Insändare om rikt kultur och fritidsliv

Fredrik Håkansson och Johanna Danielsson år båda kristdemokratiska politiker i Sävsjö kommuns Kultur- och fritidsnämnd. De har tillsammans skrivit debattartikeln ”Ett rikt kultur- och fritidsliv” som nu publicerats på Smålands Dagblad. I debattartikeln lyfts fram det som man vill göra under kommande mandatperiod. Johanna och Fredrik pekar på behovet av ett starkt civilsamhälle, avdragsrätt för gåvor till föreningar, fritidspeng med mera. Läs debattartikeln på denna länk:

Ett rikt kultur- och fritidsliv!

Kristdemokraternas synsätt är att samhället ska byggas underifrån. Därför är ett starkt civilsamhälle prioriterat för oss och bör som den samhällsbärande kraft det är ges så goda förutsättningar som möjligt. Därför vill vi återinföra avdragsrätten för gåvor till ideella föreningar. Det sporrar givandet till det civila samhället och är för oss som tror på det enskilda initiativet en självklar möjlighet att bidra till föreningar och organisationers viktiga arbete. Kristdemokraterna vill också återinföra fritidspengen som är ett riktat stöd till familjer med ekonomiska svårigheter. Det är viktigt att alla barn får möjlighet att delta i föreningslivet för att utveckla sina intressen och talanger. Men vissa sporter och aktiviteter kan kosta för mycket för ekonomiskt utsatta familjer. Genom en fritidspeng får alla barn chansen till en intressant och utvecklande fritid, gemenskap och delaktighet. Det kan vara skillnaden för hur ett barn med svårigheter i barndomen klarar sig i skolan och i livet. För att ytterligare underlätta och göra ett aktivt fritidsliv tillgängligt vill vi i Sävsjö kommun pröva att inrätta en fritidsbank. Ett beprövat koncept där familjer och enskilda får möjligheten att för en tid låna idrottsutrustning så att man till exempel kan pröva på en ny idrott och hitta nya gemenskaper.
Under den här mandatperioden har vi Kristdemokrater gått i bräschen för en rad satsningar inom kultur- och fritidsområdet och vi är redo att fortsätta. Vi vill ta fram en lokal kulturplan och arbeta för att framförallt barn och unga ska få fler möjligheter att skapa och ta del av kultur i olika former. På Sävsjö Skyttecenter vill vi förverkliga visionerna om ett Allaktivitetscenter och vid Sävsjö Fritidscenter vill vi bygga nya omklädningsrum samt fortsätta utveckla området. Arbetet med att minska energiförbrukningen på våra anläggningar ska fortgå med installation av solceller och kommunens badplatser ska rustas upp och få nya bryggor.
Vi har i vår kommun fantastiska möjligheter till en aktiv fritid med en stor bredd av föreningar som gör en ovärderlig insats. För oss är det viktigt att stötta och vara lyhörda för de behov och förslag på samarbeten som finns. Ett brett fritidsutbud med ett starkt föreningsliv är en framgångsfaktor för vår kommun och vi kommer fortsatt med stort engagemang arbeta för att såväl ung som gammal i hela Sävsjö kommun ska ha tillgång till ett rikt kultur- och fritidsliv!

Fredrik Håkansson,  Johanna Danielsson
Kristdemokraterna i Sävsjö Kommun

Distriktsstämma med 60 årsjubileum

Strategier för politiska prioriteringar

Maria Larsson uppmuntrade på årsmöte

Självklart har Sävsjö en framtid

Maria Larsson kommer till årsmöte

Mer frihet och stöd i familjepolitik

Med en vitsippa önskar vi en God Jul!

Inspiration inför EU-val

Familjen i fokus på rikstinget