Second hand – en riktigt bra affär!

Bengt Mattsson Vrigstad är en av kristdemokraternas politiker i Sävsjö kommun. I det politiska arbetet är han vice ordförande i Myndighetsnämnden. Till vardags jobbar han också som volontär för Erikshjälpen i Vrigstad. Bengt har skrivit en debattartikel där han lyfter fram hur viktigt det är med second handbutiker. Det ger medel till fattiga och hjälpbehövande, det sparar miljön och gör också att vi kan spara pengar genom att köpa begagnade grejor istället för att köpa nya dyra prylar. (Fotot ovan är från en energikonferens där Bengt talade.) Läs hela Bengt Mattssons debattartikel på denna länk:

Second hand – en riktigt bra affär!

I hela vårt land, inte minst i våra bygder, finns det numera många secondhandbutiker. Affärsidén är att saker och ting som folk inte längre behöver för egen del skänker man till någon sådan butik som sedan säljer det till någon som har behov av det. Den organisation som driver butiken skänker sedan överskottet till de fattiga och hjälpbehövande någonstans i världen.

Priset på varorna är i regel väldigt lågt i jämförelse med nypriset. Detta går på grund av att de flesta som arbetar med beredning och försäljning gör det helt utan lön. De som arbetar utan lön kallas även volontärer. Drivkraften är kärleken till alla medmänniskor som lider och har det svårt. Det är också väldigt bra för planeten Jorden att vi återvinner produkter istället för slit och släng.

Vi har idag en väldig överkonsumtion (i de rika länderna) i förhållande till vad vår planet klarar av att producera . Redan den 2 augusti har vi förbrukat allt vad som Jorden kan producera på ett år. Det innebär att vi under fem månader av året lever vi på ”kapitalet”. Om ett företag gör så blir man tvingad att begära sig i konkurs.

Ett konkret exempel är att för att tillverka ett par jeans går det åt mer än 10 000 liter vatten, om man räknar med hela ”kedjan”, alltså även odling av bomull med mera. Ofta sker detta i fattiga delar av världen det det är stort brist på vatten. Dessutom får de som arbetar med detta så dålig lön så de knappt kan leva på det. Miljöförstöringen i denna produktion är också i regel väldigt allvarlig.

Istället för att skänka en fungerande produkt till en Secondhandbutik kan man köra den till en soptipp. Men hur kul är det för dig och ditt samvete? Mycket bättre är att låta den bli till nytta för någon annan. En klok person har sagt att ”livet är så vist inrättat att ingen på allvar kan försöka hjälpa en annan utan att hjälpa sig själv”. Stefan Einhorn tar i sin bok ”Konsten att var snäll” (läs den boken!) upp hur nyttigt det är för oss själva och vårt samvete att att göra livet bättre för andra. ”Sänd ditt bröd över vattnet, en dag får du det åter” står det skrivet i Bibeln.

Mot denna bakgrund: Varmt välkomna till någon secondhandbutik, både som givare, köpare och volontär!

Vrigstad i oktober 2017

Bengt Mattsson
Volontär (Erikshjälpen i Vrigstad)

Distriktsstämma med 60 årsjubileum

Strategier för politiska prioriteringar

Maria Larsson uppmuntrade på årsmöte

Självklart har Sävsjö en framtid

Maria Larsson kommer till årsmöte

Mer frihet och stöd i familjepolitik

Med en vitsippa önskar vi en God Jul!

Inspiration inför EU-val

Familjen i fokus på rikstinget