• Så vill Moderaterna och Kristdemokraterna lösa vårdkrisen i Östergötland

[PRESSMEDDELANDE]
    Moderaterna och Kristdemokraterna i Region Östergötland:

Vården i Östergötland befinner sig i kris, med stängda vårdplatser och läkare som larmar om hotad patientsäkerhet. Idag presenterade Moderaterna och Kristdemokraterna därför ett åtgärdsprogram med 24 punkter för att lösa krisen, både på kort och lång sikt.

– Vården i Östergötland befinner sig i kris. På politisk nivå har vi, Moderaterna och Kristdemokraterna, vid flera tillfällen lyft behovet av både akuta och långsiktiga åtgärder. Dessvärre har den S-ledda majoriteten konsekvent röstat ned våra förslag. Vi har därför själva, under våren, besökt vårdverksamheter och samtalat med medarbetare för att kunna komma fram med konkreta lösningar här och nu. Vi kan nämligen inte vänta längre, det kan vara så allvarligt att liv står på spel om det vill sig illa, säger Marie Morell (M), oppositionsråd och 2:e vice ordförande i Regionstyrelsen.

– Vi har därför tagit fram ett omfattande åtgärdsprogram med 24 konkreta punkter som syftar till att lösa den kris vi befinner oss i, både på kort och lång sikt. Vi är medvetna om att en hel del redan görs ute i verksamheterna, men vi upplever att ett samlat grepp saknas. Och framför allt har det politiska ansvaret inte tagits, trots våra ihärdiga påtryckningar, fortsätter Per Larsson (KD), oppositionsråd och 2:e vice ordförande i Regionutvecklingsnämnden.

– Den här allvarliga situationen kräver konstruktiva förslag och framför allt dialog med vårdens medarbetare. Vi upplever att vi har haft stor samsyn med de medarbetare som vi har träffat kring de förslag som vi nu lägger fram. Nu är det dags också för den politiska majoriteten att ta situationen på allvar och att agera. Vi sträcker ut vår hand och är beredda att bidra. Att diskutera de här förslagen är ett första steg, avslutar Fredrik Sjöstrand (M), 2:e vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Läs våra #24förslag för att lösa vårdkrisen i Östergötland.

Kontakt:
    Marie Morell (M), 0703-16 98 00