• Adaktusson i toppform i valfinal i SvT

Lars Adaktusson i slutdebatt i SvT

Lars Adaktusson gjorde en stark insats i SvTs slutdebatt inför EU-valet! Han möttes vid ingången till TV-huset på Gärdet av en grupp entusiastiska allianssupportrar.
    – Det känns mycket bra, sa han inför slutdebatten. Vi har ett enormt tryck runt om i landet när jag varit runt under valrörelsen. Nu ger vi järnet i slutspurten!

Från Sollentunas lokalavdelning var Magnus Ramstrand och Sonia Lunnergård på plats.
    – På plats är den intensiva känslan och spänningen mellan kandidaterna mer påtaglig. Det var en bra debatt där jag tycker att Lars Adaktusson fick fram mycket av den ideologi som Kristdemokraterna står för. Viktigt att han betonade att de tre grundarna av EU alla var Kristdemokrater!

När debatten var slut och kandidaterna vandrade ut i den varma natten, möttes de av ett enormt uppbåd av ungdomar från olika ungdomsförbund. KDU var givetvis på plats, men de största drabbningarna skedde mellan MUF och SSU!
    – Det var nästan huliganstämning som mellan AIK-fans och DIF-fans!, säger Magnus Ramstrand. Stämningen var elektrisk! Nu går vi in i sluttampen av denna valrörelse. Det är trist att se att flera av våra affischer i Sollentuna har tagits bort eller rivits bort. Men det speglar den intensitet som präglar ett valår. Situationen i september kommer att bli ännu värre. Nu ger vi järnet!

Första frågan i EU-debatten handlade om de danska grisarna och hur man där klipper av knorren för att inte den ska bli avbiten. Och grisarna får långt mer antibiotika än de svenska. Detta är en fråga som den andra av våra toppkandidater, Ebba Busch Thor, lyft. Hon har till och med anmält Danmark till EU-kommissionen för att landet inte följer djurskyddslagarna. Alla i panelen höll med om att Danmark inte håller sig till det regelverk som finns.

Lars Adaktusson hettade till lite när vänsterns Malin Björk kastade omkring sig åsikter om Kristdemokraterna i debattämnet abort och feminism.
    – Du klistrar på oss åsikter som vi inte har, svarade han på vänsterns angrepp. Abortlagstiftning ska bestämmas av svenska riksdagen, inte bestämmas i Bryssel var hans klara besked.
    I frågan om krisen i Ukraina hamnade återigen Adaktusson i konflikt med vänsterns Björk. Adaktusson ville hårdare markering mot Ryssland. Björk vill ha mindre av hot om militära insatser.
    I frågan om handelsavtal var Adaktusson positiv, Björk negativ.
    En fråga som engagerade inte minst Piratpartiet är integriteten i den digitala världen. I stort sett den enda frågan de bryr sig om. Lars Adaktusson var tydlig med att den grova brottsligheten och hot om terrorism, gör det nödvändigt att ha ett övervakningssystem.

Ett stort uppbåd av journalister och fotografer fanns på plats för att följa upp debatten med kommentarer och reportage! Det visade sig att Lars Adaktusson var den av kandidaterna som hade angripits mest av de andra! Det är bra. Det gav honom utrymme!