• Bullerskydd möjliggör ytterligare bostäder i Silverdal

– För oss är det viktigt att vidta alla de åtgärder vi kan för att minska bullerstörningarna i Silverdal. Dels för att skydda de många kommuninvånare som finns i detta attraktiva och omtyckta område, och dels för att kunna bygga fler bostäder, säger Magnus Ramstrand, KD, vice ordförande i kommunstyrelsens miljöutskott.

– Det handlar om att minska buller från järnvägen men också från E4:an och den nya sammanlänkningen av E18 och E4:an vid Kista.

Den styrande majoriteten i Sollentuna kommun bestående av Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna har gett kommunledningskontoret konkreta uppdrag för att minska bullret i Silverdal samt möjliggörandet av ytterligare bostäder.

– Vi från majoriteten har är oerhört glada över att ha gett skarpa uppdrag till kommunledningskontoret att verka för bullerskärmande åtgärder i Silverdal samt inleda förhandlingar med Trafikverket att minska bullret från järnväg och E4. Minskat buller möjliggör byggandet av ytterligare bostäder i Silverdal.

– Kommunledningskontoret har, av majoriteten, fått uppdrag att ändra gällande detaljplaner utmed Sollentunavägen vid Pfizer och söderut för att medge bullersäkrade bostäder.  Nya bostäder i detta område reducerar bullerstörningarna från väg och järnväg inom stora delar av Silverdal, säger majoriteten i kommunstyrelsens plan- och exploateringsutskott samt miljöutskott i ett gemensamt pressmeddelande.

Fakta:

Kommunstyrelsens miljöutskott har gett kommunledningskontoret i uppdrag att verka för att bullerskärmande åtgärder öster om Sollentunavägen. Miljöutskottet gav även kommunledningskontoret att inleda förhandlingar med Trafikverket om att genomföra ljudreducerade vägbeläggning på E4 och spårnära skärmar inom järnvägsområdet.

Kommunstyrelsens plan- och exploateringsutskott har gett kommunledningskontoret i uppdrag att ändra gällande detaljplaner för kvarteret Marginalen och för del av kvarteret Malten i Silverdal till att medge bostäder.