Årsmöte

Södermalmsavdelning höll igår måndag årsmöte.
Styrelsen har nu nedanståend sammansättning.

Sofia Modigh (ordförande)
Ryan Lundqvist-Jones (vice ordförande)
Torbjörn Andring
Anna Dahlström
Leif Kroon
Ingvar Hedlund
Johanna Patricius
Sofia Tahko

Ersättare
Manizeh Andring
Jonatan Hedin
Alexander Lindmark

Revisorer och revisorsersättare
Peter Odén
Stefan Svanström (ersättare)

Stefan Svanström (sammankallande)
Gunnar Zetterman

Åsrmöte

Härmed kallas alla medlemmar till årsmöte med Kristdemokraterna Södermalm den 23/2 kl.18.00. Vi har fått låna en lokal i Södermalmskyrkan som har adress Götgatan 87. Södermalmskyrkan är politiskt intressant eftersom de är en välfärdsaktör som både bedriver hemtjänst och grundskola utöver sin ungdoms- och församlingsverksamhet.

Årsmötet inleds med ett föredrag av Caroline Szyber, riksdagsledamot och ordförande i Civilutskottet. Caroline kommer att berätta om valutvärderingen som gjorts och svara på frågor om aktuell politik och läget i partiet.

Efter föredraget genomför vi årsmötet där vi går igenom året som varit och planerna framåt. Vi har varit duktiga på att både hitta på aktiviteter och delta i olika sammanhang. Kom gärna och bidra med dina idéer och synpunkter.

När det gäller motioner till distriktet och höstens riksting vill jag informera er om att distriktet behöver ha in dem redan nu och absolut senast på onsdag den 18/2. Har du alltså tänkt skriva en motion om partiets politik se till att skicka in den nu till caroline.szyber@kristdemokraterna.se. Gäller motionen bara Södermalm kan du skicka den till mig senast den 22/2.

Ni som är nya medlemmar är särskilt varmt välkomna! Vill ni engagera er och lära er med om partiarbetet är årsmötet ett bra tillfälle.

Anmäl gärna till mig via sofia.modigh@kristdemokraterna.se eller här om du tänkt komma så vi vet på ett ungefär hur många vi ska trycka upp handlingar till.

Hjärtligt välkomna!

Sofia Modigh, ordf
på uppdrag av styrelsen

Göran Hägglund medverkar i Bar & Politik

Vill redan nu uppmärksamma er på att Expressens Bar & Politik med Niklas Svensson genomförs på vårt område den 18/11, närmare bestämt på Hilton Slussen.

Även denna gång medverkar Göran Hägglund. Det brukar vara rätt kul att se partiledare, ministrar och opinionsbildare live. Nedan ser ni kvällens program. Skriv gärna här om ni tänker komma så vi kan hålla utkik efter varanrda och hänga eller sitta tillsammans.

BAR & POLITIK på Hilton vid Slussen i Stockholm 18 november kl 19.00-20.30. Direktsänds på http://expressen.se/

19.00: Välkomna
19.03: Presentation av panelen: Karin Olsson, Expressen, Lars Ohly (V), Karin Svanborg-Sjövall, Timbro.
19.08: Utfrågning: Oscar Sjöstedt, ekonomiskpolitisk talesperson (SD).
19.18: Utfrågning: Ardalan Shekarabi, civilminister (S).
19.25: Panelen kommenterar.
19.30: Debatt, ”Den svenska modellen”, med Elisabeth Thand Ringqvist, vd, Företagarna, Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande, LO, Eva Nordmark, ordförande TCO.
19.45: Panelen kommenterar.
19.50: Utfrågning: Anders Ygeman, inrikesminister (S)
20.00: Framtidsdebatt: Ellinor Eriksson, ordförande, SSU, Erik Bengtzboe, ordförande, MUF.
20.10: Panelen kommenterar.
20.15: Välfärdsdebatt mellan Gabriel Wikström, folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister (S) och Göran Hägglund, partiledare (KD).
20.25: Panelen sammanfattar.
20.30: Slut.

bar_politik

Modighs kommentar till statsbudgeten

Är det alltså så att nuvarande regeringen vill ta bort skatteavdraget för gåvor till ideella organisationer och på så vis öka statens skatteintäkter? Vill hellre se motsatt utveckling. Större frihet för ideella org. och mindre politisk klåfingrighet i det ideella arbete. Hade varit fint om den ökade intäkten åtminstone betalats ut i annan form till den ideella sektorn, men något sådant resonemang har inte jag hittat. Finansieringen av den ideella sektorn behöver olika former. För vissa är det bra med statsbidrag, för andra är det bra med partnerskap, ytterligare andra vill delta i upphandlingar och ännu ytterligare andra passar gåvoavdraget. En enda stödform (bidrag) har en tendens att styra sektorn och likrikta både organisationsformer, arbetssätt och syften. Det är ett effektivt sätt att förstöra föreningsfriheten och den ideella frizonen som de flesta regeringar brukar hävda är en otroligt viktig kugge i samhället.

Nya ledamöter i kommunfullmäktige

På måndag är första nya kommunfullmäktige i Stockholm. Här är de nya två ordinarie ledamöterna Erik Slottner och Sofia Modigh, samt de två ersättarna Ofelia Namazova och Micke Valier, på introkurs i Stadshuset.
Högtidligt och spännande i vackra lokaler.

sofia_kurs

Stockholm tunnel

Ni vet väl att vi är ett gäng Kristdemokrater som ska springa Stockholm tunnel run den 22/11? Är du också anmäld? Hojta till i så fall så kan jag lägga till dig i vår löpargrupp på Facebook där vi peppar varandra och gör upp om träning (inget krav). Idag var vi tre medlemmar som körde ett pass – vi både sprang och pratade politik!

Spontanträff

Tack alla som kom på spontanträffen ikväll på Café Fåtöljen! De nyrullade chokladbollarna var grymt goda och våra samtal mycket givande. Roligt att 12 personer träffades en vardagskväll för att umgås – nya, gamla, unga och äldre! Särskilt tack till PerMartin Pettersson och Camilla som var nya i detta sammanhang!

soifa_fatoljen

Nu är vi ett gäng medlemmar som har börjat träna för Stockholm tunnel run den 22/11. Vi har därför startat en egen Facebookgrupp för springintresserade Kristdemokrater. Man behöver inte vara duktig eller snabb bara intresserad. Säg till om du vill vara med!