och regionutvecklingsdirektör Andreas Capilla gästade oss. Huvudfokus för vårt samtal med direktörerna var den ekonomiska handlingsplan som ska beslutas av regionstyrelsen på onsdag i nästa vecka. Planen är framtagen utifrån det besvärliga ekonomiska läget som många av regionens sjukvårdande centrum befinner sig i (och som jag också berörde i förra veckans nyhetsbrev, med anledning av vår besöksturné från Kristdemokraterna och Moderaterna till de olika centrumen). Det blir anledning att återkomma till handlingsplanen i nästa veckas nyhetsbrev, när regionstyrelsens sammanträde har passerat.

Regionalt handlingsprogram på partidistriktsstyrelsen
    I måndags kväll sammanträdde Kristdemokraternas partidistriktsstyrelse i Östergötland inför det kommande partidistriktsårsmötet 19 mars. Utöver sedvanliga årsmötesbeslut, som verksamhetsberättelse, bokslut och val av styrelse och övriga funktionärer, ska beslut tas om regionalt handlingsprogram för inför valet och nästa mandatperiod. Som jag berättat om i tidigare nyhetsbrev har regiongruppen haft partidistriktsstyrelsens uppdrag att ta fram förslag till program, och under framförallt hösten 2017 och nu i början av 2018 har programmet successivt växt fram. Glädjande nog valde partidistriktsstyrelsen att ställa sig bakom programmet, och också föreslå partidistriktsårsmötet att göra det samma. För övrigt fick jag äran att som andre vice partidistriktsordförande leda måndagskvällens sammanträde, då såväl ordförande som förste vice ordförande var förhindrade att närvara.

Gruppledaröverläggningar om politisk organisation
    På tisdagslunchen var gruppledarna för samtliga partier i regionen inkallade till överläggningar med anledning av arbetet med ny politisk organisation för nästa mandatperiod. Som jag nämnt i tidigare nyhetsbrev, har såväl gruppledarna som politiska ledningsgruppen dryftat frågan vid några tidigare tillfällen. Inför tisdagens möte, fanns inte något uppdaterat förslag från majoriteten framtagen, men vi från Kristdemokraterna och Moderaterna, hade i samband med vårt måndagsmöte i förra veckan, tagit fram en tänkbar skiss på organisation, som vi skickade ut till övriga gruppledare inför överläggningarna. Det blev också utgångspunkten för diskussionen, som nog tog några steg framåt. Än återstår dock ett antal frågor att lösa ut, innan vi är i hamn med ett förslag som alla kan stå bakom.

Gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp
    Tisdagskvällen innebar gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp. Som vanligt inleddes kvällen med nämndvisa gruppmöten tillsammans med Moderaterna. På vårt eget gruppmöte fokuserade vi förstås en del på slutversionen av förslaget till regionpolitiskt program, som partidistriktsstyrelsen behandlade på måndagskvällen. Det blev också en del diskussion utifrån min rapport från gruppledaröverläggningarna om politisk organisation. Slutligen avslutades kvällen med att alla kandidater på plats 1-3 på Kristdemokraternas valsedlar i region-/landstingsvalet 2018 träffades för att dryfta frågor om valmaterial, kampanjtillfällen, sociala medier o.s.v.

Sammanträde med regionutvecklingsnämnden – veckans andra ordförandeinhopp
    På onsdagen inträffade årets andra sammanträde med regionutvecklingsnämnden. Ordförande Anita Jernberger (L) var av olika skäl en timme försenad till mötet, och då förste vice ordförande Eva Andersson (S) var bortrest för familjeangelägenheter, fick jag träda in och leda första timmen av nämndens sammanträde. Antalet beslutsärenden för nämnden var inte så många, och inte av speciellt politisk tyngd, men däremot fanns en lång rad intressanta informationspunkter, bl.a. kring aktuella internationella frågor kopplat till nämndens ansvarsområden och information om hur arbetet med ny digitaliseringsstrategi fortskrider.

Kommun- och landstingsdagar i Jönköping
    Arbetsveckan avslutades med två innehållsrika och mycket inspirerande kommun- och landstingsdagar i Jönköping. För min del inleddes programmet med ett givande studiebesök på regionens kulturhus Spira, där anläggningens VD gav en presentation och vi bjöds på en intressant rundvisning med bl.a. en kort glimt av en pågående barnföreställning. Dessutom medverkade Kristdemokraternas kulturpolitiske talesperson Roland Utbult, Conny Brännberg som är kristdemokratisk ordförande för Västra Götalandsregionens kulturnämnd och Gunn Öjebrandt, som är vice ordförande för Länsmusik i Sverige, paraplyorganisationen för alla Sveriges länsmusikorganisationer. Själva kommun- och landstingsdagarnas program innehöll bl.a. fenomenala tal av partiledare Ebba Busch Thor och vice partiledare Jacob Forssmed, besök av Allianens partiledare, medverkan av tidigare kristdemokratiske statsministern i Norge Kjell Magne Bondevik och vår hedersordförande Alf Svensson, flera andra intressanta program i plenum och en lång rad vikiga seminarier. En stor östgötsk delegation deltog i dagarna, och jag tror att vi alla är mycket nöjda och laddade för valrörelse och kristdemokratisk valframgång!

Eftersom jag tog lite paus i skrivandet av nyhetsbrevet och gick på konsert, har det nu hunnit bli söndagskväll och dags att ladda om för en ny arbetsvecka. Jag ber därför att få önska er en fin avslutning på helgen och en bra ny vecka! På återhörande!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)