• Nästan en halv miljard i övertrasserad budget för Region Östergötlands sjukvårdande enheter

Regionstyrelsen har idag behandlat delårsrapporten för årets första åtta månader. Denna visar på en fortsatt oroväckande hög kostnadsutveckling för den sjukvårdande verksamheten.

Trenden visar att de sjukvårdande enheterna går mot ett underskott på cirka -211 miljoner kronor för 2016 mot en budget på -72 mkr, vilket är en differens på 139 mkr i sämre resultat. Detta trots att de fick ett extra tillskott på 130 mkr för 2016. Totalt har de sjukvårdande verksamheterna, tillsammans med underskottet från 2015 om 277 mkr, under de senaste två åren övertrasserat budgeten med nästan en halv miljard kronor. I nuläget ser det totala ekonomiska läget stabilt ut, men osäkerheten på den finansiella marknaden kan snabbt påverka resultatet.

– Vi har i flera protokollsanteckningar påtalat att vi inte kan se någon större effekt av det åtgärdspaket som majoriteten tagit fram, säger Marie Morell (M) oppositionsråd och 2:e vice ordförande i regionstyrelsen. Det innebär att de sjukvårdande enheterna så här långt, under de två år som Socialdemokraterna styrt regionen, övertrasserat budget med 488 miljoner dvs. närmare en halv miljard!

– I åtgärdsprogrammet som låg till grund för budgeten 2016 var satsningen på 24sju en av de centrala delarna. I de uppföljningar som gjorts så här långt kan man dock se att både antalet sjuksköterskor som arbetar i 24sju verksamheter som antalet arbetade timmar minskat, trots satsningen, säger Anders Eksmo (KD) ledamot i regionstyrelsen.

– Vi förutsätter en tydlig uppföljning av de beslutade åtgärdsplanerna och att majoriteten vidtar lämpliga åtgärder för att minska underskotten inom den sjukvårdande verksamheten, avslutar Marie Morell.

För ytterligare kommentarer:
    Marie Morell (M), oppositionsråd och 2:e vice ordförande i regionstyrelsen, 0703-16 98 00
    Anders Eksmo (KD), ledamot i regionstyrelsen, 0708-33 34 33