• Prioritera Stångådalsbanan på riktigt

    Stångådalsbanan framtid är hotad och Trafikverket signalerar att inga pengar kommer. Region Östergötland har inte prioriterat Stångådalsbanan tillräckligt. Därför föreslår Kristdemokraterna i en motion att Region Östergötland tar krafttag mot Trafikverket för att prioritera den pulsåder för regional tillväxt och möjlighet till kompetensförsörjning som Stångådalsbanan är.

    – Flera gånger under våren 2017 har företrädare för majoriteten uttalat sig i media att Stångådalsbanan inte är en prioriterad fråga, utan hänvisar till att detta skulle vara en statlig angelägenhet. Vi menar att detta är en angelägen fråga som berör många medborgare som är beroende av att pendla till jobb, studier eller fritidsaktiviteter. Det är avgörande att vi gör vad vi kan för att säkra pendlingsmöjligheter och kompetensförsörjningen till de mindre kommunerna i länet, säger Per Larsson, oppositionsråd och gruppledare.

    Kristdemokraterna har engagerat sig i Stångådalsbanans framtid under flera år. Senast i januari 2017 träffade kristdemokrater från Region Östergötland och Kalmar läns landsting Infrastrukturkansliet för att informera sig i frågan.

    Att rusta Stångådalsbanan främjar den regionala tillväxten. Med kortare restid och tätare tågtrafik skapas ett större geografiskt område där man kan pendla för jobb och studier. Fler kan alltså bo kvar utan att behöva flytta för arbetets skull. På samma sätt ökar även utbudet av personal och kompetens för näringslivet och offentlig sektor, då arbetskraft finns tillgänglig inom ett större område än tidigare.

    – I februari rapporterades att antalet resenärer på Kustpilens sträckor fortsätter att öka. Under 2016 skedde över 665 000 resor på Stångådals- och Tjustbanorna, vilket är en ökning med nästan 10 procent. Det talar ytterligare för att värna banornas framtid, fortsätter Lena Käcker Johansson, ledamot i regionfullmäktige.

    – Under februari har det rapporterats att Trafikverket inte avser att prioritera någon upprustning av Stångådalsbanan. Det är därför nu hög tid att Region Östergötland tar sitt ansvar för att bevara och rusta Stångådalsbanan och utöva påtryckning mot Trafikverket., avslutar Per Larsson och Lena Käcker Johansson.

    Läs motionen här: 170308 Prioritera Stångådalsbanan på riktigt

    För ytterligare kommentarer:
    Per Larsson, oppositionsråd och gruppledare, 0702-88 21 34
    Lena Käcker Johansson, ledamot i regionfullmäktige, 0709-96 25 96