• Om Kristdemokraterna

Kristen Demokratisk Samling bildades 1964, i strid mot samhällsandan. Partiet ville då få in kristna värderingar i politiken när övriga samhället gjorde allt för att göra upp med tidigare generationers värderingar. Man arbetade hårt för att ta sig in i riksdagen, men det blev en lång kamp. Först 1985 kom dåvarande partiledaren Alf Svensson in i riksdagen genom ett samarbete med Centern. 1991 kom partiet in i riksdagen av egen kraft och direkt in i regeringen Bildt. Partiet har sedan dess suttit med i alla borgerliga regeringar. Kristdemokrati är en politisk ideologi som finner sin grund i den människosyn som präglat vår civilisation. Vi står för demokrati byggd på kristen människosyn och värdegrund. Vi sätter människovärdet och familjen högt, och motarbetar alla former av totalitarism.

Varje människa är ett mål i sig. Ingen annan människa får äga henne eller på ett kränkande sätt utnyttja henne. Varje människa är unik, men behöver gemenskap med andra för att leva och utvecklas. Människan har såväl kroppsliga och själsliga som andliga behov. Det kristdemokratiska samhällsarbetet tar därför sin utgångspunkt i människans helhet och betonar människans behov av gemenskap. Den viktigaste gemenskapen är familjen. I denna lilla grupp får familjemedlemmarna möjlighet att möta kärlek, omtanke och förståelse, men också att ställas inför krav och ta ansvar.

Om du tycker som vi gör, engagera dig i Kristdemokraterna i Salem!