• Valframgång gav utdelning – starkt lag för KD i regionen

Kristdemokraternas regiongrupp och partidistriktsstyrelse fattade under måndagskvällen beslut om nomineringar för uppdrag till nämnder och styrelser under kommande mandatperiod. Per Larsson, som tidigare omvalts till gruppledare, nominerades under kvällen till oppositionsråd och 2:e vice ordförande i regionutvecklingsnämnden.

– Jag är tacksam för att ha fått förnyat förtroende som gruppledare och möjlighet att fortsätta som 2:e vice ordförande i regionutvecklingsnämnden. En tydlig brist under den gånga mandatperioden är att den yttersta politiska ledningen saknat engagemang, intresse och förståelse för de regionala utvecklingsfrågorna. Det är därför viktigt att Region Östergötland framöver fullt ut uppfattas som den ledande aktören inom regionala tillväxtfrågor, säger Per Larsson (KD), oppositionsråd i Region Östergötland.

Kristdemokraternas regiongrupp, som består av totalt 21 personer, har tack vare framgångarna i valet fått ett utökat antal uppdrag. Bl.a. har kristdemokraterna numera sju presidieposter. Några av de tyngsta är:

2:e vice ordförande i regionfullmäktige – Anders Eksmo, Söderköping.

2:e vice ordförande i regionutvecklingsnämnden – Per Larsson, Linköping.

Vice ordförande i HSN:s beredning för behovsstyrning 4 – Lena Käcker Johansson, Rimforsa.

Vice ordförande i RUN:s beredning för folkhälsa – Elvira Wibeck, Norrköping.

För ytterligare kommentarer:
    Per Larsson, oppositionsråd Region Östergötland, 0702-88 21 34